نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، بیماران مبتلا به موارد شدید کووید-۱۹ در معرض خطر ابتلا به انواع عوارض مغزی از سکته مغزی گرفته تا مشکلات روانی هستند.

موارد شدید کووید ۱۹ مشکلات مغزی و روانی به همراه دارد

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، بیماران مبتلا به موارد شدید کووید-۱۹ در معرض خطر ابتلا به انواع عوارض مغزی از سکته مغزی گرفته تا مشکلات روانی هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این مطالعه که در مجله  The Lancet Psychiatry منتشر شده است، نشان می‌دهد که موارد شدید بیماری کرونا می‌تواند به آسیب مغزی و مشکلات روانی در بیمار منجر شود. 


خبرگزاری یونایتدپرس،"بندیکت مایکل"، نویسنده اصلی این مطالعه از «انستیتوی عفونت و بهداشت جهانی» در دانشگاه لیورپول در انگلیس گفت: گزارش‌های زیادی از ارتباط میان عفونت کووید-۱۹ و ابتلای احتمالی به عوارض عصبی یا روانی وجود دارد اما تاکنون این موارد معمولاً به مطالعه روی ۱۰ یا شمار کمتری بیمار محدود بوده است.
این مطالعه که اولین تحقیق در سطح ملی توصیف می‌شود، به بررسی عوارض عصبی ناشی از آلوده شدن با ویروس جدید کرونا پرداخته و طی آن ۱۲۵ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را که در ماه آوریل در بیمارستان‌های انگلیس بستری بودند، بررسی کرده است.  


محققان در این مطالعه متوجه شدند که سکته مغزی شایع‌ترین عارضه مغزی است که در این بیماران دیده می شود؛ به طوری که این عارضه در ۷۷ نفر از این بیماران مشاهده شد. از ۷۷ بیماری که به سکته مغزی مبتلا شدند، در ۵۷ مورد سکته مغزی ناشی از بروز یک لخته‌خونی در مغز، در ۹ مورد به دلیل خونریزی مغزی و در یک مورد به دلیل التهاب رگ‌های خونی مغز بود. همچنین بیشتر بیمارانی که به سکته مغزی مبتلا شدند، بیشتر از ۶۰ سال سن داشتند.


 این مطالعه همچنین نشان داد که ۳۹ بیمار نیز دچار اختلال حواس یا تغییرات رفتاری شدند که نشان دهنده یک تغییر در وضعیت روانی آنها بود. به گفته محققان، از این ۳۹ بیمار، ۹ نفر یک نوع اختلال مغزی (انسفالوپاتی)، هفت نفر التهاب مغز (انسفالیت) و ۲۳ نفر مشکلات روانی داشتند. اعتقاد بر این بود که ۹۲ درصد از تشخیص وضعیت های روانی جدید است.


محققان اظهار داشتند که نتایج این مطالعه می‌تواند زمینه را برای انجام مطالعات بیشتر در خصوص عوارض عصبی بیماری کووید-۱۹ و نیز ابداع درمان‌هایی برای این وضعیت‌ها فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha