به دنبال اطلاع‌رسانی به وزارت اطلاعات و پلیس پیشگیری پایتخت درباره فعالیت یك كانال فروش كودكان در صفحه اینستاگرام، باند فروش كودكان در فضای مجازی به دام افتادند.

باند خرید و فروش كودكان در فضای مجازی شناسایی و دستگیر شدند

سلامت نیوز:به دنبال اطلاع‌رسانی به وزارت اطلاعات و پلیس پیشگیری پایتخت درباره فعالیت یك كانال فروش كودكان در صفحه اینستاگرام، باند فروش كودكان در فضای مجازی به دام افتادند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،روز دوشنبه، به دنبال دریافت یك پیام توییتری از فعالیت یك كانال فروش كودك «bache.nozad.121» در اینستاگرام مطلع شد؛ كانالی كه از شروع فعالیتش بیش از یك روز هم نمی‌گذشت اما آمار بازدیدكنندگانش، دقیقه به دقیقه در حال افزایش بود.

در صفحه اصلی این كانال پیامی درباره واگذاری رایگان یك نوزاد 4 روزه و تصاویری از چند نوزاد 2 تا 4 ماهه و یك دختر بچه 2 ساله به همراه قیمت فروش آنها منتشر شده بود و ضمیمه این پیام، نوشته‌های فردی بود كه ادعا می‌كرد چند وقت قبل از همین كانال كودكی خریداری كرده و حالا هم از این خرید راضی است.

این خریدار مدعی شده بود كه طولانی شدن انتظار در راهروهای سازمان بهزیستی و مراحل واگذاری فرزندخواندگی، او را به سمت این كانال هدایت كرده است. خبرنگار «اعتماد» به دنبال اطلاع از فعالیت این كانال با رییس پلیس پیشگیری پایتخت، وزارت اطلاعات و معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور تماس گرفت و با ارسال لینك كانال، موضوع را به آنها اطلاع داد كه بنا به شنیده‌های  رییس پلیس پیشگیری پایتخت هم پس از دریافت این اطلاعات به سرعت فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ را از فعالیت مجرمانه این كانال مطلع كرده و اقدامات شناسایی و دستگیری آغاز شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی هم  گفت كه از فعالیت این كانال مطلع شده و موضوع را به معاون وزیر اطلاعات خبر داده است. در ساعات پایانی دوشنبه شب، این كانال مسدود شد و كمتر از 48 ساعت، نیروی انتظامی پایتخت موفق به دستگیری اعضای این شبكه و كشف دو نوزاد آماده فروش در محل شد. در ساعات پایانی سه‌شنبه ‌شب، سردار حسین رحیمی؛ فرمانده انتظامی پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:

«مدتی پیش عوامل تیم رصد پلیس فتا از انتشار آگهی‌های مربوط به فروش نوزاد در فضای اینستاگرام باخبر شده و مشاهده كردند كه ۱۰ تا ۱۵ صفحه تحت عناوینی چون فروش نوزاد فعال بوده و با انتشار تصاویری از نوزادان ادعا كرده‌اند كه آنها را به فروش می‌رسانند. در بررسی‌های تكمیلی مشخص شد كه این صفحات واقعی بوده و متاسفانه خرید و فروش نوزاد انجام شده است.

ماموران برای دستگیری این افراد وارد عمل شده و پس از هماهنگی‌های قضایی، متهم اصلی كه جوانی ۲۷ ساله بوده به همراه دو نفر دیگر از عوامل مرتبط با خرید و فروش نوزادان را دستگیر كردند. تاكنون دو نوزاد ۲۰ روزه و دو ماهه از این افراد كشف شده كه یكی از نوزادان مربوط به تهران و دیگری مربوط به یكی دیگر از شهرهای كشور بوده است.

هر نوزاد به مبلغی حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان خریداری شده و به قیمت حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید. یكی از نوزادان همان فردی است كه تصویرش در اینستاگرام وجود دارد و این احتمال وجود دارد كه تعداد آنها از دو نفر بیشتر باشد. والدین دو نوزاد نیز تقریبا شناسایی شده‌اند و این دو نوزاد با انجام هماهنگی‌های لازم به بهزیستی تحویل داده می‌شوند.» متهم پرونده هم دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:«من تنها نبودم و فقط به عنوان واسطه عمل می‌كردم. 3 نفر دیگر نیز در خرید و فروش نوزادان نقش داشتند و من صفحاتی را در اینستاگرام ایجاد كرده و با قرار دادن تصاویری از نوزادان اعلام می‌كردم كه قصد فروش آنها را به شرط واگذاری سرپرستی‌شان دارم.

افراد متقاضی نیز از طریق اینستاگرام به من پیام می‌دادند و پس از آنكه از هویتشان مطمئن می‌شدم با آنها قرار گذاشته و نوزاد را به آنها تحویل می‌دادیم. این نوزادان به خانواده‌هایی تحویل داده می‌شدند كه امكان فرزندآوری و بچه‌دار شدن برایشان وجود نداشت. علت این كار هم بیكاری و نیاز مالی بود. البته من این نوزادان را از خانواده‌هایی كه وضع مالی خوبی نداشتند، تحویل می‌گرفتم و به خانواده‌هایی كه بتوانند آینده بهتری برای نوزاد رقم بزنند، تحویل می‌دادم. این باعث می‌شد تا زندگی این نوزادان نیز بهتر شود.» به دنبال این دستگیری، خریدار نوزاد دو ماهه از همین كانال مجازی هم كه به همراه همسرش در مقر پلیس پایتخت حاضر شده بود به خبرنگاران گفت:

«من یك فرزند حدود ۱۱ ساله دارم و چون دیگر امكان بچه‌دار شدن برایم وجود نداشت پس از مشاهده آگهی تصمیم به خرید بچه گرفتم. پس از مشاهده تصاویر و قرار گذاشتن، فرد واسطه به من گفت كه خانواده این نوزاد از فروش فرزندشان رضایت دارند و بنا شد تا ۵۰ میلیون تومان به آنها بدهیم. اما من تاكید كردم كه حتما قبل از پرداخت پول باید خانواده این نوزاد را ببینم و آنها نیز به من قول دادند كه طی جلسه‌ای با خانواده نوزاد صحبت خواهیم كرد.

مدتی بعد خبری از مادر این نوزاد نشد و دو زن میانسال نزد من آمده و ادعا كردند كه چون مادر نوزاد حال روحی خوبی ندارد آنها از طرف مادر نوزاد آمده‌اند من هم با شنیدن صحبت‌های آنها دلم آرام شد كه حتما طرف مقابل رضایت دارد.

حتی به من گفتند كه سرپرستی بچه را به من واگذار می‌كنند و می‌توانیم برایش شناسنامه نیز بگیریم اما متاسفانه این اقدام انجام نشد تا اینكه فهمیدیم این روند غیرقانونی بوده و امروز پیش پلیس آمدیم.»  معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران هم در پی این اتفاق و دستگیری اعضای باند فروش نوزادان گفت:

«سازمان بهزیستی آماده است تا به محض صدور حكم قضایی، نگهداری و حمایت از این كودكان را آغاز كند. برای كسب اطلاعات دقیق‌تر همكاران سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی هم اعزام شده‌اند و به محض صدور حكم قضایی نوزادان را به مراكز نگهداری بهزیستی منتقل می‌كنند. سازمان بهزیستی بعد از انتقال نوزادان به شیرخوارگاه‌ها نیز برای تعیین تكلیف آنها ابتدا اقدام به شناسایی والدین كرده سپس برای فرزندپذیری اقدام می‌كند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha