یک متخصص پوست با اشاره به شیوع میخچه در افراد با مشکلات ارتوپدی گفت: این افراد به دلیل وضعیت انگشتان پای خود مجبورهستند در موقع راه رفتن به یک نقطه از پایشان فشار بیشتری وارد کنند که همین امر باعث ایجاد میخچه در پای آنها می‌شود.

سلامت نیوز : یک متخصص پوست با اشاره به شیوع میخچه در افراد با مشکلات ارتوپدی گفت: این افراد به دلیل وضعیت انگشتان پای خود مجبورهستند در موقع راه رفتن به یک نقطه از پایشان فشار بیشتری وارد کنند که همین امر باعث ایجاد میخچه در پای آنها می‌شود.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: میخچه به عنوان یك ضایعه پوستی، نوعی واكنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است که معمولا در افراد میانسال بیشتر دیده می‌شود و زمانی که نقطه‌ای از بدن تحت فشار نامناسب و طولانی قرار بگیرد، بوجود می‌آید.

وی پوشیدن کفش تنگ، نشستن، راه رفتن نامتعادل و عادت‌های رفتاری که به موجب آن فرد پای خود را به زمین یا هر شی سختی فشار دهد را از علل بروز میخچه دانست و ادامه داد: پوست برای این تحمل فشار ناشی از این عوامل ضخیم شده و در نهایت به میخچه تبدیل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: زمانی که فشار بر روی نقطه‌ای از پا طولانی شود میخچه به وجود می‌آید که فشار ناشی از آن به روی اعصاب حسی فرد تاثیر گذاشته و ایجاد درد می‌کند، ممکن است در ابتدا ضخامت میخچه کم باشد اما در اثر افزایش فشار اندازه و وسعت آن نیز بیشتر می‌شود.


وی علائم بالینی را عامل تشخیص دهنده ضایعات پوستی مانند میخچه و زگیل دانست و افزود: تفاوت‌های شکلی در میخچه و زگیل وجود دارد از جمله این که میخچه منفرد و محدود به 2 الی 3 ضایعه است در حالی که که زگیل به صورت ویروسی بوده، دیگر آن که زگیل در کف پا و به رنگ خاکستری ظاهر می‌شود.همچنین میخچه در کف پا و یا در بین انگشتان پا ودر کناره آن دیده می‌شود.

دکتر احسانی تصریح کرد: برای درمان میخچه باید سعی کنیم در ابتدا عامل زمینه‌ای آن را حذف کنیم در غیر این صورت درمان میخچه نتیجه خوبی نخواهد داشت و عادات رفتاری غلط مانند پوشیدن کفش نامناسب باید اصلاح شود. همچنین برای این که ضخامت میخچه از بین رود باید در قدم اول از داروی کراتولیتیک استفاده کنیم.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: روغن مورچه و سرکه از جمله ترکیبات نامشخص است که مبنای علمی ندارد به همین دلیل در درمان میخچه موثر نیستند. برای رفع کامل این ضایعه روش‌های دارویی و جراحی بنا بر ضرورت وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha