سلامت نیوز : وزیر بهداشت و درمان با اشاره به مشكلات موجود در سازمان تامین اجتماعی گفت: مسوولان سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت باید با حضور در كمیسیون بهداشت، مشكلات موجود در سازمان تامین اجتماعی را مطرح تا با هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی جامع، مشكلات این سازمان و تاثیری كه بر حوزه‌ی بهداشت و درمان دارد برطرف شود.

به گزارش ایسنا مرضیه وحید دستجردی با حضور در صحن علنی مجلس در ارایه‌ی گزارش خود از حوزه‌ی بهداشت و سلامت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزود: سلامت انسانی، سرمایه‌ی ملی برای همه‌ی كشورهاست. در كشورهای سرمایه‌داری، سه حوزه‌ی سلامت، دفاع و اطلاعات هم‌چنان جزو وظایف حاكمیتی باقی مانده است. به طور مثال سازمان بیمه انگلیس 3 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد كه خدمات رایگان ارایه می‌دهد.

وحید دستجردی ابراز امیدواری كرد وزارت متبوعش در سال جهاد اقتصادی اهداف مشخص شده در قانون برنامه‌ی پنجم توسعه را اجرایی كند.

وزیر بهداشت و درمان با تشریح برخی از آمارهای مربوط به حوزه‌ی بهداشت و سلامت گفت: میزان پرداخت از جیب مردم در آلمان، فرانسه، ژاپن 10 درصد، كانادا و آمریكا 18 درصد، تركیه 30 درصد، مالزی 40 درصد، پاكستان 75 درصد و ایران 5/54 درصد است و این در حالی است كه باید در برنامه‌ی چهارم توسعه میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه‌ی بهداشت و درمان به 30 درصد كاهش می‌یافت ولی هنوز به این هدف نرسیده‌ایم كه امیدواریم بتوانیم در طول سال‌های برنامه‌ی پنجم توسعه به این هدف برسیم.

وی با بیان این‌كه ارایه‌ی خدمات و مراقبت‌های نظام سلامت، اولویت‌های نظام سلامت است، گفت: واكسیناسیون پوشش 95 درصدی و نظام سلامت مدارس پوشش 85 درصدی دارد. علاوه بر آن 96 درصد داروهای مورد نیاز در داخل كشور تولید می‌شود.

دستجردی با تاكید بر این‌كه وزارت بهداشت بنا دارد شاخص‌های موثر در حوزه‌ی بهداشت و درمان را به صورت عادلانه در سراسر كشور پیاده سازد، گفت: باید بر اساس برنامه‌ی پنجم در كلیه‌ی شهرها و روستاهای كشور نظام ارجاع و پزشك خانواده توسعه یابد. در این راستا با همكاری وزارت رفاه، در مردادماه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای امضا شد و این نظام را به صورت آزمایشی در سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان به اجرا گذاشتیم ولی به دلیل همكاری ضعیف سازمان‌های بیمه‌گر، موفقیت چندانی به دست نیاوردیم. امسال نیز باید 12 تا 14 میلیون نفر از جمعیت كشور را زیر پوشش این نظام ببریم. در نظام ارجاع و پزشك خانواده بیماران سرگردان نمی‌شوند و انتقال بیماران و بستری آنان در بیمارستان‌ها از این طریق انجام می‌شود و رنج و درد بیمار فقط محدود به درد و رنج بیماری‌اش می‌شود.

وی افزود: برای تربیت نیروی انسانی جهت استفاده به عنوان پزشك خانواده دوره‌های توانمندسازی پزشكان عمومی در 16 دانشگاه به اجرا گذاشته شده است. پزشكان عمومی با آموزش‌هایی كه خواهند دید طی مدت 7 سال می‌توانند تخصص لازم برای ارایه‌ی خدمات كیفی، درمانی پزشك خانواده را به دست آورند.

وحید دستجردی با اشاره به آمار افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی گفت: مجوز ساخت 35 هزار تخت را در اختیار داریم. در سال گذشته نیز 2 هزار و 800 تخت بیمارستانی به تعداد تخت‌های موجود افزوده شد و تا پایان سال جاری نیز حدود 4 هزار تخت بیمارستانی آماده‌ی بهره‌برداری می‌شود.

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به پدیده‌ی زیرمیزی گفت: به عقیده‌ی ما پدیده‌ی شوم زیرمیزی مردود است و حتی در مواردی افراد خاطی را اخراج كرده‌ایم.

وی با اشاره به آمار پرداخت مستقیم از جیب مردم در حوزه‌ی بهداشت و درمان گفت: در كشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی، میانگین پرداخت مستقیم از جیب مردم 18 درصد، پرداخت بیمه‌ها 34 درصد و دولت‌ها 25 درصد بوده است. در ایران نیز پرداخت از جیب مردم 5/54 درصد، بیمه‌ها 5/18 درصد، بیمه‌های خصوصی 3/7 درصد و منابع دولتی 20 درصد است. میانگین سهم كل هزینه‌های سلامت از تولید ناخالص ملی نیز 83/5 درصد است.

دستجردی با انتقاد به همكاری نكردن سازمان‌های بیمه‌گر گفت: پرداخت‌های سازمان‌های بیمه‌گر بسیار بد، دیرهنگام و بسیار كم است. به طور مثال سازمان بیمه تامین اجتماعی 10 هزار تخت بیمارستانی دارد كه بر اساس آمارها هزینه‌ی هر تخت بیمارستانی در سازمان بیمه تامین اجتماعی 4 برابر هزینه‌ی یك تخت بیمارستانی در بخش دولتی است ولی وزارت بهداشت هزینه‌ی 5/2 برابری هر تخت بیمارستانی در سازمان تامین اجتماعی را قبول دارد.

پس از سخنان وزیر بهداشت و درمان، رییس مجلس شورای اسلامی از اقدامات وزارت بهداشت تشكر كرد و افزود: گزارشی كه درخصوص پیشرفت‌های پزشكی و ساماندهی كارها از سوی وزیر بهداشت بیان شد رفع‌كننده‌ی برخی از ابهامات بود.

لاریجانی با اشاره به تلاش كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تصویب مواد مربوط به بهداشت و درمان در قانون برنامه‌ی پنجم توسعه گفت: اعضای كمیسیون بهداشت در روند بررسی مواد مربوط به بخش بهداشت و درمان برنامه‌ی پنجم توسعه همكاری‌های بسیار خوب و موثری داشتند و توانستند بخش سلامت را در این قانون به خوبی بگنجانند.

درخواست اعضای كمیسیون بهداشت از دستجردی:
مردم پشت درب بیمارستانهای دولتی معطل نمانند
قانون حوزه بهداشت و سلامت هرچه سریعتر اجرایی شود


با دعوت رییس مجلس شورای اسلامی از وزیر بهداشت و درمان برای ارایه‌ی توضیحاتی درخصوص وضعیت حوزه‌ی سلامت و بهداشت، مرندی، امیدوار رضایی و شهریاری به نمایندگی از كمیسیون بهداشت و درمان به بررسی وضعیت این حوزه پرداختند.

به گزارش خبرنگارایسنا علیرضا مرندی عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: درخواست كمیسیون بهداشت از وزارت بهداشت و درمان این است كه هرچه كامل‌تر، سریع‌تر و گسترده‌تر قانون مربوط به حوزه‌ی بهداشت و سلامت را اجرا كند.

نماینده‌ی مردم تهران افزود: اولین اولویت كشور در حوزه‌ی سلامت و بهداشت ارایه‌ی مراقبت‌های بهداشت و سلامت در قالب شبكه‌ی بهداشتی درمانی است؛ چرا كه این شبكه جامع‌ترین، عادلانه‌ترین و به‌صرفه‌ترین شیوه‌ی خدمت‌رسانی در این حوزه است. بنابراین اولویت وزارت بهداشت باید اجرای این شیوه باشد.

وی خاطرنشان كرد: عوامل سلامت بیش از 50 درصد بر جامعه تاثیر دارد. از این رو باید برای ارتقای سطح سلامت در كشور همكاری بین بخشی تقویت شود. یعنی وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و بازرگانی، مجلس و صدا و سیما باید بر سطح همكاری‌هایشان بیفزایند.

مرندی با اشاره به مهم‌ترین درخواست نمایندگان عضو كمیسیون بهداشت گفت: كار مهمی كه مجلس می‌تواند در این مسیر انجام دهد بازگرداندن وزارت رفاه به وزارت بهداشت است.

به گفته‌ی وی، تكمیل شبكه‌ی بهداشتی و درمانی از اولویت‌های وزارت بهداشت است كه تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را مشروط به همكاری متولیان شهری ممكن می‌سازد.

نماینده‌ مردم تهران با انتقاد به افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی گفت: وزارت بهداشت باید به جای صرف بودجه برای افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، این بودجه را صرف نقاط محروم كند. تجهیزات پزشكی پرستیژ دارد ولی شبكه‌ی بهداشتی و درمانی نیاز اصلی‌ترین نیاز امروز جامعه است.

به گزارش ایسنا،‌ پس از مرندی، امیدوار رضایی به نمایندگی از كمیسیون بهداشت و درمان گفت: كمبود پزشك، بی‌عدالتی در سلامت، توزیع ناعادلانه‌ی اعتبارات، نیروی انسانی و امكانات، مشكلات بیمه همگانی، پژوهش‌های انجام شده در حوزه‌ی سلامت، مدافعان بین بخشی، تخلفات جاده‌ای از عوامل بر هم زننده‌ی تعادل بخش بهداشت و درمان است. برای رفع این چالش‌ها به كمك دولت و مجلس نیاز است كه این كار از طریق برنامه‌ی پنجم توسعه انجام گرفت.

وی تصریح كرد: تحول بنیادین در آموزش پزشكی از مهم‌ترین رویكردهای قانون برنامه‌ی پنجم توسعه است. عدالت در سلامت به طور كامل در كشور برقرار نیست. اكنون افرادی كه پول بیشتری دارند از سلامت و بهداشت بهتری برخوردارند و این در حالی است كه سهم مردم عادی از هزینه‌ها بیش از 60 درصد است كه باید بر اساس قانون برنامه به 30 درصد كاهش می‌یافت.

در ادامه،حسینعلی شهریاری، رییس كمیسیون بهداشت و درمان نیز در سخنانی اولویت اول حوزه‌ی سلامت را راه‌اندازی كامل شبكه‌ی بهداشتی و درمانی دانست و گفت: متاسفانه در حوزه‌ی درمان، مردم نگرانی‌های جدی دارند. پرداخت از جیب مردم در گزارش وزیر 54 درصد ذكر شد ولی فكر می‌كنم در عمل این عدد 70 درصد است.

نماینده‌ی مردم زاهدان افزود: مردم انتظار ندارند پشت در بیمارستان‌های دولتی معطل شوند و یا در این بیمارستان‌ها با پدیده‌ی شوم زیرمیزی مواجه شوند. این پدیده اعتماد به نظام را كم می‌كند. مردم نباید برای انجام یك عمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی مبالغ اضافه‌تری پرداخت كنند؛ چرا كه گردش مالی نظام در حوزه‌ی سلامت 30 هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به حجم بدهی‌های دولت به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها گفت: بدهی دولت به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها بسیار بالاست. به عنوان مثال بدهی دولت به دانشگاه تهران 110 میلیارد تومان است.

شهریاری با اشاره به مشكلات موجود در حوزه‌ی بیمارستان‌های بخش خصوصی گفت: اگر قرار به بسته شدن بیمارستان‌های خصوصی است نباید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد كه این بیمارستان‌ها ورشكست شوند یا به پدیده‌ی شوم زیرمیزی و تخلف رو بیاورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha