وقتی با کسی وارد رابطه عاطفی می‌شویم، از همان ابتدای رابطه خودمان و طرف مقابل را سرشار از عشق می‌بینیم؛ چرا که جدید بودن و تازگی داشتن یک سری چیزها باعث بروز هیجان و ابراز احساسات مثبت می‌شود. اما بعد از مدتی که همه چیز یک‌نواخت می‌شود، گاهی با سردی آن عشق و علایق روبرو می‌شویم.

۷  قدم تا تقویت قدرت عاطفی

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: وقتی با کسی وارد رابطه عاطفی می‌شویم، از همان ابتدای رابطه خودمان و طرف مقابل را سرشار از عشق می‌بینیم؛ چرا که جدید بودن و تازگی داشتن یک سری چیزها باعث بروز هیجان و ابراز احساسات مثبت می‌شود. اما بعد از مدتی که همه چیز یک‌نواخت می‌شود، گاهی با سردی آن عشق و علایق روبرو می‌شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، فهمیدن این که آیا فردی به بلوغ عاطفی رسیده، عاطفه قوی دارد و می‌تواند به‌راحتی احساسات مثبت خود را بروز دهد، کار به نسبت دشواری است. علاوه ‌بر این افرادی که به‌لحاظ ذهنی قوی هستند، می‌دانند که احساسات می‌توانند انگیزه ایجاد کنند و نیز می‌دانند که کنترل احساسات سخت است.

وقتی احساسات با آدرنالین آمیخته می‌شوند، تقریبا همیشه می‌توانند ما را به بیراهه بکشند. به همین دلیل قدرت عاطفی یکی از ملزومات شادی و موفقیت است. اما داشتن قدرت عاطفه بالا ملزم به داشتن چه خصلت‌های اخلاقی دیگری است؟

صلح با خود

اگر خواستار عاطفه قوی هستید، به‌خاطر هیچ‌کس از موضع خود کوتاه نیایید. کافی است برای کاری که به آن علاقه‌مند هستید، هر اقدامی که لازم باشد، انجام دهید. نباید به‌خاطر آدم‌های منتقدی که می‌خواهند شما را زمین بزنند، سرعت خود را کم کنید یا خود را تغییر دهید. هیچ چیزی را جز خود مهم ندانید. یادتان باشد که اول صلح و دوستی با خود است که منجر به صلح و دوست داشتن بقیه می‌شود. افراد قوی به‌لحاظ عاطفی، از کسانی که سعی می‌کنند موفقیت آنها را کم‌اهمیت جلوه بدهند دوری می‌کنند و در پیگیری اهداف بزرگ‌تر خود ثابت‌قدم باقی می‌مانند.

ایمان به خود

ایمان را به‌جای ترس انتخاب کنید. برای این کار کافی است خودتان را بشناسید و همان‌طوری که هستید خود را دوست داشته باشید. بعد از آن با صبر و حوصله کار و هدف خود را ادامه می‌دهید هرچند که در این میان با ترس‌ها و تردیدهایی روبرو شوید. مطمئن باشید که در نهایت نتیجه همه زحماتتان را با رسیدن به اهداف‌تان می‌گیرید.

دوست داشتن «همه» آدم‌ها

افرادی که به‌لحاظ احساسی قوی هستند دلسوز دیگران هستند و دوست دارند با اهدا کردن پول یا وقت‌شان به دیگران به آنها کمک کنند. آنها بخشی از درآمد خود را به دیگران می‌بخشند چرا که باور دارند چندین برابر آنچه بخشیده‌اند، به خودشان باز خواهد گشت.

افرادی که از نظر احساسی قوی هستند در زندگی احساس کمبود نمی‌کنند. عقیده آنها این است که برای همه «به ‌اندازه کافی» وجود دارد. این نگرش باعث می‌شود وقتی از نظر مالی و غیره به دیگران کمک می‌کنند، شجاع و متواضع باشند. اگر به کاریزما هم معتقد باشید متوجه خواهید شد که همین‌طور است. اگر به اندازه کافی در مسائل مادی و معنوی بخشش داشته باشید، چندین برابر آن مقدار به خودتان برمی‌گردد.

خلق خوشبختی

احساس و عاطفه قوی نیازمند این است که با ذهن خود رابطه خیلی منظم و پایداری داشته باشید. باید بدانید که افکارتان تأثیر مهمی روی ذهن و بدن‌تان دارد. این آگاهی منجر می‌شود که از افکار بازدارنده خود یاد بگیرید. به این معنی که احساسات منفی خود را تحمل کنید و نسبت به آنها واکنش نشان ندهید. تحمل کردن احساساتی مانند شک و تردید در زندگی کم‌کم باعث از بین رفتن آنها می‌شود. افکار، احساسات و عکس‌العمل‌هایی را انتخاب کنید که شما را به سمت موفقیت می‌کشانند و از شکست و ترس دور می‌کند. به این صورت است که می‌توان خوشبختی را خلق کرد. با تحمل و پذیرش احساسات نامطلوب.

واقع‌گرا بودن

افراد قوی از واقع‌گرا بودن یا آسیب‌پذیر بودن هراسی ندارند. آنها شهامت این را دارند که به دنیا نشان بدهند چه کسی هستند. آنها با مردم هم‌صحبت می‌شوند و می‌دانند رابطه خوب بر پایه گشاده‌رویی، صداقت، اصالت و درستکاری استوار است.

در زندگی این افراد حدس و گمان جایی ندارد. جایگاه این افراد و نیز اهداف‌شان برای دیگران کاملاً واضح و روشن است. افرادی که به‌لحاظ احساسی قوی هستند بهترین‌ها را از دیگران انتظار دارند و همیشه بهترین‌های خود را به آنها ارائه می‌دهند.

امید به آینده

افرادی که از نظر عاطفی قوی هستند وقت خود را صرف سرزنش و انتقاد نمی‌کنند. آنها درگیر افسوس خوردن نمی‌شوند چون می‌دانند افسوس خوردن آنها را عقب می‌اندازد و در گذشته متوقف می‌کند. بنابراین آنها می‌دانند که اوقات ‌تلخی فقط انرژی‌شان را هدر می‌دهد. اگر شخصی از آنها کینه‌ای به دل بگیرد، از او می‌گذرند. اگر کسی نخواهد آنها را قبول کند، انرژی خود را برای او هدر نمی‌دهند. این افراد آینده‌نگر هستند، اوقات خودشان و دیگران را ‌تلخ نمی‌کنند و همواره برای بهتر شدن تلاش می‌کنند.

داشتن اعتماد به ‌نفس

اگر خواهان این هستید که عاطفه و احساسات خود را بادوام و قوی کنید، ارزش خود را بدانید و اعتماد‌به‌نفس خود را افزایش دهید. این را بدانید که شما نیازی به این ندارید که خود را به دیگران نشان دهید یا بقبولانید بنابراین هیچ‌وقت برای جلب توجه دیگران تلاشی نکنید. در عوض به‌خاطر موفقیت‌ها و سخت‌کوشی‌های خود در همه جنبه‌های زندگی، از درون احساس ارزشمند بودن کنید. «عالی بودن» چالش بزرگی است که رسیدن به آن نیازمند تلاش بسیار است. این را هم بدانید عالی بودن به معنای کامل بودن، نیست.


* کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha