سلامت نیوز : رییس مركز توسعه شبكه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده برای گسترش برنامه پزشك خانواده به كل كشور تا پایان برنامه پنجم توسعه، از اقدامات انجام شده برای تشكیل پرونده الكترونیك سلامت در پزشك خانواده روستایی خبر داد.

دكتر محمد شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برنامه پزشك خانواده در دو قسمت برنامه شهری و روستایی قابل بررسی است. برنامه پزشك خانواده روستایی بر اساس نظام پرونده كاغذی آغاز شد و اكنون در مرحله تبدیل پرونده كاغذی به پرونده الكترونیك سلامت در روستاها قرار داریم.

وی ادامه داد: تبدیل پرونده‌های كاغذی به پرونده الكترونیك سلامت در روستاها اقدامی بسیار مشكل است چرا كه در روستاها دسترسی به زیرساخت‌های لازم محدود است. در مجموع با همكاری حدود 37 دانشگاه علوم پزشكی این كار آغاز شده است. به این ترتیب تمام روستاهای تحت پوشش این 37 دانشگاه كه تحت پوشش برنامه پزشك خانواده نیز قرار دارند، پرونده‌های سلامت‌شان الكترونیكی می‌شود. سایر دانشگاه‌های باقی مانده نیز در سال آتی پرونده الكترونیك سلامت را اجرا می‌كنند.

شریعتی با اشاره به اجرای برنامه پزشك خانواده شهری در 17 شهر بین 20 تا 50 هزار نفر سه استان سیستان و بلوچستان، چهار محال و بختیاری و خوزستان، گفت: اساس برنامه پزشك خانواده در این شهرها با پرونده الكترونیك سلامت آغاز شد. در حال حاضر نیز اطلاعات پرونده الكترونیك سلامت حدود 25 درصد از جمعیت تحت پوشش وارد سیستم شده است و ویزیت پایه میزان زیادی از این جمعیت نیز انجام شده است.

وی درباره چگونگی تامین منابع اجرای برنامه پزشك خانواده نیز گفت: در برنامه پزشك خانواده تامین منابع بخش سلامت با بیمه سلامت است؛ به ویژه امسال كه قرار است سازمان بیمه سلامت نیز ایجاد شود. در سال‌های گذشته نیز این تعهد با وزارت رفاه بود. به این ترتیب وزارت بهداشت 35 درصد و بیمه‌ها 65 درصد هزینه‌های برنامه‌ پزشك خانواده را می‌پردازند. برای امسال هم انتظار داریم بیمه‌ها در همین حد مشاركت كنند.

شریعتی افزود: در سال‌های گذشته بیمه‌ها در مشاركت در برنامه پزشك خانواده مشكلاتی داشتند؛ چرا كه این برنامه پایلوت بود و در برنامه پایلوت بسیاری از اشكالات مشخص می‌شود. خوشبختانه مشكلات برنامه پزشك خانواده مشخص و راهكارهایی به این منظور اندیشیده شده كه در آینده نزدیك با همكاری دستگاه متولی سازمان‌های بیمه‌گر، این مشكلات نیز برطرف شود.

وی با اشاره به برنامه‌های آموزشی وزارت بهداشت برای پزشكان خانواده، گفت: برنامه‌های آموزشی پزشك خانواده به صورت آن لاین از طریق اینترنت و همچنین آموزش به صورت mph پزشك خانواده به صورت سی ‌دی‌های مولتی مدیا، ارایه می‌شود. همچنین تخصص پزشك خانواده نیز در دستور كار وزارتخانه قرار دارد و این موضوع در مرحله نهایی سازی كریكولوم است.

رییس مركز توسعه شبكه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در پایان با بیان این كه گسترش برنامه پزشك خانواده به سراسر كشور تا پایان برنامه پنجم توسعه شدنی است، گفت: از آنجا كه ماهیت برنامه پزشك خانواده روش جدیدی است، طبیعتا گام‌های نخست اجرای آن مشكل است. در سال گذشته نسخه اول برنامه پزشك خانواده شهری را طراحی كردیم و به دنبال اقدامات انجام شده، تقریبا در حوزه وزارت بهداشت این كار با موفقیت انجام شد. بر این اساس به راحتی این امیدواری را داریم كه طی سال‌های برنامه پنجم توسعه و با همكاری بیمه‌ها این برنامه را به طور كامل در كشور اجرا كنیم. در مجموع برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع طوری طراحی شده كه قابلیت اجرایی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha