با وجود صورت جلسه رسمی و تاکید استاندار گلستان، مبنی بر توقف فعالیت کارخانه های استحصال ید "کانسارخزر" و "شورابه ید" پس از شکست دیواره پساب این کارخانه ها در تالاب اینچه که باعث آلودگی 350 هکتار از مراتع استان به "رادیوم" و "باریوم" شد؛ حالا خبرهای رسیده حکایت دارد که کارخانه "کانسارخزر" به طور پنهانی در حال ادامه فعالیت است. در همین حال آگاهان می گویند احتمال شکستن دوباره دیورا بسیار زیاد است و در این صورت علاوه بر مراتع، اراضی کشاورزی اطراف تالاب اینچه نیز در خطر آلودگی خواهد بود.

فعالیت پنهانی "کانسارخزر" به رغم دستور اکید استاندار / خطر شکست دوباره دیواره پساب کارخانه ید گلستان

سلامت نیوز:با وجود صورت جلسه رسمی و تاکید استاندار گلستان، مبنی بر توقف فعالیت کارخانه های استحصال ید "کانسارخزر" و "شورابه ید" پس از شکست دیواره پساب این کارخانه ها در تالاب اینچه که باعث آلودگی 350 هکتار از مراتع استان به "رادیوم" و "باریوم" شد؛ حالا خبرهای رسیده حکایت دارد که کارخانه "کانسارخزر" به طور پنهانی در حال ادامه فعالیت است. در همین حال آگاهان می گویند احتمال شکستن دوباره دیورا بسیار زیاد است و در این صورت علاوه بر مراتع، اراضی کشاورزی اطراف تالاب اینچه نیز در خطر آلودگی خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اسکان نیوز،درست در روز شکسته شدن دیواره پساب کارخانه های "کانسارخزر" و "شورابه ید" در تالاب اینچه که چند سالی است معلوم شده به عناصر "رادیوم" و "باریوم" آلوده است، مجموعه سازمان های متولی همراه با استاندار گلستان پس از بازدید از دیواره وآلودگی های مراتع اطراف، جلسه ای را در محل"محیط بانی تالاب آلاگل" تشکیل دادند.


خروجی این جلسه، صورتجلسه ای بود که بر اساس آن، فعالیت دو کارخانه مذکور، متوقف و از سرگیری دوباره فعالیت آنها منوط به آماده شدن چاه ها و استفاده از روش جدید پسماندداری، یعنی تزریق پساب پس از استحصال ید به همان نقطه اکتشاف و بهره برداری شد.


در آن جلسه هادی حق شناس اساندار گلستان تاکید کرد که این دو کارخانه حق از سر گیری فعالیت را تا آماده شدن چاه ها برای تزریق پساب نخواهند داشت؛ چرا که ورود دوباره هر مقدار پساب به تالاب اینچه، می تواند باعث شکسته شدن دوباره دیواره شده و مراتع بیشتری را آلوده کند.


استاندار گلستان همچنین تاکید کرده بود که « اگر چه از فعالیت های صنعتی حمایت می کنیم؛ اما بین "محیط زیست" و صنعت، طبیعتا محیط زیست و سلامت شهروندان در اولویت است؛ بر این اساس شرکت کانسارخزر باید ظرف مدت کوتاه تعیین شده، منطقه آلوده را احیا و روش های پسماندداری خود را اصلاح کند و تا آن زمان نیز فعالیتش متوقف باشد.»


همچنین از آنجا که اراضی همچوار مراتع در دست کشاورزی بوده و اهالی در آنها گندم و جو کشت می کنند فعالیت دوباره این کارخانه ها که ممکن است باعث شکستن دوباره دیواره پساب شود این اراضی و محصولات آنها را نیز آلوده خواهد کرد.


با اینهمه اکنون خبرها حاکی هستند که کارخانه "کانسارخزر" به صورت پنهانی چند روزی است کار خود را آغاز کرده است.
پرسش بزرگی که تاکنون به آن پاسخی داده نشده این است که این همه صبوری و کوتاه آمدن برخی از مسوولان استان ( در تمام دولت ها) در برابر این دو شرکت استحصال ید، با چه انگیزه و هدفی صورت می گیرد؟ در حالی که "سازمان انرژی اتمی" نیز چندی پیش وجود عناصر رادیوم و باریوم را در پساب این کارخانه ها تایید کرده و تاکید کرده بود که « در صورت افزایش پساب و بالارفتن میزان رایوم و باریوم در تالاب اینچه، آب تالاب خطرساز خواهد شد.»
حال باید دید مجموعه قضایی استان چه برخوردی با این قانون شکنی آشکار در گلستان خواهند کرد؛ حرکتی که می تواند خطر مرگ، سرطان و جهش های ژنتیکی خطرناک را برای مصرف کنندگان گوشت دام در استان چند برابر افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha