دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 295469

شما باید سطوح اضافه اسید اوریک را برای پرهیز از مشکلات سلامت بلند مدت و کاهش کیفیت زندگی خود اصلاح کنید.اگر اسید اوریک بالا دارید، مراقبت و نظارت بر رژیم غذایی، وزن، و برخی عادات اهمیت دارد. شما به لطف یک رژیم غذایی سالم و متعادل می توانید سطح این ماده را در بدن خود زیر کنترل داشته باشید.

خوراکی‌های ممنوع در زمان اسید اوریک بالا

سلامت نیوز:شما باید سطوح اضافه اسید اوریک را برای پرهیز از مشکلات سلامت بلند مدت و کاهش کیفیت زندگی خود اصلاح کنید.اگر اسید اوریک بالا دارید، مراقبت و نظارت بر رژیم غذایی، وزن، و برخی عادات اهمیت دارد. شما به لطف یک رژیم غذایی سالم و متعادل می توانید سطح این ماده را در بدن خود زیر کنترل داشته باشید.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، اسید اوریک بالا در خون یا هایپراوریسمی به طور سنتی با افرادی که بیش از حد غذا و نوشیدنی مصرف می کنند، پیوند خورده است. اگرچه می دانیم سطح اسید اوریک در خون به عوامل مختلفی بستگی دارد، تغییر رژیم غذایی در صورت ابتلا به اسید اوریک بالا اهمیت دارد.


اسید اوریک بالا در خون یا هایپراوریسمی

 اسید اوریک ترکیبی است که از کربن، نیتروژن، اکسیژن و هیدروژن شکل گرفته و زمانی ایجاد می شود که پورین ها در بدن تجزیه می شوند. پورین ها به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و همچنین در برخی مواد غذایی وجود دارند.
سطوح عادی اسید اوریک موجب مشکلات سلامت نمی شود زیرا این ماده توسط کلیه ها از بدن دفع می شود. اما گاهی اوقات، سطوح اسید اوریک به دلایل مختلفی می تواند بیش از توان بدن برای دفع آن افزایش یابد.


نقرس یکی ناخوشایندترین علائم اسید اوریک بالا است. با این وجود، پیامدهای منفی هایپراوریسمی می توانند حتی جدی‌تر باشند. این شرایط با خطر بیشتر مواجهه با مشکلات کلیوی و قلبی‌عروقی، و آسیب مزمن مفاصل مرتبط است.


غذاهایی که دارای اسید اوریک بالا هستند

 شما باید سطوح اضافه اسید اوریک را برای پرهیز از مشکلات سلامت بلند مدت و کاهش کیفیت زندگی خود اصلاح کنید. تغییر در چند عادت غذایی می تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.
اگر با اسید اوریک بالا مواجه هستید باید از مصرف برخی مواد غذایی پرهیز کنید.


پورین در مواد غذایی

پورین ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در بدن شکل می گیرند. زمانی که آنها تجزیه می شوند به اسید اوریک تبدیل می شوند. از این رو، کنترل مصرف مواد غذایی سرشار از پورین می تواند به کاهش مقدار اسید اوریک در خون شما کمک کند، به ویژه زمانی که به نقرس مبتلا هستید.
از جمله منابع غذایی با محتوای پورین زیاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- جگر، قلوه، دنبلان و اندام های دیگر
- گوشت گاو، گوسفند، و خوک
- ماهی های چرب و غذاهای دریایی مانند ساردین، آنچووی، تن، میگو، و خرچنگ. نیازی نیست به طور کامل از مصرف این مواد غذای یپرهیز کنید، اما باید حد اعتدال را رعایت کنید.
- سوسیس
- پنیرهای بسیار تخمیر شده
- برخی سبزیجات مانند مارچوبه، نخود فرنگی، اسفناج، و گوجه فرنگی. یک گزینه معقول مصرف یک یا دو بار در هفته این نوع سبزیجات است.


غذاهای چرب

زمانی که به میزان زیاد چربی مصرف می کنید، از بین بردن اورات ها دشوارتر می شود. به همین دلیل، اگر به اسید اوریک بالا مبتلا هستید باید میزان چربی در رژیم غذایی خود را کنترل کنید.
یکی از بهترین گزینه ها استفاده از روغن زیتون فرابکر است. شما می توانید از آن به صورت خام در غذاها و سالادهای مختلف یا برای پخت و پز استفاده کنید. بهتر است مصرف غذاهای فرآوری شده را به طور کامل کنار بگذارید زیرا سرشار از چربی های ترانس و چربی های هیدروژنه هستند و همچنین میزان مصرف چربی های اشباع را کاهش دهید.


فروکتوز و نوشیدنی های شیرین

فروکتوز تنها کربوهیدراتی است که نشان داده رابطه مستقیمی با متابولیز اسید اوریک دارد. در این مورد، ما درباره نوشابه های گازدار، آبمیوه ها، و دیگر نوشیدنی های شیرین صحبت می کنیم. طی یک مطالعه مشخص شد خطر نقرس در افرادی که دو یا تعداد بیشتری نوشیدنی شیرین در روز مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک نوشیدنی در ماه مصرف می کردند، دو برابر بیشتر بود.
با این وجود، ما دلیل دقیق این افزایش در سطوح اسید اوریک را نمی دانیم. این می تواند به واسطه مواد تشکیل دهنده دیگر در نوشیدنی ها نیز رخ داده یا با دیگر عادات ناسالمی که داریم مرتبط باشد.


الکل

در مورد نوشیدنی های الکلی، هیچ تردیدی وجود ندارد که می توانند میزان اسید اوریک خون را افزایش دهند. نتایج یک مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به نقرس بین مردانی که 50 گرم یا بیشتر الکل در روز مصرف می کردند، در مقایسه با آنهایی که الکل مصرف نمی کردند، بیش از دو برابر بود.
مصرف الکل هم در مردان و هم زنان با میزان بیشتر اسید اوریک و نقرس مرتبط است. در حقیقت، میزان خطر در زنان بیشتر است.
مصرف زیاد الکل در کوتاه مدت تراکم اسید لاکتیک را افزایش می دهد که شرایط را برای کلیه ها به منظور دفع اسید اوریک دشوار می کند. از سوی دیگر، در موارد مصرف بلند مدت نوشیدنی های الکلی مشکل از سطوح بالای پورین ها ناشی می شود.


اقدامات غذایی که باید مد نظر قرار دهید

زمانی که درباره اسید اوریک بالا صحبت می کنیم، تنها درباره غذاهایی که نمی توانید مصرف کنید، صحبت نمی کنیم. برخی اقدامات غذایی وجود دارند که می توانید برای بهبود شرایط خود آنها را مد نظر قرار دهید:


- وزن بالا کمکی به سلامت شما نمی کند. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، باید آن را به سطح سالم باز گردانید.
- شما نباید میزان کالری های مصرفی خود را سریع و به میزان زیاد محدود کنید زیرا این کار نیز می تواند به افزایش سطوح اسید اوریک منجر شود.
- آب مورد نیاز بدن را تامین کنید و آن را هیدارته نگه دارید. شما باید حدود دو لیتر آب در روز مصرف کنید.
تمام این اقدامات باید همراه با روش درمان پزشکی که برای شما تجویز شده است، انجام شوند.


سخن پایانی

اگر به اسید اوریک بالا مبتلا هستید، مصرف خوراکی هایی مانند گوشت قرمز، ماهی های چرب، نوشیدنی های شیرین و الکل را محدود کنید. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، مصرف زیاد آب و یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، شیر بدون چربی و ماست می تواند به شما در مبارزه با این مشکل سلامت کمک بزرگی بکند.

منبع:"استپ تو هلث"

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha