شنبه ۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 29528
سلامت نیوز :نتایج تحقیقات دانشمندان آمریکایی و کانادایی نشان می دهد که هر انسان در حدود 60 جهش ژنتیکی جدید نسبت به والدین خود دارد.
تاکنون فیلمهای علمی تخیلی بسیاری درباره "ابَر انسانها" و "ایکس- انسانها" ساخته شده است. این فیلمها مربوط به انسانهایی است که به دلیل جهشهای ژنتیکی از تواناییها و قدرتهایی برخوردارند که در انسانهای عادی وجود ندارد. اکنون تازه ترین نتایج تحقیقات محققان "موسسه Wellcome Trust Sanger" و دانشگاه مونترال نشان می دهد که هر یک از ما در نوع خود یک "ابر انسان" و یک "ایکس- انسان" هستیم.
این دانشمندان کشف کردند که هر انسان در حدود 60 جهش ژنتیکی متفاوت از والدین خود دارد. ژنتیک ما از 23 جفت کروموزوم ساخته شده است. این تحقیقات نشان می دهد که ژنوم انسان هم در اسپرم و هم در تخمکها جهش می یابد و به همین دلیل DNA ما از DNA والدینمان متفاوت است.
این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج، ژنهای دو خانواده که هر یک از آنها شامل پدر و مادر و یک فرزند بود را مورد مطالعه قرار دادند و در تلاش برای یافتن جهشهای جدید در فرزند، محققان 6 هزار جهش ممکن در هر توالی ژنوم را بررسی کردند.
این تحقیقات نشان داد که به طور متوسط در هر 100 میلیون حرف DNA تنها یک حرف در هر نسل تغییر می کند.
این محققان همچنین جهشهایی که در زمان تولید مثل در اسپرم و تخمک وجود دارند و جهشهایی که در زمان تولد دیده می شوند را با هم مقایسه کردند.
نتایج این بررسیها که در تازه ترین شماره مجله نیچر ژنتیک منتشر شده است دانشمندان را شگفت زده کرد. این بررسیها نشان داد که در یکی از این خانواده ها، 92 درصد از جهشهای فرزند از پدر آمده بود، درحالی که در خانواده دوم تنها 36 درصد از جهشها از پدر به فرزند رسیده بود.
این محققان در این خصوص توضیح دادند: "اکنون ما می دانیم که در بعضی از خانواده ها بیشترین جهشها ممکن از مادر برسد و در بعضی دیگر از پدر. این بسیار شگفت انگیز است. در حقیقت به دلیل اینکه ژنوم برای ساختن یک اسپرم به تعداد دفعات بیشتری نیاز دارد که کپی شود بسیاری از مردم انتظار دارند که در تمام خانواده ها بیشترین جهشها از پدر به فرزند برسد."
پروژه بعدی این تیم تحقیقاتی بررسی این نکته است که فاکتورهایی چون سن والدین و تاثیرات محیط چگونه بر تعداد جهشها اثر می گذارند و منجر به بروز بیماریهای ژنتیکی و مادرزادی می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha