Early Warning "آتش سوزی جنگل" های زاگرس در هفته های اخیر و عدم پاسخ فوری و عاجل در مهار این بلایای انسان ساخت یا هشدار زود هنگام بعنوان اولویت اول حفظ و نگهداری از جنگل ها و مراتع در برابر آتش قوت می بخشد.

هوشمندسازی جنگل‌ها منتظر تصمیم مسئولین

سلامت نیوز-*دکتر حسن جان فدا:درمدیریت کاهش خطر بلایا بیش از 41 عامل بلاخیز در دنیا مورد توجه  قرار می گیرد که یکی از آنها "آتش سوزی جنگل" است. "آتش سوزی جنگل" می تواند براثر عوامل طبیعی یا انسان ساخت صورت گیرد.متاسفانه در کشور ما در سنوات اخیر سرمایه گذاری برای صیانت از این سرمایه های ملی صورت نگرفته است.  زمین، گونه های گیاهی و جانوری که بعضاً نمونه های نادر و حتی منحصر بفرد در جهان هستند در معرض تهدید جدی قرار گرفته و حتی نابود شده اند.

Early Warning "آتش سوزی جنگل" های زاگرس در هفته های اخیر و عدم پاسخ فوری و عاجل در مهار این بلایای انسان ساخت   یا هشدار زود هنگام بعنوان اولویت اول حفظ و نگهداری از جنگل ها و مراتع در برابر آتش قوت می بخشد.

 Early Warning چیست؟

سامانه هوشمند اعلان خطر در بلایا یی مثل سیل، طوفان، آتش سوزی منزل یا محل کار  و...که با هدف اعلان خطر در خصوص وقوع مخاطره  یا احتنمال وقوع آن پس ازفرصت طلایی باقیمانده، (مدت زمانی کوتاه تا وقوع مخاطره) تا مردم متاثر از آن مخاطره درشرف وقوع به نقطه امن پناه ببرند و یا در جهت کاهش خطر وارد فاز پاسخ شوند.

مزایای  Early Warning 

1- اعلان خطر: با طراحی این سیستم مثلا می توان خطر وقوع سیل را با نصب سنسورها در مسیل به اهالی منطقه اعلام نمود حتی از طریق پیامک به گوشی تلفن همراه آنان. یا خطر وقوع اتش سوزی محدود یا گسترده را به ساکنین اعلام کرد. و یا وقوع قریب الوقوع طوفان را به اطلاع مردم رساند و...

2- کاهش خسارات جانی و مالی: این سیستم ها در بسیاری از کشورهای جهان طراحی شده و سالهاست مورد استفاده قرار می گیرد و توانسته از خسارتهای جانی و مالی بکاهد.

3- افزایش توان و ظرفیت لجستیک متولیان مدیریت بحران محلی و منطقه ای:

با تجهیز مدیریت بحران هر منطقه به تسهیل در استفاده از فن آوری هوشمند در کاهش مخاطره، ظرفیت و توان در 4 مرحله مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، پاسخ و بازتوانی افزایش یافته است.

4- افزایش شاخص ایمنی: با بکارگیری این سیستم، منطقه و محیط زیست در برابر مخاطراتی مثل سیل، طوفان، گرمای شدید، آتش و...ارتقا می یابد.

5- افزایش سرمایه گذاری با بازگشت اصل و سود غیر قابل شمارش در حفظ منبع و جلوگیری از نابودی منابع تجدید ناپذیر

اما درخصوص "آتش سوزی جنگل" استفاده از این سیستم با استفاده از فن آوری و نصب سنسورها و هشدار دهنده ها در مناطق مختلف جنگل ها و مراتع و میتواند اطلاعات محیطی اعم از میزان دود، گاز منوکسید کربن متصاعد شده، گرما و سایر پارامترهایی که محتمل بر وقوع مخاطره یا مخاطره در شرف وقوع را ارسال کند و جنگلبانان و آتش نشانان را بموقع از گسترش آتش و خسارات بیشتر جلوگیری کنند.

براستی ما چقدر از منابع طبیعی خدادادی مثل جنگلها و مراتع در برابر خطراتی مثل آتش سوزی محفاظت کرده ایم؟

*مدیر گروه مدیریت کاهش خطر در حوادث و بلایا یزد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha