یک روانشناس معتقد است: اینکه خانواده به کجا می رسد اهمیتی ندارد، اگر مهم بود وزارتی پاسخگو داشتیم که برنامه بدهد و بودجه بگیرد و کارهای این حوزه را سامان بدهد. ما به بحث آموزش سرتاسری از دوران پیش دبستانی تا دانشگاه نیاز داریم. همچنین به تبلیغ و فیلم سازی نیازمندیم. وقتی می خواهید فرهنگی را جابیندازید تمام ارگان ها باید هم سو در آن جهت فعالیت کنند. این برنامه ملی به مدیریت قدرتمندی نیازمند است.

آمار طلاق در ایران امنیتی شده است

سلامت نیوز: یک روانشناس معتقد است: اینکه خانواده به کجا می رسد اهمیتی ندارد، اگر مهم بود وزارتی پاسخگو داشتیم که برنامه بدهد و بودجه بگیرد و کارهای این حوزه را سامان بدهد. ما به بحث آموزش سرتاسری از دوران پیش دبستانی تا دانشگاه نیاز داریم. همچنین به تبلیغ و فیلم سازی نیازمندیم. وقتی می خواهید فرهنگی را جابیندازید تمام ارگان ها باید هم سو در آن جهت فعالیت کنند. این برنامه ملی به مدیریت قدرتمندی نیازمند است.

تاخیر در ازدواج دلیل اقتصادی ندارد، موضوع کاملا اجتماعی است

به گزارش سلامت نیوز، دکتر جعفر اردبیلی، بنیان گذار و مسول «موسسه فرهنگی – بین المللی خانواده امین» در گفت وگو با شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که  مساله کرونا و فشار های اقتصادی امر مهم ازدواج را به تاخیر انداخته است. در چنین شرایطی چه راهکاری هایی وجود دارد تا ازدواج تسهیل شود؟ اظهار داشت: من تصور می کنم تاخیر در ازدواج دلیل اقتصادی ندارد. موضوع کاملا اجتماعی است و ریشه در فضای اجتماعی ما دارد. باید ابتدا به این سوال پاسخ داد که چرا کسی باید زیر بار تعهد برود؟ این اولین سوال کسانی است که برای مشاوره به ما مراجعه می کنند. کسی به این سوال جواب نمی دهد. اگر دلیل کاهش ازدواج، اقتصادی باشد جمعیت بالا شهر تهران امروز باید تماما متاهل باشند در حالی که وضعیت اقتصادی این طیف خوب است. حتی در طبقه متوسط نیز مشکلات اقتصادی حاد نیست و طبیعتا باید از منطقه فاطمی به بالا همه ازدواج کرده باشند!

برخی جوانان در حال حاضر معتقدند تشکیل خانواده به آنها آرامش نمی دهد

وی افزود: من با صراحت می گویم که بلوغ فکری افراد با تاخیر مواجه شده است و رسیدن به نقطه ای که باید تصمیم بگیرند و خانواده ای تشکیل بدهند و تعهد بدهند حتی به ذهن فرد خطور نمی کند و صبر کرده اند تا سن به ۴۰ و ۵۰ برسد تا در آن زمان کاری بکنند. چرا که برخی زوج ها بچه هم نمی خواهند و لزومی برای ازدواج نمی بینند. البته این فضایی است که در شهرها وجود دارد. اگر به روستا و یا شهرستان های کوچک بروید موضوع متفاوت است. ولی آنجا هم موضوع اقتصادی نیست و مسائل دیگری وجود دارد و اگر فشار اجتماعی در محیط های کوچک وجود نداشته باشد در این مناطق هم همین قصه ها را دارد، چون با ازدواج تعهدات و وظایف مختلفی پیدا می شود. برخی جوانان در حال حاضر معتقدند ازدواج به شما آرامش نمی دهد و فقط رابطه جنسی شما را تنظیم می کند و مجوز ورود به خانواده ها را برایتان صادر می کند و می گویند تشکیل خانواده آرامش نمی دهد. مساله همینطور پیش می رود و حتی بدتر از این نیز خواهد شد و قطعا اگر آمار ها امنیتی نبود امروز می گفتیم که طلاق دو برابر ازدواج است.

برخی انگیزه ای برای ازدواج ندارند

دکتر اردبیلی تصریح کرد: در برخی مشاوره های ما زن ۶۵ ساله درخواست طلاق از مرد ۷۰ ساله خود را دارد، این موضوعات مفاهیمی دارد. خانم ابراز می کند پسر و عروسش زندگی زیبایی دارند ولی شوهر او هیچ وقت او را به حساب نیاورده است ولی فقط سبک زندگی ها را می بیند و فکر نمی کند که این مرد هفتاد ساله یک عمر به پای او نشسته است و بر اساس تعهدی که داشته عمل کرده و هیچ معلوم نیست که پسر او بتواند به تعهد خود پایدار بماند. این زن آن سبک زندگی را می خواهد و آن جوان ها نیز تعهد می خواهند. ازدواج برای این است که آرامش ما را بیشتر کند. یقینا مسائل اقتصادی نیز مطرح است و من منکر تاثیر آنها نیستم ولی در داستان ازدواج نکردن درصد کمی به مسائل و مشکلات اقتصادی بر می گردد. مشاوره های ازدواج نزول کرده است، اگر ما روزی سه تا چهار زوج داشتیم امروز هفته ای یک زوج داریم و مسائل اقتصادی مطرح نیست مساله این است که طرف انگیزه ای برای ازدواج ندارد. مادر و پدر مسکن و خوراک او را تهیه می کنند و جوان هم کار می کند و هر چند وقت یکبار به سفری می رود و به قول خودشان عشق و حال می کنند، ما هدفی به فرزندانمان نداده ایم. این فرزندان نمی دانند چرا باید تشکیل خانواده بدهند چون ما هم نمی دانیم. ما نمی دانیم که چه می کنیم.

چرا ما وزارت جوانان و خانواده نداریم؟!

مسئول پاسخگویی به مسائل خانواده در کشور کدام ارگان است؟!

ما به بحث آموزش سرتاسری از دوران پیش دبستانی تا دانشگاه نیاز داریم

برنامه ملی خانواده به مدیریت قدرتمندی نیازمند است

حفظ خانواده و راهبرد های خانواده در کشور بر عهده چه کسی است؟

این روانشناس در مورد اینکه راه چاره چیست؟ گفت: سیستم در مساله خانواده چهل سال بی برنامه جلو رفته است. شما نمی توانید بدون برنامه پیش بروید. شاید داد و بیدادی بکنند ولی برنامه ای ندارند و نمی توانند توجه افراد را نسبت به تشکیل خانواده جلب کنند. وقتی صحبت از ازدواج می شود می گویند ازدواج امر مقدسی است ولی چرا ازدواج امر مقدسی است؟! در حالی که ازدواج امری بشری است. ازدواج رابطه ای است که به دلایل بسیاری بین دو جنس ایجاد می شود، ولی کمتر برنامه ای برای ازدواج وجود دارد. چرا ما وزارت جوانان و خانواده نداریم؟! مسئول پاسخگویی به مسائل خانواده در کشور کدام ارگان است؟! ما یک معاونت زنان و یک وزارت ورزش و جوانان و یک بهزیستی درست کرده ایم که هر کدام به طور از هم گسیخته ای به کار هایی مشغول هستند. اینکه خانواده به کجا می رسد اهمیتی ندارد، اگر مهم بود وزارتی پاسخگو داشتیم که برنامه بدهد و بودجه بگیرد و کارهای این حوزه را سامان بدهد. ما به بحث آموزش سرتاسری از دوران پیش دبستانی تا دانشگاه نیاز داریم. همچنین به تبلیغ و فیلم سازی نیازمندیم. وقتی می خواهید فرهنگی را جابیندازید تمام ارگان ها باید هم سو در آن جهت فعالیت کنند. این برنامه ملی به مدیریت قدرتمندی نیازمند است. برنامه موشکی ایران و برنامه هسته ای کشور به صورت عالی برنامه ریزی و تبلیغ شد به نوعی که همه متوجه آن هستند. به نظر من باید این سوال را در سطوح عالی مطرح کرد و گفت چه کسی مسئولیت خانواده را در کشور بر عهده دارد؟ حفظ خانواده و راهبرد های خانواده در کشور بر عهده چه کسی است؟ اگر به این سوالات پاسخ داده شود خانواده راه خود را پیدا می کند.

مساله اول اخذ آمار های درست است

آمار طلاق در ایران امنیتی شده است

وی در مورد اینکه کشور های دیگر در این زمینه چگونه کار می کنند؟ تصریح کرد: آمریکا از دهه ۵۰ آمار منفی طلاق را به آمار مثبت ازدواج در دهه ۹۰ رساند. دولت ها وزارت خانه و تشکیلاتی دارند، در اروپا مساله به شکل دیگری است و تشکیل خانواده موضوعی دیگر است. در اروپا خانواده موضوع نیست بلکه تشکیل نسل مهم است. موانعی که در ایران وجود دارد در اروپا دیده نمی شود.  ما ممانعت ها و دست انداز های زیادی داریم و برنامه ای نداریم. نمی توان قیاس کرد ولی می توان راهکار گرفت، تبدیل کرد و بومی سازی داشت و مورد استفاده قرار داد. مساله اول اخذ آمار های درست است. آمار طلاق در ایران امنیتی شده است و حتی زمانی اعلام شد که دیگر آمار های طلاق ارائه نشود. مساله وحشتناکتر از چیزی است که گفته می شود ،جامعه ما در حال حرکت به سمت پیری است. در این وضعیت کسانی که ازدواج می کنند حاضر به بچه دار شدن نیستند چون این تعهدی دیگر است و آنها در تعهد اول گیر کرده اند. چون بچه رقیبی برای زندگی فرد می شود و شخص را محدود می کند و از برخی فعالیت ها باز می دارد. تهران معلم و مرکز تعلیم شهرهای دیگر است و این موج در دهه های بعد به شهرهای دیگر نیز می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha