از دست دادن مواد مغذی و سالم در بدن بر اثر عدم مصرف مواد گوشتی، می‌تواند تنها دلیل كافی برای مصرف آنها در افرادی كه رژیم غذایی با سبزیجات دارند، باشد.

سلامت نیوز : از دست دادن مواد مغذی و سالم در بدن بر اثر عدم مصرف مواد گوشتی، می‌تواند تنها دلیل كافی برای مصرف آنها در افرادی كه رژیم غذایی با سبزیجات دارند، باشد.

به گزارش ایسنا ، یكی از جنبه‌های منفی رژیم غذایی با سبزیجات، فقدان مواد مغذی است كه شخص باید به طور مرتب از گوشت گاو و ماهی یا مرغ دریافت كند. برای مثال، امگا 3، اسید چرب و سالمی است كه از خوردن ماهی (سالمون یا تیونا) به دست می‌آید و یا فقدان پروتئین و آهن كه با مصرف گوشت گاو و مرغ در بدن تولید می‌شود.

اگر شما در طول زندگی از سبزیجات زیاد استفاده می‌كردید و یا به دلیل طعم گوشت ماهی و مرغ را دوست ندارید و به سبزیجات روی آوردید، باید به دنبال جانشینی برای آنها باشید كه بتواند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را به اندازه كافی تامین نماید.

"آجیل" یكی از این مواد جانشین است؛ مصرف گردو، پسته و بادام به جای ماهی می‌تواند امگا 3 مورد نیاز بدن را تامین كند. آنها همچنین دارای حجم بالای پروتئین و فیبر هستند كه می‌تواند برای افرادی با رژیم سبزیجات بسیار مفید باشند.

"مصرف سویا" نیز می‌توانند جانشین گوشتی خوبی برای افراد با رژیم غذایی سبزیجات باشند. سویا خواص زیادی دارد و سرشار از پروتئین می‌باشد. همچنین میزان چربی و كلسترول آن كم است و به جلوگیری از بروز سرطان‌هایی مانند سرطان روده، پروستات و سرطان سینه كمك می‌كند.

"بلغور گندم" به دلیل داشتن فیبر و سرشار بودن از پروتیئن، ‌پتاسیم و آهن از دیگر جایگزین‌های مواد گوشتی می‌تواند باشد.

"بادمجان" نیز حاوی فیبر، آنتی اكسیدان، ‌ویتامین B و پتاسیم بوده و در پخت بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماده مغذی دیگری كه می‌توان جایگزین گوشت كرد، "توفو" است كه یك نوع خوراكی سفید رنگ، نرم و ژلاتینی است كه از دلمه شدن (بستن) عصاره سویا گرفته می‌شود و هیچ طعم خاصی ندارد و با مقداری سرخ كردن و پختن آن، می‌تواند جانشینی برای گوشت مرغ و گاو باشد.

"قارچ" نیز می‌تواند جانشین بسیار خوبی برای گوشت باشد. قارچ‌ها قطور و آبدار هستند و معمولا طعم گوشت می‌دهند. قارچ‌ها حاوی پروتیئن و مواد مغذی قابل توجهی هستند و میزان كلسترول و چربی آن كم است.

"حبوبات" از دیگر موادی هستند كه می‌توان مواد مغذی گوشت را در آنها جستجو كرد. دانه‌های گیاهی، نخود فرنگی، عدس وغیره همه در دسته حبوبات جای می‌گیرند و سرشار از پروتئین،‌ اسید فولیك، ‌آهن، منیزیم ‌و پتاسیم هستند.

"تمبه" نیز كه مخمر سویا است می‌تواند جایگزین فرآورده‌های گوشتی شود. تمبه از پختن و مخمر شدن سویا درست می شود، این خوراكی را به صورت بخار پز و سرخ كرده مصرف می‌كنند و جانشین خوبی برای گوشت گاو و ماهی است. این خوراكی سرشار از آهن، ‌كلسیم،‌ پروتیئن و ویتامین B12 است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha