سرپرست سازمان بیمه سلامت، گفت: پرداخت مطالبات اردیبهشت ماه بخش دولتی از بیمه سلامت، هفته آینده به اتمام می رسد.

پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت

سلامت نیوز:سرپرست سازمان بیمه سلامت، گفت: پرداخت مطالبات اردیبهشت ماه بخش دولتی از بیمه سلامت، هفته آینده به اتمام می رسد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، طاهر موهبتی، روز سه شنبه در نشست هم اندیشی با اهالی رسانه، به ارائه تازه ترین اقدامات و برنامه های بیمه سلامت در دوران کرونا پرداخت.


وی گفت: در سال جاری مطالبات بخش خصوصی بیمارستان ها و پاراکلینیک تصویربرداری، آزمایشگاه و داروخانه ها را تا اردیبهشت پرداخت کرده ایم که اتفاق کم نظیری است.


موهبتی افزود: مطالبات اردیبهشت ماه بخش دولتی نیز هفته آینده به اتمام می رسد.


وی گفت: در سال ۹۷ داروخانه ها سه ماه و نیم طلبکار بودند اما در سال ۹۸ این طلب به دو ماه رسید. در بخش دولتی نیز آبان و آذر را در سال ۹۸ پرداخت کردیم و در مجموع ۳ تا ۳ و نیم ماه بدهی داریم. این در حالی است که در سال ۹۶ بدهی سازمان بیمه سلامت، ۱۱ تا ۱۳ ماه بود.


موهبتی در ارتباط با وضعیت اعتبارات سازمان بیمه سلامت در سال جاری، افزود: از ابتدای سال ۹۹ تا اول تیر، ما باید ۳۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت می کردیم درحالی که فقط ۴۰۰ میلیارد تومان به ما پرداخت شده است.

 
وی در خصوص بیمه مددجویان کمیته امداد، گفت: در سال ۹۸ ، ۳۴۰ میلیارد تومان برای مددجویان کمیته امداد در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر هزینه کردیم. در سال جاری سهم فرانشیز مددجویان کمیته امداد نه تنها افزایشی نداشتیم بلکه توانستیم ۳۳ درصد آن را کاهش دادیم.


سرپرست سازمان بیمه سلامت، در مورد برگزاری آزمون وسع، افزود: سه میلیون و ۳۰۰ هزار درخواست بیمه رایگان داشتند که از این تعداد حدود سه میلیون نفر تعیین دهک شدند و به طور متوسط ۵۳ درصد تحت پوشش بیمه رایگان قرار می گیرند.


وی گفت: در گذشته ۱۱ میلیون نفر از بیمه رایگان سلامت برخوردار بودند که تمامی هزینه های آنها توسط سازمان پرداخت می شد.


موهبتی به کاهش بار مراجعات در برخی از آزمایش ها و سونوگرافی اشاره کرد و افزود: بر اساس اقدامات انجام شده سونوگرافی در دوران حاملگی ۴۱ درصد کاهش و همچنین رادیوگرافی دندان ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد و در برخی از آزمایشات مانند آزمایش گلوکز، اندازه گیری کراتین، آزمایش CBC؟  ، کاهش قابل توجهی داشت.


وی در خصوص نسخه نویسی الکترونیکی نیز گفت: بر اساس هدفگذاری انجام شده قرار بود تا پایان سال در ۸۰ درصد مطب ها نسخه نویسی الکترونیکی انجام شود اما با توجه به شیوع کرونا و الزامات موجود با تاکید رئیس جمهور قرار بر این شده از پایان مرداد ماه تمامی مطب ها نسخه نویسی خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.


موهبتی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۵۰ درصد مطب های ما نسخه نویسی الکترونیک انجام می شود، افزود: ۹ هزار مطب این موضوع را رعایت می کنند و همچنین در نسخه پیچی الکترونیکی نیز در حال حاضر به سه میلیون و هشتصد هزار نسخه رسیده ایم و قرار بود تا پایان سال در صددرصد داروخانه ها، آزمایشگاه ها و پاراکلینیک ها نسخه پیچی الکترونیکی شود که این موضوع نیز تغییر کرد و همزمان با نسخه نویسی الکترونیکی باید انجام شود.


وی با اشاره به اینکه بخش سلامت بعد از فضا و دفاع سخت ترین حوزه است، گفت: در تبادل اسناد الکترونیک  در تمام دانشگاه های دولتی به جز دانشگاه شهید بهشتی اجرایی شد و در حال حاضر به سمت بخش خصوصی حرکت کرده ایم که همه باید قواعد ما را رعایت کنند.


موهبتی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه های بیمارستانی ما حاضریم خرید تضمینی انجام دهیم و ۹۰ درصد هزینه های سال گذشته را پرداخت کنیم تا بیماران ما بتوانند از طریق سیستم ارجاع و پزشک خانواده خدمات دریافت کنند.


وی همچنین درباره مشوق های بیمه ای، تصریح کرد: قرار بود مشوق ها تا پایان سال گذشته مشوق ها اجرایی شود اما به دلیل شیوع کرونا این موضوع کمی به تعویق افتاد ودر چهار فاکتور قند، فشار خون، کلسترول و چاقی در صورت رعایت کردن موارد پزشکی و مراجعه به موقع از تشویق های بیمه ای برخوردار می شوند که یکی از آنها تخفیف پرداخت حق بیمه است.


موهبتی به بدهی های سازمان بیمه سلامت و کسری اعتبارات آن اشاره کرد و گفت: بر اساس هدف گذاری انجام شده در سال های گذشته در سال ۹۸ قرار بود ۲۵ هزار میلیارد تومان کسری ما باشد در حالی که امروز کسری ما تنها ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است و توانستیم با مدیریت منابع کسری ها را جبران کنیم. بدهی های ما مربوط به سال ۹۷ است که ۴ ماه تخصیص انجام نشد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha