سازمان جهانی بهداشت، دو روز قبل (21 ژوئن – اول تیر) برای دومین بار ظرف یك هفته گذشته از ثبت ركورد شناسایی روزانه كووید 19 خبر داد. روز یكشنبه، این نهاد بین‌المللی در نمودار آماری خود عدد 183 هزار و 20 مبتلای جدید كووید 19 را ثبت و اعلام كرد این تعداد شناسایی، از آغاز همه‌گیری این بیماری، بیشترین رقم شناسایی طی یك روز بوده است.

ثبت دومین ركورد ابتلای جهانی كرونا 183 هزار و 20 مبتلا در یك روز

سلامت نیوز:سازمان جهانی بهداشت، دو روز قبل (21 ژوئن –  اول تیر) برای دومین بار ظرف یك هفته گذشته از ثبت ركورد شناسایی روزانه كووید 19 خبر داد. روز یكشنبه، این نهاد بین‌المللی در نمودار آماری خود عدد 183 هزار و 20 مبتلای جدید كووید 19 را ثبت و اعلام كرد این تعداد شناسایی، از آغاز همه‌گیری این بیماری، بیشترین رقم شناسایی طی یك روز بوده است.

به گزارش سلامت نبوز به نقل از روزنامه اعتماد ،این تعداد شناسایی جدید در حالی بود كه یك روز پیش از آن (20 ژوئن – 31 خرداد) تعداد مبتلایان جدید كووید 19 در نمودار آماری این نهاد بین‌المللی، 138 هزار و 909 نفر بود. اولین‌بار، 18 ژوئن – 29 خرداد ماه، وقتی تعداد مبتلایان جدید در فاصله 24 ساعت از شناسایی و اعلام آمار روزانه، به 181 هزار و 232 نفر رسیده بود، سازمان بهداشت جهانی از ثبت ركورد شناسایی مبتلایان جدید ظرف 6 ماه گذشته خبر داد.

حالا، دومین ركورد هم ثبت شده و رشد صعودی آمار ابتلا در دنیا، نشانه بدی از بابت پرقدرت بودن ویروس در دو نیمكره جنوبی و شمالی است. در حال حاضر، كشورهای ایالات متحده امریكا، برزیل، روسیه، هند، انگلیس، پرو، اسپانیا، شیلی، ایتالیا و ایران، 10 كشور دارای ابتلای بالای 200 هزار نفر هستند اما فعلا، فقط جمعیت مبتلایان كووید 19 در امریكا، به بیش از 2 میلیون نفر و در برزیل به بیش از یك میلیون نفر رسیده كه همین تعداد ابتلا، با كل جمعیت كشور اسلوونی (2 میلیون و 76 هزار نفر) و جیبوتی (یك میلیون و 78 هزار نفر) برابری می‌كند. مهارشكنی رفتار ویروس در كنار لغو محدودیت‌های اجتماعی و صنفی در بسیاری كشورها، كارشناسان سازمان جهانی بهداشت را دچار این نگرانی كرده كه موج دوم بیماری برای كل جهان غیر قابل گریز خواهد بود.

بازگشت دوباره بیماری به كانون اولیه – چین – هم كارشناسان و پژوهشگران كل دنیا را گیج كرده چون تا امروز هیچ ویروسی در فاصله كمتر از 3 ماه بازگشت دوباره نداشته ولی از دو هفته قبل، دولت چین گزارش داده كه پكن؛ پایتخت تاریخی و سیاسی این كشور با موج دوباره و گسترده‌ای از ابتلا روبه‌رو شده در حدی كه دولت چین با نگرانی از گسترش سراسری ویروس، 30 منطقه در شهر پكن را قرنطینه كرده و دستور به لغو بیش از 1200 پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه پكن و تعطیلی تمام مدارس پایتخت داده است.

این‌بار نتایج بررسی‌های كارشناسان چینی از ورود نوع جدیدی از ویروس حكایت دارد آن هم در حالی كه شناسایی ابتلای جدید در این شهر 20 میلیون نفری، ظرف دو ماه گذشته به صفر رسیده بود. 

بازگشت دوباره موج بیماری به چین، مهم‌ترین دلیلی بود كه روز یكشنبه، دبیركل سازمان بهداشت جهانی را به ارسال یك پیام عمومی برای همه دولت‌های جهان درباره افزایش اقدامات مهاركننده ویروس و تداوم محدودیت‌های تردد اجتماعی مجاب كرد. تدروس آدهانوم در این پیام با ابراز نگرانی از شدت یافتن شیوع بیماری برخلاف تمام پیش‌فرض‌های مربوط به ضعیف شدن ویروس در آب و هوای گرم تاكید كرد كه « اكنون، زمان مناسبی برای توقف یا كاهش اقدامات مقابله‌ای با كووید 19 برای كشورها نیست.»   پیام آدهانوم با هشدار مایك رایان؛ رییس فوریت‌های پزشكی سازمان جهانی بهداشت تكمیل شد وقتی رایان از «پیچیدگی» این بیماری همه‌گیر ابراز نگرانی كرد. 


از ایران چه خبر؟ بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، ظرف شبانه‌روز اول تا دوم تیرماه، ۲۵۷۳ بیمار كووید ۱۹ در كشور شناسایی شده‌اند و مجموع مبتلایان به 207 هزار و 525 نفر رسیده است. به استناد اعلام سیما سادات لاری، از این تعداد مبتلای جدید، 1319 نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و در حالی كه آمار فوت روزانه مبتلایان هم هنوز 3 رقمی است، این اخبار حاكی از آن است كه تعداد بیماران بدحال هم دوباره رو به افزایش رفته است. 

بنا به اعلام دیروز لاری، ظرف همین بازه زمانی 24 ساعته، ۱۱۹ بیمار كووید۱۹ فوت كرده‌اند و تعداد فوتی‌ها هم به ۹۷۴۲ نفر رسیده در حالی كه ۲۸۹۸ نفر از مبتلایان، در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و ۱۶۶ هزار و ۴۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند. بنا به اعلام این مقام مسوول، استان‌های خوزستان، هرمزگان، كرمانشاه و آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز قرار دارند و در استان‌های فارس و كرمان هم موارد ابتلا به كووید ۱۹ رو به افزایش است.

 آخرین گزارش فرمانده ستاد مقابله با كرونا در كلانشهر تهران هم از افزایش ابتلا در پایتخت به دنبال تقلیل نگران‌كننده سطح رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند در شهر تهران به ۱۱ درصد حكایت دارد و به گفته علیرضا زالی، به دنبال افزایش 1.5 تا 2 درصدی بستری‌های كووید 19 ظرف 48 ساعت گذشته، مجموعه درمانی استان تهران در آماده‌باش كامل است و در یك همكاری مضاعف با استاندار تهران، ۱۶ گروه پرخطر در پایتخت هم شناسایی شده‌اند كه احتمالا، مبتلایان بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان و زنان باردار و حتی شاغلان مشاغلی كه ناچار به نادیده گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی هستند، از جمله این گروه‌ها هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha