شنبه ۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 29549

یک متخصص گوارش با بیان این که مبتلایان به ریفلاکس معده نباید از افزایش طول دوره‌ای داروهای مصرفی خود نگران شوند، گفت: در حال حاضر هیچ موردی در رابطه با سرطان زا بودن این داروها در نمونه‌های انسانی گزارش نشده است.

سلامت نیوز : یک متخصص گوارش با بیان این که مبتلایان به ریفلاکس معده نباید از افزایش طول دوره‌ای داروهای مصرفی خود نگران شوند، گفت: در حال حاضر هیچ موردی در رابطه با سرطان زا بودن این داروها در نمونه‌های انسانی گزارش نشده است.

دکتر سید محمود اسحاق حسینی در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: برگشت مواد غذایی بویژه اسید معده به مری یا ریفلاکس به علت گشادی اسپکتر در قسمت تحتانی مری ایجاد می‌شود که هم به صورت فیزیولوژیک و هم می‌تواند به صورت پاتولوژیک محسوب شود.

وی افزود: این عارضه جز شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش است به نحوی که 7 درصد افراد روزانه، 14 درصد به صورت هفتگی و 28 درصد ماهانه از بیماری ریفلاکس معده شکایت دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: رژیم غذایی، استرس، سبک زندگی، نوع پوشش و نحوه غذا خوردن (تند خوردن) در بروز یا تشدید ریفلاکس معده دخالت دارند.

این متخصص گوارش چاقی و اضافه وزن را ازعلل شیوع ریفلاکس معده دانست و گفت: تغییر سبک زندگی و اقبال عمومی به غذاهای آماده و نداشتن تمرینات منظم ورزشی بروز این بیماری را تشدید کرده است.

دکتر اسحاق حسینی با اشاره به روش‌های تشخیص این بیماری گفت: در مراحل اولیه بیماری معاینات کلینیکال کافی خواهد بود اما در صورت تداوم و بروز کم خونی به همراه لاغری بیمار باید تحت نظر پزشک معالج خود آندوسکوپی شود.

وی افزود: مصرف طولانی مدت داروها نیز در ابتلا به ریفلاکس معده نقش دارند که داروهای ضدبارداری، داروهای قلبی و ریوی از آن جمله هستند و در صورت مصرف بیمار باید پزشک خود را مطلع کند.

این متخصص گوارش ادامه داد: بیماران نباید از طولانی شدن دوره داروهای ضد ریفلاکس هراسی داشته باشند به ویژه در مورد مصرف امپرازول. برخلاف گذشته که عوارض سرطانی این داروها در موش‌ها ثابت شده بود امروزه در انسان‌ها این عوارض گزارش نشده است.

دکتر اسحاق حسینی سرفه‌های خشک، تنگی نفس، آسم، سینوزیت و دردهای گوش را از علائم ریفلاکس در نوزادان دانست و گفت: علت این عارضه مادرزادی است و با گذشت زمان بهبود می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاثیرهورمون‌های متنوع از جفت و اثرات فشار جنین را از علل بروز ریفلاکس در نوزادان عنوان کرد و گفت: این عوامل موجب می‌شود زنان در سه ماهه دوم بارداری خود دچار ریفلاکس شوند از این رو انجام چکاپ کامل قبل از بارداری ضروری است.

این متخصص گوارش در پایان خاطرنشان کرد: پرهیز از مصرف نوشابه‌های الکلی و غیرالکلی، استعمال سیگار، رعایت رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات منظم ورزشی در مبتلایان به ریفلاکس معده بهبودی هر چه سریع‌تر افراد از این بیماری را در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha