منطقه بروال (علی‌آباد) اهواز یکی دیگر از مناطق نفت‌خیز این شهر است که مانند جزیره‌‌ای میان ده‌ها چاه نفت محصور شده است، اما این منطقه نیز مانند غیزانیه تشنه است و با وجود حجم بالای نفت، مردمش آبی برای مصرف ندارند.

بی‌آبی در خوزستان همچنان ادامه دارد

سلامت نیوز:منطقه بروال (علی‌آباد) اهواز یکی دیگر از مناطق نفت‌خیز این شهر است که مانند جزیره‌‌ای میان ده‌ها چاه نفت محصور شده است، اما این منطقه نیز مانند غیزانیه تشنه است و با وجود حجم بالای نفت، مردمش آبی برای مصرف ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ، کوی بروال (علی‌آباد) در محدوده منطقه سه شهرداری اهواز جنب فرودگاه این شهر قرار دارد.اولین ساکنان آن در سال 1340، درست زمانی که همه مناطق آن محدوده زیر کشت کشاورزی بود، در این منطقه حضور پیدا کردند و پس از 2سال یعنی سال 1342 اولین چاه نفت توسط انگلیسی‌‌ها در این منطقه کشف شد.

در واقع قدمت سکونت در این منطقه از قدمت استخراج نفت بیشتر است.اما این قدمت این منطقه و همجواری آن با چاه‌های نفت باعث نشده است تا نشان محرومیت گردن‌آویز «بروال» نباشد، به نحوی مدت‌‌ها حتی این منطقه جزو حوزه شهری اهواز قرار نداشت تا پس از کش‌وقوس فراوان بالاخره اواخر سال ۹۵ جزو طرح جامع مرکز استان خوزستان قرار گرفت، اما با این حال هنوز ساکنان آن به امکانات اولیه دسترسی ندارند.

فارغ از کمبود امکانات مانند دسترسی نداشتن به جاده ایمن و مناسب، نزدیکی به فرودگاه و حتی نبود سطل زباله در آن منطقه، موضوعی که این روزها مردم بروال را آزار می‌دهد کمبود آب شرب است.مردم ساکن این منطقه نفتی، آب ندارند و به همین دلیل در معرض انواع بیماری‌ها بخصوص بیماری کرونا قرار دارند. با وجود این‌که پنج رودخانه دایمی در استان خوزستان جاری است، اما مردمانش همیشه از کمبود آب شرب رنج می‌برند و با بی‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.سال‌‌هاست که علاوه بر مشکل بی‌آبی، مشکلات دیگری مانند ریزگردها و صدها مشکل ریز و درشت دیگر دمار از روزگار ساکنان استان نفت‌خیز ایران در آورده و باعث شده هر از چندگاهی فریادشان را به نشانه اعتراض نیز بلند کنند.

اوایل خرداد همین امسال بود که بخش غیزانیه اهواز فریاد بی‌آبی سر دادند و در اعتراض به وضعیت بد آب آشامیدنی‌شان و نیز انجام نشدن طرح آبرسانی به این بخش پرجمعیت اقدام به مسدود کردن جاده ترانزیتی اهواز به رامهرمز کردند که با دخالت پلیس به پایان رسید.ویدیوها و تصاویر تجمع روستاییان و مجروح شدن تعدادی از آنها در درگیری با پلیس، در آن زمان بازتاب وسیعی در رسانه‌‌ها و فضای مجازی ایران و جهان داشت.

بی‌آبی در گرما و کرونا

بی‌آبی اکنون به بخش «بروال» اهواز نیز رسیده است، به نحوی که برخی از افراد محلی این منطقه خود را تشنه‌تر از ساکنان غیزانیه می‌دانند. «روح‌الله اکبری» یکی از ساکنان بروال در مورد بی‌آبی  گفت: «لوله‌کشی آب داریم، آب‌بها هم پرداخت می‌کنیم، اما آبی در لوله‌‌ها نیست که مردم را سیراب کند. در ۲۴ ساعت شبانه‌روز کمتر از ۳ ساعت آب داریم.

اهواز گرم است از لحاظ کرونا هم آلوده است و وضعیت مناسبی ندارد، با بی‌آبی نمی‌شود حریف گرما و کرونا شد.»اکبری با اشاره به فرسوده بودن سیستم آبرسانی این‌منطقه افزود:«شبکه آب در بروال بسیار قدیمی است، جوری که در برخی از نقاط شاهد نشت فاضلاب درون آن هستیم. از سوی دیگر مردم این منطقه به دلیل فقر مالی توانایی خرید آب تصفیه یا دستگاه‌‌های آب‌شیرین‌کن یا حتی تانکر آب را ندارند، بنابراین این‌منطقه یا کلا آب ندارد یا در صورت دسترسی به آب، احتمال آلودگی آن زیاد است.» این شهروند خوزستانی منطقه خود را تشنه‌تر از غیزانیه می‌داند و می‌گوید:

«بروال تشنه‌تر از غیزانیه است نه این‌که مشکل بی‌آبی غیزانیه حل شده باشد، اما مشکلات غیزانیه بیشتر از مشکلات بروال دیده می‌شود، حتی در اعتراضات اوایل خرداد مردم این منطقه، رئیس جمهور یک مقام دولتی را به‌صورت مستقیم مسئول حل مشکلات غیزانیه کرد، اما مشکلات ما معمولا دیده نمی‌شود و فریادمان هم به‌جایی نمی‌رسد.

سال‌‌هاست که می‌گوییم جاده بروال را تعریض و مناسب‌سازی کنند، اما کو گوش شنوا! هر سال ده‌ها نفر بهخاطر غیر استاندارد بودن جاده جانشان را از دست می‌دهند، اما تا حالا ندیدیم مسئولی برای حل این موضوع کوچکترین اقدامی کند. موضوع آب هم به این صورت است، هر سال مشکلات بی‌آبی مردم این منطقه از ماه اسفند شروع می‌شود و تا آخر تابستان و حتی ماه‌های از پاییز ادامه دارد، اما تاکنون اقدامی که منجر به حل این مشکل شود، شاهد نبودیم.اغلب ساکنان این منطقه شب تا صبح بیدارند که بتوانند مقداری آب شرب ذخیره کنند، چرا که از نیمه شب به بعد آب در لوله‌‌ها جاری می‌شود.

افزایش مصرف دلیل قطعی آب است

چند روز پیش و بعد از انتشار ویدیوهایی از مشکلات بی‌آبی ساکنان بروال، مدیر بخش فاضلاب اهواز در خصوص وضعیت نبود آب در این منطقه، ساکنان بروال را مقصر دانست و به شبستان گفت:

«برخی از ساکنان بروال متاسفانه عمدا اقدام به شکستن لوله‌های آب برای تامین آب گاومیش‌ها می‌کنند که برای رفع آن با شهرداری، بهداشت استان و استانداری نامه‌نگاری‌هایی انجام شده اما تاکنون راه‌حل مناسبی برای آن تشخیص داده نشده است.»

وی در مورد اقدامات این سازمان برای حل مشکل بی‌آبی مردم این‌منطقه افزود:«یک ایستگاه پمپاژ در کوی بروال قرار دارد که اپراتورهای آن از ساکنان منطقه هستند؛ تعیین اپراتورها از ساکنان منطقه به منظور افزایش ایمنی و امنیت ایستگاه بود.» «افشین حاتمی» با بیان این‌که یک شبکه آب 200 میلیمتری تا فرودگاه در این منطقه وجود دارد، اضافه می‌کند:»بر اساس طرحی که اکنون ارائه شده در نظر داریم که شبکه آبی بروال به صورت مجزا شکل گیرد، این اتفاق به زودی انجام می‌شود و اکنون مراحل پایانی کارشناسی را طی می‌کند.»

وی در خصوص نبود آب در این منطقه در 24 ساعت نیز گفت:«به منظور بررسی این موضوع افرادی را در ساعات مختلف به صورت ناشناس به منطقه اعزام کردیم که نشان از آن دارد در ساعات پیک مصرف با مشکل افت فشار مواجه هستند؛ اقداماتی در تصفیه‌خانه صورت گرفته که مشکل افت فشار این منطقه را به زودی برطرف می‌کند.» این در حالی است که دیروز افشین حاتمی گفت:«افزایش ۳۰ درصدی مصرف مشترکان دلیل افت و قطعی فشار آب در این شهر بوده است.»

تاثیر طرح انتقال آب در بی‌آبی خوزستان

بسیاری ریشه مشکلات بی‌آبی در خوزستان را به طرح‌ مناقشه برانگیز انتقال آب میان استان‌ها ربط می‌دهند، طرح‌هایی زودگذر برای حل بحران یک منطقه به قیمت ایجاد بحران برای منطقه‌ای دیگر. یکی از پر سروصدا‌ترین این طرح‌ها اما، انتقال آب کارون به فلات مرکزی بوده است؛ طرحی موسوم به «بهشت آباد» که در سال‌های اخیر، فریاد خوزستانی‌ها را بلند کرده است.

نکته قابل تامل آن است که طرح انتقال آب خوزستان به سایر استان‌ها از جمله اصفهان، نه برای تامین آب شرب که برای مصارف کشاورزی و صنعتی بوده است. مهدی قمشی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، پیش از این در مهر ماه سال ۹۸ دراین باره به ایرنا گفته بود:«نباید خودمان را گول بزنیم؛ در عناوین این طرح‌ها برای انجام انتقال، موضوع تامین نیاز کشاورزی استان اصفهان از آب کارون تغییر یافته و در نهایت از آن به عنوان تامین آب شرب این استان نام برده شده است.»

دسترسی به آب سالم و پایدار از ابتدایی‌ترین حقوق هر شهروند است که طبق قانون وظیفه تامین آن با شرکت آب و فاضلاب است، شرکت آب و فاصلاب نیز تاکنون نتوانسته است‌ نیاز بسباری از مناطق خوزستان را در دسترسی به آب مصرفی خانوارها حل کند، بدیهی است اگر مسئولان امر به خواسته‌های مردم توجه نکنند، تامین آب شرب که موضوعی اجتماعی است می‌تواند به موضوعی امنیتی و انتظامی تغییر ماهیت دهد‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha