رییس كل سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این پرسش كه آیا پزشكان مسئولیت اخلاقی خود را در قبال پرستاران انجام می‌دهند، گفت: وضعیت موجود راضی كننده نیست و روابط پزشكی و گروه درمانی با پرستاران و پرستاران با بیماران بهتر نیز می‌تواند باشد.

سلامت نیوز: رییس كل سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این پرسش كه آیا پزشكان مسئولیت اخلاقی خود را در قبال پرستاران انجام می‌دهند، گفت: وضعیت موجود راضی كننده نیست و روابط پزشكی و گروه درمانی با پرستاران و پرستاران با بیماران بهتر نیز می‌تواند باشد.

غضنفر میرزابیگی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: كمبود شدید نیروی پرستار و نبود كدهای اخلاقی پرستاری موانعی بودند كه در مقابل تعریف مسئولیت‌های اخلاقی مربوط به پرستاران وجود داشت.

وی درباره كدهای اخلاقی پرستاران گفت: كدهای ملی اخلاق پرستاران عملی سریع، ضربتی و در عین حال علمی و كارشناسی بود كه براساس فرمایش مقام معظم رهبری در سال 89 تدوین شد.

میرزابیگی افزود: این كدها طی جلساتی تدوین و در شورای عالی اخلاق پزشكی به تصویب رسید و در روز پرستار رونمایی شد. این كدها در پنج فصل تدوین شده است كه یكی از سرفصل‌ها مربوط به پرستار و جامعه است. پرستاران با توجه به دانش خود باید تعهداتشان را در زمینه‌های ارتقا، حفظ، سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها عملی كنند.

وی، پرستاران و تعهدات حرفه‌ای را یكی دیگر از سرفصل‌ كدهای اخلاقی پرستاران برشمرد و اظهار كرد: حرفه پرستاری و روابط پرستار با بیمار، تیم پزشكی و همكاران براساس اصول حرفه‌ای باید باشد و در این زمینه نكاتی براساس آخرین استانداردهای جهان تدوین شده است.

رییس كل سازمان نظام پرستاری تاكید كرد: پرستار در ارتباط با بیمار، همكاران خود و سازمانی كه در آن فعالیت می‌كند باید اصولی را رعایت كند اما در ایران تاكنون این گونه راهنماهای اخلاقی وجود نداشت البته سطح پرستاری ایران از نظر سطح اخلاقی و معنوی پایین نیست و به علت نوع فرهنگ و دین خود اخلاقی و معنوی‌ترین پرستاران دنیا در ایران فعالیت می‌كنند.

میرزابیگی در پایان گفت: یك سری اصول در بین بیماران در جهان به صورت استاندارد رعایت می‌شود كه ما آن‌ها را با تعالیم دینی خود تلفیق كرده‌ایم البته برای عملیاتی شدن این اصول باید دستورالعملهایی ارایه دهیم كه در حال حاضر سازمان نظام پرستاری و شورای عالی اخلاقی پزشكی در حال تدوین این دستورالعمل‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha