دبیر كل ستاد مبارزه با موادمخدر از كشف بیش از ۹۵۰تن موادمخدر در سال ۹۸ خبر داد و تاكید داشت كه این میزان كشفیات، نسبت به حجم مخدرها و روانگردان‌های مكشوفه در سال 97، رشد 21 درصدی داشته و ۸۶درصد این كشفیات در ۶ استان شرقی كشور اتفاق افتاده است.

كشف بیش از ۹۵۰ تن موادمخدر در سال 98

سلامت نیوز:دبیر كل ستاد مبارزه با موادمخدر از كشف بیش از ۹۵۰تن موادمخدر در سال ۹۸ خبر داد و تاكید داشت كه این میزان كشفیات، نسبت به حجم مخدرها و روانگردان‌های مكشوفه در سال 97، رشد 21 درصدی داشته و ۸۶درصد این كشفیات در ۶ استان شرقی كشور اتفاق افتاده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،اسكندر مومنی، ضمن اعلام این خبر، یادآور شد كه قیمت موادمخدر در فروردین ۹۹در مقایسه با فروردین۹۸ به‌طور میانگین افزایش ۵۰درصدی داشته اما خوشبختانه در سال گذشته، تعداد شهدای مبارزه با موادمخدر ۵۶درصد و تعداد جانبازان مبارزه با موادمخدر ۶۰درصد كاهش داشته كه البته دلیل این موفقیت مورد اشاره، كاهش قابل توجه عملیات رزمی و انتظامی و افزایش چشمگیر عملیات مبتنی بر اطلاعات برای مبارزه با قاچاق موادمخدر است كه دبیر كل ستاد مبارزه با موادمخدر هم در صحبت‌های خود این نكته را مورد اشاره قرار داد و گفت كه حدود۷۴درصدكشفیات ناشی از كار اطلاعاتی بوده است. 

مومنی كه دو شب قبل هم در برنامه تلویزیونی، هشدار داده بود كه نرخ شیوع مصرف موادمخدر در استان‌های خوزستان، كرمان و فارس از میانگین كشوری بالاتر است، دیروز ضمن اشاره به اینكه در حال حاضر مخدرها و روانگردان‌های پرمصرف در كشور به ترتیب، تریاك، حشیش و خانواده كانابیس، شیشه و هرویین است، نسبت به افزایش تولید شیشه در افغانستان ظرف سال‌های 97 و 98 و ورود «شیشه افغانی» به كشور ابراز نگرانی كرد و یادآور شد كه در سال ۹۸كشفیات شیشه در كشور نسبت به سال 97، افزایش ۴برابری داشته و افزود:

«جلسات ستاد مبارزه با موادمخدر، براساس قانون سالانه حداقل یك‌بار با ریاست رییس‌جمهوری تشكیل می‌شود و سال گذشته هم اعتبار بیمه درمان اعتیاد در جلسه با رییس‌جمهوری در بودجه ۹۹ پیش‌بینی شد و در مجلس هم به تصویب رسید كه با این تصویب و پیش‌بینی اعتبار، می‌توان گفت اعتبارات موادمخدر در حوزه درمان افزایش یافته است.»

اظهارات مومنی درباره افزایش اعتبارات بیمه درمان اعتیاد در حالی بود كه دو روز قبل، فرید براتی سده؛ مدیركل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی كشور در پاسخ به اعتراضات مراكز درمانی درباره رسوب بدهی‌های سازمان بهزیستی از بابت پرداخت نشدن هزینه درمان یا بستری معتادان خیابانی دارای زخم‌های باز گفت:«ستاد مبارزه با موادمخدر از سال گذشته 20 میلیارد تومان به سازمان بهزیستی بدهكاری دارد. مجموع بودجه بهزیستی در این بخش كه ستاد مبارزه با موادمخدر باید آن را پرداخت می‌كرد 120 میلیارد تومان بود كه 100 میلیارد از آن پرداخت شده و 20 میلیارد آن باقی مانده است. قرار بود بخشی از این مبلغ را وزارت كشور پرداخت كند كه این كار انجام نشد و در خصوص بخش دیگری از این مبلغ نیز گفته شده كه سازمان برنامه و بودجه پرداخت نكرده است.

امسال هم كه سه ماه از ابتدای سال گذشته با وجود گرانی‌ها هنوز پولی به ما پرداخت نشده آن هم در حالی كه مراكز تحت پوشش سازمان  از نظر تامین هزینه‌های مختلف و حتی خورد و خوراك معتادان در حال درمان، دچار مضیقه هستند. امیدواریم فكری برای پرداخت حداقلی و علی‌الحساب به مراكز داشته باشند چون تا الان حتی یك ریال از ابتدای سال از بودجه مذكور پرداخت نشده و این شرایط برای مراكزی كه در استان‌های در حال فعالیت هستند سخت و زیان‌آور است.

قاعدتا امسال باید بودجه‌ها، به لحاظ سرانه هم بیشتر شود چون مواد غذایی هم افزایش قیمت داشته و نه تنها باید سرانه‌ها افزایش یابد بلكه چون قرار است مدت نگهداری معتادان خیابانی در مراكز موضوع ماده 16 هم افزایش پیدا كند، فكری به حال این موضوع شود. قبلا متوسط زمان نگهداری از معتادان خیابانی، تا 60 روز بود ولی حالا به 6 ماه رسیده و حتی بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با كرونا گفته می‌شود معتادان خیابانی باید تا یك سال هم در این مراكز بمانند. به همین دلیل باید به این هزینه‌ها توجه شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha