سلامت نیوز : رئیس اداره كل انتقال خون استان تهران عنوان كرد: با مشكل تولید و توزیع پلاكت در سطح شهر تهران روبرو هستیم كه دلیل عمده آن كمبود تجهیزات و نیروی انسانی است.

دكتر محمد مهدی حاجی بیگی در گفت وگو با ایسنا، درباره میزان پوشش مراكز درمانی برای فرآورده پلاكت در تهران، اظهار كرد: در حال حاضر 70 تا80 درصد نیاز بیمارستان‌ها به فرآورده پلاكت را تامین می‌كنیم اما تولید این فرآورده به تجهیزات و نیروی انسانی نیاز دارد. در حال حاضر با كمبود 300 نفری پرسنل به فعالیت ادامه می‌دهیم.

وی اضافه كرد: پلاكت باید تا 6 ساعت پس از اخذ خون، تهیه شود به این خاطر كه پس از گذشت این زمان، پلاكت فعالیت خود را از دست داده و دچار چسبندگی می‌شود. از طریق اهدای خون معمولی به ازای هر یك كیسه خون یك واحد پلاكت قابل تولید است. انتقال خون با درنظرگرفتن تمهیداتی چون استفاده از روش پلاكت آفرزیس، توانسته است به صورت مستقیم از هر شخصی كه مراجعه می‌كند 5 واحد پلاكت دریافت كند. دراین روش فرد به جای اهدای خون مبادرت به اهدای پلاكت می‌كند.

مدیركل انتقال خون استان تهران در پاسخ به این پرسش كه پایگاه‌های تعطیل شده به چه سرنوشتی دچار می‌شوند، گفت: زمانی كه پایگاهی را تعطیل می‌كنیم به این معنا نیست كه این پایگاه برای همیشه بسته خواهد ماند. بلكه این تعطیلی موقت به منظور تكریم ارباب رجوع صورت می‌پذیرد و پایگاه‌ها با ترمیم و بازسازی مجدد، پذیرای شهروندان خواهند بود. به عنوان مثال پایگاه امام حسین (ع) نیز به علت ترمیم بنا به مدت چند هفته، فعالیت ندارد. به هر صورت این پایگاه‌ها برای مردم شناخته شده‌اند، گشایش مجدد برخی از پایگاهها در سطح تهران را به اطلاع مردم می‌رسانیم.

دكتر حاجی بیگی درباره وضعیت اهدای خون در كشور بویژه در تهران توضیح داد: در ایران فرهنگ اهدای خون از زمان جنگ به خوبی در میان مردم جا افتاده است و صددرصد خون‌های ما، اهدایی هستند و خون جایگزین در ایران نداریم. در تهران نیز به علت جمعیت بالاتر، وضعیت خوبی داریم و از نظر تعداد اهدا كنندگان خون در جایگاه اول در كشور قرار داریم.

وی ادامه داد: از نظر اهداكنندگان مستمر نیز حائز رتبه نخست هستیم. سازمان انتقال خون در سال 89، یك میلیون 900 هزار واحد خونی اخذ كرد كه 400 هزار واحد آن مربوط به پایگاه انتقال خون استان تهران است و یك چهارم خون اهدایی كشور را تشكیل می‌دهد.

رئیس اداره كل انتقال خون استان تهران میزان توزیع خون و فرآورده‌های خونی در استان تهران را 850 هزار واحد طی یك سال گذشته عنوان و بیان كرد: این میزان خون و فرآورده‌های مشتق از آن برای 160 بیمارستان و مركز درمانی ارسال شد كه این آمار نشان دهنده نیاز كشور به خون و فرآورده‌های حاصل از آن است، بویژه تهران كه مراكز درمانی پیشرفته و بیمارستان‌های تخصصی و بزرگ كشور را در دل خود جای داده و شاهد مراجعه بیماران بسیاری از تهران و سایر نقاط كشور است.

دكتر حاجی بیگی درباره طرح ارتقای بهره وری نیروهای انسانی و تخصیص پرسنل به انتقال خون تصریح كرد: فعلا هیچ خبری از نیرو نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه نیروهای متخصص ما در حال بازنشسته شدن هستند. در ماه جاری 6 نفر از پرسنل با سابقه 30 سال انتقال خون تهران بازنشسته شده‌اند و برایشان جایگزین نداشته‌ایم.

رئیس اداره كل انتقال خون استان تهران، دسترسی آسان مردم به پایگاه‌های انتقال خون را ضروری دانست و گفت: مردم نباید برای اهدای خون هیچ گونه دغدغه‌ای چون بعد مسافت، ترافیك و صرف زمان طولانی برای رسیدن به پایگاهها داشته باشند. توسعه مراكز اهدای خون و افزایش نیروی انسانی از جمله نیازهای انتقال خون استان تهران هستند كه اكنون رسیدگی به اینها بیش از پیش ضروری است.

وی اضافه كرد: اگر وضعیت سامان دهی نشود شاهد روزهایی خواهیم بود كه دیگر نمی‌توانیم جوابگوی نیاز بیمارستان‌ها باشیم. انتقال خون همیشه مهجور واقع شده و عاملی كه همواره موجب سرپا نگه داشتن آن بوده، تعهد و وجدان كاری پرسنل انتقال خون است.

دكتر حاجی بیگی به دلیل كم شدن اهدای خون در فصل گرما از مردم برای اهدای خون دعوت كرد و گفت:در بعضی از فصول سال مانند تابستان و برخی ایام ویژه چون ماه مبارك رمضان، آمار اهدای خون كاهش پیدا می‌كند اما لازم به ذكر است تا همین لحظه مشكلی در تامین نیاز بیمارستان‌ها به فرآورده‌های خونی نداشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha