شنبه ۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 29571

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشكی شاهرود با بیان اینكه افزایش حجم ادرار، بی‌حالی و بی‌قراری از علائم گرمازدگی در نوزادان است، گفت: افزایش حجم‌ ادرار در نوزادان منجر به كم‌ آبی بدن آنها می‌شود.

سلامت نیوز : عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشكی شاهرود با بیان اینكه افزایش حجم ادرار، بی‌حالی و بی‌قراری از علائم گرمازدگی در نوزادان است، گفت: افزایش حجم‌ ادرار در نوزادان منجر به كم‌ آبی بدن آنها می‌شود.

سوسن جعفریان در گفت‌وگو با فارس در خصوص مراقبت‌هایی كه باید از نوزادان در فصل تابستان به عمل آید، اظهار داشت: دمای محیط زندگی نوزاد در هفته‌های نخست تولد باید بین 26 تا 27 درجه سانتی‌گراد باشد؛ برای این اندازه‌گیری می‌توان دماسنج را در محل خواب نوزاد قرار داد.

وی گفت: در فصل تابستان بهتر است نوزادان پوشش معمولی داشته باشد و استفاده از یك كلاه نازك پارچه‌ای توصیه می‌شود، اگر دمای اتاق گرم شد، می‌توان از وسایل خنك‌كننده نیز استفاده كرد اما باید دقت شود كه نوزاد نباید در مسیر جریان هوا قرار گیرد.

این متخصص اطفال با بیان اینكه نوزادان به گرما حساس هستند، افزود: اگر درجه حرارت بدن نوزاد بالا رود، آب بدن وی كم خواهد شد و همین مسئله اختلال در شیر خوردن را برای نوزاد به وجود می‌آورد؛ افزایش حجم ادرار، بی‌حالی و بی‌قراری از علائم گرمازدگی در نوزادان است و افزایش حجم‌ ادرار منجر به كم‌ آبی بدن نوزاد می‌شود.

جعفریان بیان داشت: حجم شیر و دفع ادرار نوزاد یكی از نكاتی است كه باید مورد توجه والدین قرار گیرد؛ از این رو اگر در روز 6 تا 8 پوشك را خیس كرد، مشخص می‌شود كه میزان دریافت شیر و دفع ادرار نوزاد مناسب است؛ اگر این میزان بیشتر شد، باید مورد بررسی قرار گیرد چرا كه این مسئله موجب كم‌آبی بدن نوزاد می‌شود.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود در هفته‌های نخست تولد از پوشك معمولی برای نوزاد استفاده شود چرا كه با استفاده از این پوشك‌ها می‌توان میزان دفع ادرار را به درستی تخمین زد.

این متخصص اطفال اظهار داشت: قرار دادن ترومتر در زیر بغل نوزاد یكی دیگر از اقداماتی است كه می‌تواند به اندازه‌گیری درجه حرارت بدن نوزاد كمك كند؛ درجه حرارت بدن نوزاد باید 37 درجه سانتی‌گراد باشد و هر چقدر دمای محیط بالا باشد، دمای بدن نوزاد نیز بالا می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha