سلامت نیوز : مسئول واحد پیوند اعضاء وزارت بهداشت با اعلام رتبه 42 جهانی ایران در پیوند از جسد گفت: با پوشش حداکثری واحدهای فراهم آوری عضو و تهیه لیست انتظار کشوری، تغییر قانون رضایت از آگاهانه به مفرض و فرهنگ سازی می‌توان شاهد افزایش آمار پیوند و اهدای عضو بود.

به گزارش ایسنا دکتر فاطمه قائمی در نشست سالانه هماهنگ کنندگان فراهم آوری اعضای پیوندی که در تالار امام حسین بیمارستان سینا برگزار شد با بیان این که اولین مورد پیوند عضو قرنیه در سال 1314 در کشور انجام شده است، گفت: از سال 1347 نخستین پیوند كلیه در شیراز صورت گرفت و تا امروز با افزایش آمار اعضای پیوندی ادامه دارد.

وی افزود: تا قبل از سال 81 و تصویب قانون اهدای عضو، پیوند به صورت موردی انجام می گرفت اما با راه‌اندازی واحدهای فراهم آوری اعضا، ساختاری نظام مند گرفت به گونه‌ای که در حال حاضر30 شبکه متمرکز پیوند کلیه، 4 شبکه پیوند قلب، 2 بخش پیوند کلیه و 3 بخش پیوند ریه و یک بخش پانکراس در کشور فعال هستند.

مسئول واحد پیوند اعضا وزارت بهداشت با اشاره به رتبه پیوند عضو ایران در منطقه و دنیا اظهار داشت: ما در سال 88 مقام نهم و در سال 89 به رتبه پنجم دست پیدا کردیم که آمار قابل قبولی است و در دنیا طی این دو سال از رتبه 48 به مقام 42 رسیدیم.

دکتر قائمی ادامه داد: با این که رتبه کشور در حد قابل قبولی است اما این رقم برطرف کننده نیاز ما نبوده و متاسفانه سالانه تعدادی از بیماران در صف انتظار به دلیل کمبود عضو اهدایی جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: سالانه از 19 هزار بیمار در لیست انتظار تنها دو هزار و 700 مورد پیوند در كشور که بیشتر مربوط به کلیه است، صورت می‌گیرد این آمار تقریباً یک به هفت است در حالی که در دنیا یک به دو یا سه است. خوشبختانه در حال حاضر نیز توانسته‌ایم تعداد پیوندها را نسبت به سال گذشته 20 تا 40 درصد نسبت به فراهم آوری پیوند از اجساد ارتقاء دهیم.

دکتر قائمی اظهار داشت: از سال 47 تاكنون بیش از 29 هزار و 700 پیوند در كشور صورت پذیرفته است كه بیشترین موارد نیز مربوط به پیوندهای كلیه،1200 مورد پیوند كبد، 362 پیوند قلب و در نهایت پیوندهای ریه، 79 پیوند پانكراس و موارد دیگر بوده است.

مسئول واحد پیوند اعضا وزارت بهداشت افزود: در سال 89 اعتبار مورد نیاز ما 15 میلیارد ریال بود که تنها 5 میلیارد و 800 میلیون ریال به واحد پیوند تعلق گرفت اما عملکرد ما 12 میلیارد ریال بود که نسبت به اعتبار تخصیص یافته رقم قابل توجهی است.

وی در ادامه به برنامه‌های واحد پیوند نیز اشاره كرد و گفت: در این راستا راه اندازی درمانگاههای تخصصی پیوند در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تكمیل بانك اطلاعات بیماران پیوندی، تدوین راهنماهای بالینی لازم (بانك نسوج)، تدوین استانداردهای مرتبط با بخش‌های مسئول، ارزشیابی بخش‌های پیوند، فرهنگ‌سازی جهت اهدای اعضاء، افزایش واحدهای فراهم آوری اعضا و شناسایی در مناطق مورد نیاز از برنامه‌های واحد پیوند اعضاء به حساب می‌آید.

مسئول واحد پیوند اعضاء در وزارت بهداشت با تبیین مشکلات واحد فراهم آوری اعضا گفت: 15 درصد مشکلات ما مربوط به عدم همکاری برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی، 25 درصد مربوط به نرخ پایین رضایت خانواده‌ها و60 درصد بقیه مربوط به تخصیص ناکافی بودجه، مشکلات زیرساختی، عدم وجود ساختار مستقل در مدیریت کشوری فراهم آوری اعضا، عدم مشارکت مراکز و بنیادهای خیریه، اخذ وجه از بیماران برای پیوند، غفلت از کیفیت پیوند، نرخ پائین بقا در برخی بیماران پیوندی، آموزش ناکافی گروه‌های حرفه‌ای و عدم همکاری موثر گروه‌های آموزش دیده است.

دکتر قائمی در پایان پوشش حداکثری واحدهای فراهم آوری عضو در کشور، بازآموزی گروه‌های درگیر، تعیین بیمه حوادث و سختی کار برای هماهنگ کننده‌ها، استفاده از امکانات اورژانس، نظارت بر عملکرد واحدهای فراهم آوری و پیوند، تهیه و روزآمد کردن لیست انتظار کشوری، ایجاد شبکه توزیع اعضا، تامین هزینه‌های ترخیص اهدا بعد از رضایت، ایجاد ساختار مدیریتی پیوند و تغییر قانون رضایت از آگاهانه به مفرض را از جمله راهکارهای حل مشکلات مربوط به اهدای عضو در کشور عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha