همتی : «یکی از اقداماتی که در همه بحران‌ها حائز اهمیت است، ‌آموزش همگانی و بحث تاب‌آوری مردم است. هدف ما هم از راه‌اندازی خانه‌های هلال‌احمر که اقدام بزرگ دولت در‌ سال پایانی خواهد بود، در جهت آموزش همگانی و افزایش تاب‌آوری مردم است. از آنجایی که نمی‌توان از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کرد، اگر مردم اطلاعات لازم را داشته باشند، می‌توانند بدون استرس حادثه را طی کنند.»

۱۴۴ محموله ضد کرونایی از ۲۱ کشور برای ایران

سلامت نیوز:همتی : «یکی از اقداماتی که در همه بحران‌ها حائز اهمیت است، ‌آموزش همگانی و بحث تاب‌آوری مردم است. هدف ما هم از راه‌اندازی خانه‌های هلال‌احمر که اقدام بزرگ دولت در‌ سال پایانی خواهد بود، در جهت آموزش همگانی و افزایش تاب‌آوری مردم است. از آنجایی که نمی‌توان از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کرد، اگر مردم اطلاعات لازم را داشته باشند، می‌توانند بدون استرس حادثه را طی کنند.» 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، رئیس جمعیت هلال‌احمر ضمن تشریح اقدامات این جمعیت در راستای مدیریت کرونا در کشور و تأمین اقلام حفاظتی مرتبط با آن، تأکید کرد ورود جمعیت هلال‌احمر به عرصه کرونا در فاز اول در حوزه کنترل خروجی شهرها و در فاز دوم برای رفع مشکلات معیشتی ناشی از کرونا انجام شد. به گزارش ایسنا، کریم همتی گفت: «از زمانی که ستاد مرکزی مقابله با کرونا در اسفندماه در کشور آغاز به کار کرد، جمعیت هلال‌احمر به جمع این ستاد پیوست.

رئیس‌جمهوری نیز تأکید کرد بحث کرونا به‌صورت ویژه دیده شود. هلال‌احمر در آن ایام از تمام ظرفیت‌هایش استفاده کرد. با توجه به نوع بیماری و مشکلاتی که ایجاد شده بود، هیچ جای کشور مصون نبود و طبیعتا مدیریت و کنترل آن به تنهایی از عهده وزارت بهداشت برنمی‌آمد. تنها نهادی که از حیث درمانی با وزارت بهداشت قرابت داشت و در عین حال دارای ظرفیت بالایی بود، جمعیت هلال‌احمر بود.»


استفاده از ظرفیت هلال‌احمر در بحران کرونا

او با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر در زمینه لجستیکی و پشتیبانی امکانات خوبی دارد، گفت: «در بحران کرونا از این ظرفیت‌ها استفاده شد. بعد از عضویت جمعیت هلال‌احمر در ستاد مرکزی مقابله با کرونا، در اولین جلسه‌ای که هلال‌احمر در ستاد شرکت داشت، تأکید شد هلال‌احمر به‌طور ویژه به بحث کرونا ورود کند. البته پیش از این، اقدامات هلال‌احمر به صورت پراکنده شروع شده بود؛ به این معنا که همکاران‌مان در فضای مجازی برنامه‌هایی داشتند و بحث آموزش همگانی را در دستور کار قرار دادند.

ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده بود که با ورود ما به صورت خاص دیده شد؛ به‌طوری که تا امروز شاید بسیاری از محتواهای آموزشی جمعیت هلال‌احمر در فضای مجازی بیش از ۷۰‌میلیون بازدید‌کننده داشته است. در عین حال، سامانه‌ای با عنوان Corona.ir  با هماهنگی سازمان نظام پزشکی راه‌اندازی کردیم و به کسانی که در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کردند، گواهی داده می‌شد. چند‌میلیون نفر در این دوره‌ها شرکت کردند و گواهی‌هایشان صادر شد. این موضوع کمک می‌کرد مردم به نوعی درباره بیماری خود ارزیابی داشته باشند.


«خانه‌های هلال» راه‌اندازی می‌شود

همتی ادامه داد: «یکی از اقداماتی که در همه بحران‌ها حائز اهمیت است، ‌آموزش همگانی و بحث تاب‌آوری مردم است. هدف ما هم از راه‌اندازی خانه‌های هلال‌احمر که اقدام بزرگ دولت در‌ سال پایانی خواهد بود، در جهت آموزش همگانی و افزایش تاب‌آوری مردم است.

از آنجایی که نمی‌توان از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کرد، اگر مردم اطلاعات لازم را داشته باشند، می‌توانند بدون استرس حادثه را طی کنند. اقدام هلال‌احمر در فضای مجازی هم در کار مشترکی که با سازمان نظام پزشکی داشت و هم در برنامه‌های آموزشی که در فضای مجازی برگزار کرد، ‌توانست تاب‌آوری مردم را مدیریت کند تا استرس کاهش یابد. بر همین اساس، این اقدامات از روزهای بعد از تعطیلات عید وارد عرصه جدیدی شد.


ورود رسمی هلال به بحران کرونا و کنترل خروجی هشت استان

او با بیان اینکه در همین زمان دولت اعلام کرد جمعیت هلال‌احمر کنترل خروجی شهرها را با توجه به تعطیلات نوروز برعهده گیرد، گفت: «در آن ایام، هشت استان مشکلات جدی داشت که بعضا هم استان‌های پرجمعیت ما شامل تهران، قم، البرز، اصفهان و... بود که کنترل خروجی این شهرها را به جمعیت هلال‌احمر دادند. جمعیت هلال‌احمر هم با حدود ۳۵۰۰ نفر از داوطلبان و امدادگران، خروجی شهرها را کنترل کرد. در عین حال ارتباط خوبی با آقای رئیس‌جمهوری برقرار شد و روزهای اول گزارش خروجی اتوبان تهران- قم را ارایه دادیم. به این ترتیب، جمعیت هلال‌احمر به‌طور رسمی وارد این عرصه شد.»


غربالگری کرونایی ۲۱‌میلیون نفر از سوی هلال‌احمر و حواشی‌ای که فراموش شد

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: «بر این اساس بیش از ۲۱‌میلیون نفر از هم‌وطنان ما که در بیش از ۷.۵‌میلیون خودرو بودند، از سوی نیروهای هلال‌احمر غربالگری شدند. علاوه بر غربالگری خروجی شهرها در هشت استان، همزمان ورودی و خروجی شهرهای دیگر را نیز کنترل می‌کردیم.

مجموع این مسائل باعث شد حواشی‌ای که جمعیت هلال‌احمر مدتی درگیر آن بود، به فراموشی سپرده شود و مردم حضور گرم سرخ‌پوشان هلال‌احمر را احساس کردند. بر این اساس، با انجام این غربالگری‌ها، بیش از ۱۴‌هزار نفر از افرادی که به‌نوعی علایم بیماری کووید-۱۹ را داشتند، ‌ به مراکز بهداشتی و درمانی معرفی شدند.

 تشکیل کمیته چهار نفره برای توزیع اقلام حفاظتی کرونا

همتی با اشاره به نقش جمعیت هلال‌احمر در جمع‌آوری اقلام اهدایی مرتبط با کرونا از خارج یا داخل کشور اظهار کرد:«در کنار حضور پررنگ در حوزه غربالگری مردم در مبادی ورودی و خروجی شهرها، دبیرکل و معاون درمان جمعیت هلال‌احمر عضو کمیته چهار نفره توزیع اقلامی بودند که از خارج یا داخل کشور به جمعیت هلال‌احمر و وزارت بهداشت داده می‌شد. به‌هرحال، ما باید از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده می‌کردیم تا کمک‌ها را به دست افراد نیازمند می‌رساندیم.

در این کمیته چهار نفره مصوب شده بود که انبارهای بزرگی در اختیار ستاد مرکزی کرونا قرار دهیم که از این ظرفیت هم استفاده شد. بر این اساس، هنوز هم بسیاری از اقلام امدادی اهدایی به دست‌مان می‌رسد و ما براساس هماهنگی‌هایی که انجام دادیم، آنها را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم.»


کمک ۲۱ کشور به ایران در بحران کرونا

او با بیان اینکه این اقلام اهدایی عمدتا شامل ماسک، شیلد صورت، گان و... است، افزود: «در برهه‌ای هم ۷۰ دستگاه ونتیلاتور یا تنفس مصنوعی از طرف  ایرانیان مقیم آمریکا به ما اهدا شد. مابقی اقلام در حیطه وسایل حفاظت شخصی بود. ۲۱ کشور در حوزه کرونا به ما کمک کردند و ۱۴۴ محموله مختلف ارایه دادند که بیش از نیمی از این محموله‌ها از مبدأ کشور چین بود.

کمک‌های مالی مختلفی هم در این فاصله زمانی انجام شد. بخشی از کمک‌ها نیز از کشورهایی مانند پاکستان و سوییس ارایه شد.»همتی با بیان اینکه البته کماکان بحث انتقال ارز به داخل کشور حل نشده است، اظهار کرد: «جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان هماهنگ‌کننده بین کشورهای خارجی و وزارت بهداشت، این اقلام را توزیع کرد. به جز بخش مالی، تقریبا تمام کمک‌ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم و بر حسب نظر کمیته چهار نفره توزیع کردیم.»


فوت ۴ هلال‌احمری به دلیل ابتلا به کرونا

او تأکید کرد: «افرادی که درحوزه هلال‌احمر فعالیت می‌کردند، طبیعتا به لوازم حفاظت شخصی نیاز داشتند و وظیفه ما این بود که از آنها حفاظت کنیم. بر همین اساس برخی اقلام را به آنها می‌دادیم. متأسفانه ۳۰ تا ۴۰نفر از داوطلبان هلال‌احمر به کرونا مبتلا شدند و چهارنفر جان باختند که یک‌نفر از آنها جزو پرسنل جمعیت بود. فوت این افراد که در حین خدمت مبتلا شده بودند، وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند. بر همین اساس لوازم حفاظت شخصی را در میان آنها توزیع کردیم.


وقتی سوییس هم با کلاه آمریکا مذاکره می‌کند

او ادامه داد: «ترجیح ما این بود کمک‌های نقدی که به جمعیت هلال‌احمر می‌رسد، برای خرید اقلام مورد نیاز کشور که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، صرف شود. بر همین اساس در دیداری که با سفیر سوییس داشتیم، اعلام کردیم که کانال انتقال مالی را باز بگذارند. در برهه‌ای از بحران کرونا اعلام شد که به ۱۰۰۰ دستگاه ونتیلاتور فوری نیاز داریم و به‌طورکلی ۲۰۰۰ دستگاه نیاز داریم.

هر اقدامی که برای تأمین این دستگاه‌ها انجام دادیم و حتی از شرکت‌هایی که در مبدأ سوییس بودند یا در سوییس نمایندگی داشتند، خواستیم کمک کنند که با پول‌هایی که در اختیارمان بود، بتوانیم این دستگاه‌ها را وارد کنیم، اما تا این لحظه هم موفق نشدیم که این دستگاه‌ها را وارد کنیم. این درحالی است که از سفیر سوییس که درجمعیت هلال‌احمر حضور یافتند، خواستیم که با کلاه سوییس با ما صحبت کنند، نه با کلاه آمریکا، اما موفق نشدیم.

در زمانی که مشکل مالی زیادی داشتیم، با همان میزان پولی هم که در اختیار داشتیم، نتوانستیم دستگاه وارد کنیم. با این حال به جرأت می‌گویم که جزو ۱۰ کشور برتر دنیا بودیم و حتی شاید جزو پنج کشور برتر دنیا بودیم که توانستیم با دست خالی بیماری کووید-۱۹ را مدیریت کنیم. بخشی از این اقدام به دلیل مردم خوبی است که داریم و پرسنل بهداشت و درمانی که ایثار کردند و بخشی هم به دلیل همراهی بی‌نظیر مسئولان بود.


ورود هلال‌احمر به عرصه مشکلات معیشتی ناشی از کرونا

همتی همچنین گفت: «بعد از گذر از این برهه، دستورالعمل‌ها تغییر کرد و ما کنترل ورودی و خروجی شهرها را متوقف کردیم. جمعیت هلال‌احمر وارد فاز بعدی شد. بعد از اینکه مقام معظم رهبری درباره مشکلات معیشتی فرمایشاتی را مطرح کردند، در این برهه که پساکرونا بود، جمعیت هلال‌احمر اقدام خوبی در زمینه توجه به بیماران خاص انجام داد که در چارچوب سایر سازمان‌های حمایتی نبود.

بر این اساس هلال‌احمر حدود ۵۰۰‌هزار بسته بهداشتی را که شامل وسایل حفاظت شخصی بود، به دست این بیماران رساند؛ همچنین حدود ۳۰۰‌هزار بسته غذایی را در استان‌های مختلف توزیع کردیم. در این زمینه خیّرین کمک کردند و بخشی از این امکانات را از طریق کمک‌های مردمی تأمین کردیم. درحال حاضر ۱۱۰‌میلیارد تومان کمک‌هایی بود که مردم به هلال‌احمر رساندند که بالغ بر ۷۵‌میلیارد تومان آن غیرنقدی و ۳۵‌میلیارد تومان هم کمک‌های نقدی بود که از همین محل بسته‌های حمایتی را تأمین و در اختیار مردم قرار دادیم.


کمک ٥/٢‌میلیارد تومانی برای تهیه بسته‌های معیشتی

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین با بیان اینکه اقلام معیشتی را در بحران کرونا در سه مرحله توزیع کردیم، گفت: «مرحله سوم این اقدام چند روز قبل در ورزشگاه ۱۲‌هزار نفری آزادی انجام شد که خیری به میزان ۲.۵‌میلیارد تومان به ما کمک کرده بود و بسته‌های معیشتی را که هرکدام بالغ بر یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان ارزش داشت و شامل ٦ کیلوگرم گوشت و سایر اقلام مورد نیاز مردم بود، تهیه کردیم.

درعین حال در فاصله‌ای که وزارت بهداشت اعلام کرد که به ونتیلاتور نیاز داریم، ‌داوطلبان و خیّرینی که به ما کمک می‌کردند، برای خرید ۱۰۰ دستگاه ونتیلاتور اعلام آمادگی کردند و در همین زمینه ۱۶‌میلیارد تومان به جمعیت هلال‌احمر کمک شد که بیش از نیمی از این مقدار در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی قرار گرفت. البته خوشبختانه با خوابیدن تبِ کمبود تخت در آی‌سی‌یوها، این دوره هم طی شد.


تولید روزانه ۱۰‌هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده و ۷۰‌هزار ماسک از سوی هلال‌احمرهمتی با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها نیاز به تولید هم احساس می‌شد، اظهار کرد: «برخی دوستان از زمان تعطیلات عید کاملا مشغول به کار بودند و هیچ کجا نرفتند و تا امروز، روزانه ۱۰‌هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده و بیش از ۷۰‌هزار ماسک سه‌ لایه در جمعیت هلال‌احمر تولید می‌شود. خط‌های تولیدی را که به هر دلیلی تعطیل شده بود، فعال کردیم، به‌طوری که تولید هفت‌میلیون آنژیوکت سالانه را که از ‌سال ۱۳۹۴ متوقف شده بود، مجدداً فعال کردیم.»

او تأکید کرد: «در حوزه کرونا جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان همراه و همکار وزارت بهداشت توانست در خدمت مردم باشد. از خداوند می‌خواهم روح شهدایی را که در کنار شهدای حوزه سلامت، از میان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بودند، شاد کند.»

معطلی ٥‌میلیون دلار کمک‌های مالی به هلال‌احمر به دلیل تحریم‌ها

رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره هزینه‌کردهای هلال‌احمر در حوزه تولید اقلام، گفت: «بیش از ۱۰‌میلیارد تومان درحوزه تولید وسایل حفاظت شخصی هزینه کردیم، البته کمک‌های معیشتی‌مان در قالب ۱۱۰‌میلیارد تومانی بود که از سوی خیّرین به جمعیت واصل شده بود؛ البته نزدیک پنج‌میلیون دلار از کمک‌هایی که در زمان سیل انجام شد، معطل مانده که فعلا موفق نشدیم آن را تعیین تکلیف کنیم.

درحال حاضر هم این کانال مالی علیرغم همه ادعاهای کشورهای غربی حل نشده است، حتی پولی که جنبه انسان‌دوستانه دارد، در اختیار ما قرار نگرفته است. ترجیح آنها این است که اقلام در آنجا خریداری شود و اقلام را به کشورمان منتقل کنند. البته دسترسی به شرکت‌ها هم محدودیت‌هایی دارد که در این زمینه هم توفیقی نداشتیم.

همتی تأکید کرد: «در بخشی که ما توانستیم از آن به خوبی استفاده کنیم، کمک‌های غیرنقدی خارجی و کمک‌های خیّرین داخلی بود؛ زیرا جمعیت هلال‌احمر برعکس سنوات گذشته و به‌خصوص در سیل که با موسسات خیریه و سلبریتی‌ها مشکل داشتیم، در این برهه ساماندهی موسسات خیریه به حوزه داوطلبان ما برگشت و به ۴۴ موسسه مجوز دادیم که کارها را تسهیل می‌کردند.

هر موسسه یا شخصی که غیر از این روال عمل می‌کرد، دادستانی ورود کرده و حساب‌هایشان را می‌بست. یک‌سری از خیریه‌ها کمک کردند و برخی موسسات خیریه بیمارستان‌ها را پوشش دادند. این اقدامات کمک کرد که مشکلاتی که درحین جمع‌آوری و توزیع کمک‌ها داشتیم، رفع شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha