یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 295427

مطالعات نشان می‌دهد که مردان نسبت به زنان از سلامت کمتری برخوردار هستند، روش‌های زندگی نادرست‌تری دارند و به سلامت خود نیز کمتر اهمیت می‌دهند این در حالیست که با رعایت نکاتی نه چندان سخت، می‌توانند علاوه بر تضمین زندگی امروز، پیری با سلامتی پیش رو داشته باشند.

سبک زندگی سالم برای مردان چیست؟

سلامت نیوز: مطالعات نشان می‌دهد که مردان نسبت به زنان از سلامت کمتری برخوردار هستند، روش‌های زندگی نادرست‌تری دارند و به سلامت خود نیز کمتر اهمیت می‌دهند این در حالیست که با رعایت نکاتی نه چندان سخت، می‌توانند علاوه بر تضمین زندگی امروز، پیری با سلامتی پیش رو داشته باشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مشکلات اقتصادی و پیامدهای ناشی از بیکاری، مشکلات فرهنگی و اجتماعی، مشکلات خانوادگی، فقدان تأمین اجتماعی مؤثر، ضعف مدیریت کلان اجتماعی همراه با مشکلات زیست محیطی از جمله مهم‌ترین دغدغه های فکری مردان محسوب می‌شود به گونه‌ای که همچون یک بازدارنده فکری مانع از پرداختن آنان به امر سلامت خود شده است.


البته در مواردی هم احساس و تصور قوی بودن و پنهان کردن ضعف ناشی از بیماری در میان مردان، باعث می شود تا آخرین لحظه از داشتن فلان بیماری غافل بمانند و زمانی به فکر درمان بیافتند که کمترین راه نجات باقی مانده است.


در جهت حمایت، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردان به موضوع سلامت، از ۱۵ تا ۲۱ ژوئن (برابر با ۲۶ خرداد ماه تا یکم تیر ماه سال ۹۹ ) به عنوان هفته جهانی سلامت مردان نام گذاری شده است تا مردان را به مشارکت در توسعه برنامه های بهداشتی و برخورداری از زندگی طولانی تر و سالم تر سوق دهد.


موضوعی که معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تاکید بر آن، می گوید: هدف از تعیین این هفته به نام سلامت مردان،  انجام تشویق به فعالیت هایی است  برای آگاهی دادن به موضوعات بهداشتی  که بر مردان تأثیر می گذارد و تمرکز بر آگاهی رسانی مردان است از مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد یا اینکه در آینده رخ دهد.


فاطمه فتحی آگاهی را مهمترین رکن می داند و خاطرنشان می کند: هرچه مردم آگاهی بیشتری کسب کنند، شجاعت انجام کار در مورد آن را نیز به دست می آورند. لذا با آگاه سازی و آموزش می توان از این نوع بیماری ها پیشگیری کرد و با نامگذاری این هفته به نام سلامت مردان فرصت خوبی برای اطلاع رسانی و آموزش فراهم می شود.


سبک زندگی سالم برای مردان چیست؟
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی هم آگاهی داشتن مردان درباره اینکه چه کنند تا کهنسالی خوبی داشته باشند را از مهمترین اهداف این هفته عنوان می کند و می گوید: تمامی مردان به عنوان سرپرست خانوار باید در خصوص داشتن تغذیه و سلامت بهتر در امروز و دوران میانسالی و کهنسالی با کیفیت در آینده بیشتر دقت و توجه داشته باشند و چند اصل مهم را همواره اجرایی کنند.


کوروش صمدپور  با تاکید بر اینکه از الان باید سبک زندگی را سبک زندگی سالم کنیم، خاطرنشان می کند: سبک زندگی سالم پیچیده نیست. نخست باید از مصرف هرگونه دخانیات اعم از قلیان یا سیگار و هر نوع عوامل دخانی دیگر و مشروبات الکی خودداری شود. چرا که مصرف این مواد، احتمال ابتلا به سرطان های مجاری ادرار و مثانه را تشدید کند.


وی ادامه می دهد: نکته دوم اینکه ورزش را در برنامه زندگی بگنجانند چرا که به قدری سلامتی را افزایش می دهد که وقتی وارد سالمندی می شوند نتیجه آن را با داشتن بدن سالم می بینند.


مدیریت استرس، سومین نکته ای است که صمدپور به آن اشاره می کند و می گوید: عوامل بسیاری خارج از دست انسان رخ می دهد که باعث استرس می شود اما موارد بسیاری هم هست که می توانند آن را مدیریت کنند تا دچار استرس و آسیب های جانبی آن نشوند. درواقع عواملی وجود دارد که می توان مدیریت کرد تا استرس را به حداقل رساند.


تغذیه مناسب راهکار پیشگیری از سرطان در مردان
این متخصص تغذیه در بخشی دیگر از گفت و گو، به نقش پررنگ تغذیه در داشتن سلامت اشاره می کند و یادآور می شود: به مردان توصیه می کنم از همه گروه های غذایی استفاده کنند. دقت کنند اگر سبزیجات و میوه جات به اندازه کافی مصرف کنند خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش و پروستات کمتر می شود. به عنوان مثال ماده ای در گوجه فرنگی وجود دارد به نام لیکوپن که به کاهش ابتلا به سرطان پروستات کمک می کند؛ مخصوصا اگر گوجه فرنگی به صورت پخته مصرف شود لیکوپن بیشتری خواهد داشت.


وی ادامه می دهد: آقایان باید دقت کنند هرگونه توده یا برآمدگی در نواحی مربوط به دستگاه دفع ادرار را جدی بگیرند و با متخصص مشورت کنند. معمولا در بالای ۴۰ سالگی به آقایان توصیه می شود حتما هر دو سال یکبار، در این زمینه آزمایش دهند.


صمدپور با تاکید بر اینکه شایع ترین علت مرگ میان مردان، بیماری های قلبی و عروقی است، در مورد نوع تغذیه در جهت پیشگیری از این نوع مرگ، توضیح می دهد: استفاده از روغن های سالم، سبزیجات بیشتر، نان سبوس دار و در نهایت کنترل وزن مهمترین کاهش دهنده های فوت در اثر بیماری قلبی و عروقی است.
این متخصص تغذیه یادآور می شود: چاقی های شکمی هم خطر ابتلا به دیابت و مقاومت به انسولین و کبد چرب را دوچندان می کند موضوعی که در مردان ایرانی شایع تر است. این چاقی به علت بدی تغذیه و کمی تحرک است که باعث افزایش قطر شکمی می شود که علاوه بر کمردرد، بیماری های جانبی را افزایش می دهد. پس به شدت افزایش تحرک و تغذیه سالم توصیه می شود.


وی درباره سالمندان هم توصیه کرد: سالمندان و کهنسالان باید مایعات بیشتر مصرف کنند. قرص مولتی مینرال را به صورت روزانه مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha