یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 295106

سوزن‌سوزن‌شدن كف پا اغلب بیماران را تحریك به بررسی و درمان از نظر بیماری‌های مختلف طبی می‌كند. اغلب بیمارانی كه احساس سوزن‌سوزن ‌شدن پا را دارند ابتدا به دنبال آزمایش چربی بالا می‌روند.

انگار كف پایم سوزن می‌كنند!

سلامت نیوز:سوزن‌سوزن‌شدن كف پا اغلب بیماران را تحریك به بررسی و درمان از نظر بیماری‌های مختلف طبی می‌كند. اغلب بیمارانی كه احساس سوزن‌سوزن ‌شدن پا را دارند ابتدا به دنبال آزمایش چربی بالا می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،معمولا مشكل در عصب و آن هم در نقطه‌ای بسیار دورتر را به‌سختی قبول می‌كنند.سوزن‌سوزن‌ شدن كف پا و گزگز كف پا اغلب نشانه مشكل در عصب و بیماری‌هایی است كه موجب درگیری عصب می‌شوند و نیاز به توجه و درمان دارد. مهم‌ترین آزمایش برای تشخیص علت سوزش كف پا، تست نوار عصب و عضله در درجه اول و تست قند خون و كاركرد تیروئید در مرحله دوم است.

یكی از شایع‌ترین علل سوزش كف پا، درگیری عصب سیاتیك در ناحیه كمر در بیماران مبتلا به فتق دیسك كمر است كه به‌صورت حس داغی كف پا و خواب‌رفتگی در پاها و گاهی حتی برعكس به صورت حس سرد شدن در پاها عنوان می‌شود. این بیماران در صورتی كه بیماری‌شان به‌صورت دقیق و كامل تشخیص داده شود با روش‌های نوین در كلینیك درد بدون جراحی باز درمان می‌شوند.از جمله علل شایع دیگر داغی كف پا، حس سوزش كف پا و خواب‌رفتگی كف پا در بیماری دیابت است كه ممكن است به حدی شدید یا طولانی باشد كه موجب ایجاد نوروپاتی دیابتی بشود.

این بیماری كه به كمك تست عصب و عضله قابل تشخیص است، می‌تواند علت داغ‌شدن پا و احساس خواب‌رفتگی در پا بشود. اما كمتر ممكن است همزمان موجب ایجاد درد پا شود. در موارد نادر‌تری هم ممكن است موجب داغی كف پا و حس سوزن‌سوزن ‌شدن پا بشوند. خصوصا در مواردی كه بتواند عصب را تحت‌تاثیر قرار دهد كمبود ویتامین‌های گروه B خصوصا 1 B و گاهی 6 B كه گاه بعد از جراحی‌های معده ایجاد می‌شود.

البته در این موارد حس داغی و گزگز و مورمور كف پا بسیار جزئی است.یك دلیل نادرتر داغ‌ شدن كف پا ممكن است درگیری‌های تیروئید و به‌خصوص كم‌كاری آن باشد. در شرایطی كه این مشكل سال‌ها طول بكشد و ایجاد اختلال در سرعت هدایت عصب و نوروپاتی كند‌، می‌تواند حس گرم‌ شدن كف پا و گزگز و مورمور پا و خواب‌رفتگی پا و حتی ضعف عضلات دست و پا را ایجاد كند.

گاهی خستگی و سوزش پاها كه می‌توانند ناشی از اختلالات كف پا مانند صافی كف پا یا درگیری نقاط ماشه‌ای به‌علت ایستادن‌های طولانی باشد. درمان سوزش كف پا پس از تشخیص علت ایجادكننده آن توسط پزشك فوق‌تخصص درد و در كلینیك‌های درد امكان‌پذیر است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha