سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 295776

تعریق از کارکردهای طبیعی و مفید بدن ماست. با این حال تعریق زیاد می‌تواند برای ما آزاردهنده باشد. هایپرهیدروز یا تعریق بیش از اندازه یک مشکل رایج است که می‌تواند همه بدن یا فقط نواحی خاصی مانند زیربغل، دست‌ها یا صورت را تحت‌تاثیر قرار دهد.

خوراکی‌های طبیعی برای کاهش تعریق

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تامپسون، اگر به شدت عرق می کنید یا هیپرهیدروزیس دارید، می توانید برای مقابله با آن شبانه روز دوش بگیرید یا دوباره از ضد تعریق استفاده کنید. اما آیا به رژیم غذایی خود نیز توجه کرده اید؟ آیا غذاهایی وجود دارند که تعریق را کاهش می دهند؟

هضم ممکن است مانند یک عملکرد بدنی آزاردهنده به نظر نرسد اما همانطور که بدن شما برای تجزیه غذایی که خورده‌اید کار می‌کند، دمای داخلی بدن شما افزایش می‌یابد و به بدن شما سیگنال می‌دهد که عرق کند تا خنک شود. اگر به طور معمول غذاهایی می خورید (مانند غذاهای تند) که روند هضم غذا را سخت تر می کند، مطمئن باشید که به نسبت قبل بیشتر هم عرق خواهید کرد.

در اینجا لیستی از مواد غذایی سالم برای کاهش تعریق آمده است تا از تعریق شدید شما جلوگیری کرده و اعتماد به نفس و آرامش شما را افزایش دهد.

آب

نوشیدن آب برای کاهش تعریق احتمالاً بی دردسر است. با خنک نگه داشتن بدن خود، باعث می شوید که پاسخ بدن نسبت به دمای داخلی تغییر نکند و عرق نکنید. همچنین تعریق بیش از حد می تواند باعث کم آبی بدن شما شود، بنابراین یک بطری آب را در نزدیکی خود نگه دارید تا در طول روز میل کنید.

اینکه چقدر آب باید بنوشید به محیط، سلامت کلی و سطح فعالیت شما بستگی دارد. طبق آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده، میزان مصرف مایعات روزانه کافی برای بزرگسالانی که در آب و هوای معتدل زندگی می کنند عبارتند از:

  • حدود 15.5 فنجان (3.7 لیتر) مایعات در روز برای مردان
  • حدود 11.5 فنجان (2.7 لیتر) مایعات در روز برای زنان

نکته: سعی کنید از نوشیدنی های حاوی الکل و کافئین خودداری کنید. هر دو ماده سیستم عصبی شما را تحریک می کنند و به طور موقت ضربان قلب و فشار خون شما را بالا می برند و دمای بدن شما را افزایش می دهند و باعث تعریق شما می شوند.


میوه ها و سبزیجات آبدار

گنجاندن میوه ها و سبزیجات با محتوای آب بالا در رژیم غذایی به کاهش تعریق کمک می کند. در اینجا برخی از میوه ها و سبزیجات آبدار وجود دارد که می توانید برای کاهش تعریق در نظر بگیرید:


میوه های آب دار

  • سیب
  • انگور
  • هندوانه
  • پرتقال ها
  • توت فرنگی
  • آناناس
  • هلو


سبزیجات آبدار

  • کرفس
  • بادمجان
  • کلم قرمز
  • فلفل دلمه ای
  • اسفناج
  • کاهو
  • خیار

بیشتر بدانید: رابطه بین عرق کردن و برخی بیماری‌ها


غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر کم چرب، پنیر و ماست

کلسیم ماده معدنی دیگری است که دمای بدن را تنظیم می کند و به سرکوب تعریق کمک می کند. اگر در تلاش برای دریافت کلسیم روزانه خود هستید، مقداری شیر کم‌چرب به غلات صبحگاهی خود اضافه کنید، به تخم‌مرغ‌ پنیر اضافه کنید یا ماست را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

نکته: غذاهای پرچرب مدت بیشتری طول می کشد تا هضم شود و باعث گرم شدن و سپس عرق کردن شما می شود. مطمئن شوید که انتخاب های لبنی شما کم چرب یا بدون چربی باشد تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است، متابولیسم و هضم را تقویت می کند و از افزایش دمای بدن و سطح تعریق جلوگیری می کند.

سعی کنید از روغن زیتون در آشپزی و سس سالاد استفاده کنید.

غذاهای پرفیبر مانند جو و غلات کامل

هضم غذاهای فرآوری شده دشوارتر است و باعث می شود بدن شما برای تجزیه آنها سخت تر کار کند و در نتیجه دمای بدن و تعریق را افزایش می دهد. از سوی دیگر، غذاهای غنی از فیبر و کم چرب به سرعت هضم می شوند.

به جای غلات فرآوری شده، به دنبال غلات کامل مانند باشید.

غذاهای غنی از منیزیم مانند بادام، اسفناج و سویا

منیزیم متابولیسم را افزایش می دهد، هضم را بهبود می بخشد و سیستم ایمنی را تقویت می کند. علاوه بر این، تعریق بیش از حد می تواند باعث کمبود منیزیم شود.

غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از:

  • دانه کدو تنبل
  • بادام هندی
  • شکلات تلخ

پروتئین آب پنیر

پروتئین آب پنیر، یک مکمل محبوب تناسب اندام، حاوی ال-گلوتامین و تریپتوفان است که به طور طبیعی سیستم عصبی شما را آرام می کند تا با عصبانیت هایی که می تواند باعث تعریق شما شود، مبارزه کند. آب پنیر همچنین قند خون و سیستم گوارشی شما را تنظیم می کند و تعریق بیش از حد شما را کاهش می دهد.

سعی کنید پودر آب پنیر را به اسموتی ها و ماست محبوب خود اضافه کنید.

بیشتر بدانید: تعریق زیاد نشانه چیست؟

غذاهای غنی از ویتامین B

غذاهای غنی از ویتامین B عبارتند از ماهی قزل آلا، گوشت گاو، تخم مرغ و سبزیجات برگ دار.

ویتامین‌های B عملکردهای متابولیکی مهمی را انجام می‌دهند که بدن شما را به آرامش دعوت می کند.کمبود ویتامین های B ضروری باعث می شود بدن شما سخت تر کار کند و باعث تعریق بیشتر شود.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین های ضروری است که به آرامش اعصاب، مبارزه با استرس و کاهش فشار خون کمک می کند.

موز

موز سطوح بالایی از آب ندارد، اما مقدار زیادی پتاسیم دارد. پتاسیم یک الکترولیت است که حاوی منیزیم، ویتامین B6 و سایر مواد مغذی است که به شما کمک می کند هیدراته بمانید.

موز نه تنها یک میان وعده عالی است، بلکه باعث شادی، آرامش و هضم خوب می شود.

چای سبز

چای سبز به‌خاطر اثرات آرام‌بخشش شناخته شده است و سیستم عصبی را آرام کرده و از تعریق شما جلوگیری می‌کند. بنابراین قبل از یک سخنرانی اعصاب خردکن مقداری چای سبز بنوشید تا از عرق کردن جلوگیری کنید فقط مطمئن شوید که کافئین ندارد!

سرکه

هم سرکه معمولی و هم سرکه سیب به بیرون راندن سموم از بدن کمک می‌کنند. مصرف مخلوط دو قاشق غذاخوری سرکه طبیعی با یک قاشق چایخوری سرکه سیب سه بار در روز و نیم ساعت قبل از غذا، می‌تواند به حل شدن مشکل تعریق شما کمک کند.

گوجه‌فرنگی

راه‌حل دیگر نوشیدن روزانه یک لیوان آب گوجه‌فرنگی تازه است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه‌فرنگی بسیاری از سمومی را که معمولا از طریق تعریق از بدن خارج می‌شوند از بین می‌برد.گوجه‌فرنگی همچنین می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد.

انگور

انگور مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سموم را از بین می‌برند و با تنظیم دمای داخلی بدن و خنک کردن آن از گرمای بیش از حد و تعریق زیاد جلوگیری می‌کنند.

نوشیدن روزانه یک لیوان آب انگور یا مصرف 10 تا 15 عدد از این میوه می‌تواند مفید باشد.دمنوش مریم‌گلی: دمنوش مریم‌گلی دارای مقادیر زیادی منیزیم و ویتامین B است که باعث کنترل فعالیت غدد عرق می‌شوند.مصرف روزانه این دمنوش می‌تواند تعریق را تا حد زیادی کاهش دهد. با این حال اگر از صرع یا فشار خون بالا رنج می‌برید از مصرف مریم‌گلی خودداری کنید.

هندوانه، توت‌فرنگی، خیار و کاهو

آبرسانی به بدن از آسان‌ترین راه‌ها برای خنک نگه داشتن بدن و جلوگیری از تعریق است. این یعنی نوشیدن روزانه هشت لیوان آب و نیز مصرف میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به کاهش تعریق ما کمک کند. هندوانه و توت‌فرنگی با دارا بودن 92درصد آب و خیار و کاهو با داشتن 96 درصد آب، آبرسان‌ترین میوه‌ها و سبزیجات برای بدن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha