شنبه ۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 29560

نتایج تحقیقات نشان می دهند كه مصرف مواد حاوی ویتامین C مانند سبزی های سبزرنگ و گوجه فرنگی در كنار غذا باعث افزایش جذب آهن توسط بدن می شود.

سلامت نیوز : نتایج تحقیقات نشان می دهند كه مصرف مواد حاوی ویتامین C مانند سبزی های سبزرنگ و گوجه فرنگی در كنار غذا باعث افزایش جذب آهن توسط بدن می شود.
 مسعود كیمیاگر متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بدن ما روزانه به  25 تا 30 میلی گرم آهن نیاز دارد كه این میزان با تغذیه مناسب و برنامه ریزی شده تامین می شود و نیازی به مصرف مكمل های غذایی حاوی آهن وجود ندارد.

 وی ادامه داد: در مواد غذایی دو نوع آهن وجود دارد كه میزان دریافت آن از طریق بدن متفاوت است.

 این متخصص تصریح كرد: آهن تركیب شده با پروتئین كه در گوشت قرمز، ماهی، جگر، مرغ و دیگر منابع غذایی حیوانی وجود دارد تا 20 درصد از طریق بدن قابل جذب است و به آن "آهن هم" گفته می شود.

كیمیاگر با بیان اینكه نوع دیگری از اهن نیز در منابع غذایی گیاهی یافت می شود افزود: آهن آزاد یا "آهن غیر هم" بین 1 تا 7 درصد جذب بدن می شود كه در سبزی ها و حبوباتی مانند عدس، لوبیا، برنج، اسفناج و جعفری وجود دارد.

وی بیان كرد: مصرف مواد حاوی ویتامین c مانند گوجه فرنگی و سبزی های سبز رنگ همراه با منابع غذایی دارای اهن غیر هم، جذب آهن را افزایش می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان كرد: مصرف خودسرانه و زیاد مكمل های آهن، روی و دیگر مواد معدنی باعث برهم خورد تعادل این منابع و ایجاد عوارض متعددی در بدن می شود.

 وی اظهار داشت: در بیماری كم خونی باید علت اصلی بیماری مشخص شود و براساس آن برنامه درمانی صورت بگیرد، چرا كه بسیاری از بیماری ها مانند عفونت ها، خونریزی های پنهان و انگل ها باعث ایجاد كم خونی در بدن می شوند و یا در تالاسمی مینور، بدن قابلیت جذب آهن را ندارد و مقادیر مصرفی در بدن رسوب خواهند كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha