یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 295404

سراغ درد دل هر کسی که می‌روی با معضل چاقی، مستقیم یا غیر مستقیم درگیر است. یکی خود چاق است و دیگری اطرافیانش، یکی سراغ رژیم و کلاس‌های لاغری می‌رود و دیگری به امان خدا رهایش کرده است، یکی حتی در مهمانی هم چشم بر انواع غذاهای خوشمزه می‌بندد و دیگری یک امشب به خود مجوز خوردن می‌دهد وغیره اما به طور کلی یکی از دغدغه‌های مهمی که همه ما کم و بیش با آن درگیر هستیم، معضل چاقی است .

هر آنچه درباره جراحی لاغری باید بدانیم

سلامت نیوز:سراغ درد دل هر کسی که می‌روی با معضل چاقی، مستقیم یا غیر مستقیم درگیر است. یکی خود چاق است و دیگری اطرافیانش، یکی سراغ رژیم و کلاس‌های لاغری می‌رود و دیگری به امان خدا رهایش کرده است، یکی حتی در مهمانی هم چشم بر انواع غذاهای خوشمزه می‌بندد و دیگری یک امشب به خود مجوز خوردن می‌دهد وغیره اما به طور کلی یکی از دغدغه‌های مهمی که همه ما کم و بیش با آن درگیر هستیم، معضل چاقی است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،برای رهایی از چاقی افراد راه های مختلف را مد نظر قرار می دهند که یکی از آنها انجام جراحی است .با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر حامد باطنی ، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت و گو کرده است.وی در اینباره می گوید : این روزها با صنعتی شدن زندگی مردم وتغییراتی که در رژیم غذایی آنها پیش آمده است و استفاده چشمگیر از مواد غذایی پرکالری و فست فودها ، کاهش حرکات بدنی و سایر موارد مشاهده می شود که اکثر افراد مستعد افزایش وزن هستند و این افزایش وزن در جوامع مختلف مشاهدهمی شود.

دکترباطنی خاطرنشان کرد: آنچه به طورمعمول برای کاهش وزن به افراد توصیه می شود، تغییرشیوه سبک زندگی و داشتن رفتارهای سالم از قبیل تصحیح رژیم غذایی و انجام حرکات و ورزش های متناسب و مداوم ، پرهیز ازمصرف دخانیات و سایر رفتارهای پرخطر است که مفید می باشد .این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی بیان کرد: در صورتی که تجمع چربی در نقاطی از بدن به صورت موضعی و عمومی به ترتیبی رخ دهد که با تغییر شیوه زندگی قابل اصلاح و برطرف کردن نباشد می توان از جراحی های زیبایی کمک گرفت .

وی عنوان کرد : باید توجه داشت که جراحی زیبایی ، جراحی کاهنده وزن نیست وافرادی که از چاقی های مرضی رنج می برند و شخصا هدف شان کاهش وزن است ، کاندیدای مناسبی برای انجام جراحی زیبایی لاغری نیستند.

دکترباطنی ابرازداشت : در صورتی که اصلاح شیوه زندگی در کاهش وزن تاثیری نداشته باشد در موارد شدید چاقی ازجراحی های تغییر مسیر دهنده مسیر گوارشی، متخصصان جراحی پلاستیک استفاده می کنند .رئیس انجمن جراحان پلاستیک وزیبایی ایران اظهارداشت :به طورکلی جراحی پلاستیک وزیبایی عمدتا به منظورتراش دادن بدن وزیبا سازی و مواردی اینچنینی مورد استفاده قرار می گیرد که هدف کاهش وزن در افراد نیست .

وی مطرح کرد :جراحی کاهش بافت چربی توسط متخصصان به دو صورت جراحی باز و بسته انجام می شود .انواعجراحی های بسته به صورت لیپوساکشن وانواع آن با کمک ابزارو ادوات بخصوص صورت می گیرد که از طریق آن لوله های مکنده از داخل سوراخ های بسیار کوچک به محل تجمع چربی وارد شده و پس از آماده سازی ، چربی را به میزان متناسب خارج می کنند اما تغییری در وضعیت پوست از نظر ظاهری ایجاد نمی کنند .

دکترباطنی بیان کرد: دسته دوم جراحی های لاغری ،جراحی بازهستند که درنقاط مختلف بدن با استفاده ازبرش های پوستی،بافت اضافه چربی وهمین طورپوست اضافی گرفته و برداشته می شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک وزیبایی عنوان کرد: هرکدام ازعمل های مختلف لاغری کاربرد ویژه خود را دارد و در صورتی که با انتخاب مناسب بیمار و در شرایط مناسب و توسط فرد متخصص ودوره دیده و با تکنیک انجام شود، منجر به نتایج رضایت بخش خواهد شد .وی ابراز کرد :باید در نظر داشت که انتخاب نامناسب بیمار با تکنیک غیر صحیح در هر یک عمل های جراحی زیبایی لاغری می تواند سبب ایجاد عوارض چشمگیر شامل بروز بدشکلی ، نا زیبایی و عدم قرینگی در افراد ‌گردد که در پاره ای از موارد ممکن است هرگز قابل اصلاح نباشد و یا اصلاح آن دشوار ،زمانگیر و پرهزینه باشد .

دکترباطنی مطرح کرد : اولین قدم برای فردی که نیاز به انجام جراحی لاغری دارد این است که توسط پزشک متخصص معاینه شود و در صورتی که وزن وی از محدوده مناسب پایین تر و بالاتر باشد وی کاندیدای مناسبی برای انجام عمل نیست و در صورت مناسب بودن وزن آنگاه نوع عمل مورد نیاز توسط پزشک متبحر به بیمار توضیح داده خواهد شد، جهت انجام این عمل ها غالبا کلیه جوانب از قبیل شرایط زندگی بیمارف معیارهای اجتماعی و... مورد توجه قرار می گیرد تا گزینه مناسب انتخاب شود .رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران بیان کرد : در زمان انجام جراحی لاغری چه به صورت باز یا بسته انجام اقدامات ضروری از قبل ، حین و پس از عمل جراحی باید مورد توجه گیرد .

وی اضافه کرد :متاسفانه انجام گسترده این نوع جراحی های توسط افراد غیر حرفه ای و در مراکز غیر استاندارد سبب بالا رفتن نرخ عوارض در برخی از جوامع گردیده است. مثلا عمل های بسته کاهش بافت چربی مانند لیپوساکشن و مانند آن چنانچه توسط افراد کار آزموده و ماهر صورت پذیرد غالبا کم عارضه و با دوره پس ازعمل نسبتا آسان خواهد بود ولی همین اعمال در دست افراد غیر حرفه ای منجر به عواقب وخیم از قبیل خونریزی مرگبار، درد فراوان، لخته شدن خون، آمبولی ، آسیب بافت های پوستی و بد شکلی های شدید می گردد.

دکترباطنی عنوان کرد : توصیه انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی ایران به بیماران عزیز این است که در نظر داشته باشند همیشه بهترین اقدام اصلاح شیوه زندگی که شامل رژیم غذایی مناسب و ورزش صحیح و عادت سالم است.این فوق تخصص جراحی پلاستیک وزیبایی افزود :

هیچ عمل جراحی و زیبایی نمی تواند عوارض شیوه نادرست زندگی را برطرف نماید و عوارض آن را بر روی زیبایی بدن ازبین ببرد اما در عین حال در صورت نیاز به جراحی توصیه می شود که بیماران عزیز به جای تکیه بر تبلیغات نادرست در فضاهای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام و... به وب سایت های قانونی مانند سایت نظام پزشکی، سایت انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی و... اعتماد نموده و در هنگام انجام عمل حتما از وضعیت تحصیلی و مهارتی و تجربه پزشک مورد نظر آگاه باشند .

وی در پایان گفت :در نهایت باید مد نظر قرار داد که جراحی زیبایی به طور کلی یک تجربه خوشایند و با نتیجه مطلوب و ناراحتی اندک می باشد و اگر غیر این باشد کمکی به شرایط بدنی و وضعیت روحی و زیبایی فرد نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha