زنان بیش از مردان با تغییرات مرتبط با بیماری آلزایمر در مغزشان مواجه هستند و به گفته محققان، این تغییرات ممکن است با اختلالات هورمونی در دوره یائسگی مرتبط باشد.

هورمون ها عامل شیوع بیشتر بیماری آلزایمر در زنان

سلامت نیوز:زنان بیش از مردان با تغییرات مرتبط با بیماری آلزایمر در مغزشان مواجه هستند و به گفته محققان، این تغییرات ممکن است با اختلالات هورمونی در دوره یائسگی مرتبط باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، «لیزا موسکانی»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی ویل نیویورک، در این باره می‌گوید: «حدود دوسوم افراد مبتلا به آلزایمر زنان هستند و باور عمومی در مورد تعداد بیشتر زنان آلزایمری این است که آنها عمر طولانی‌تری دارند.»


وی در ادامه می‌افزاید: «یافته های ما بیانگر آن است که فاکتورهای هورمونی پیش بینی کننده تغییرات در مغز هستند. نتایج ما نشان می‌دهد که تغییرات در نشانه‌های زیستی مغز اتفاق می‌افتد و حاکی از آن است که وضعیت یائسگی بهترین عامل پیش بینی کننده تغییرات مغزی مرتبط با آلزایمر در زنان است.»
مطالعه شامل ۸۵ زن و ۳۶ مرد با میانگین سنی ۵۲ سال بود که هیچ مشکل فکری یا حافظه‌ای نداشتند.


شرکت کنندگان تحت اسکن مغزی قرار گرفتند و میزان پلاک‌های بتاآمیلوئید مرتبط با آلزایمر، حجم ماده سفید و خاکستری مغز، و نرخ متابولیز گلوکز که نشانه فعالیت مغز است در آن تعیین شد.


محققان دریافتند امتیاز زنان در تمامی این معیارها خیلی بد بود. در مقایسه با مردان، میزان پلاک‌های بتاآمیلوئید ۳۰ درصد بیشتر و متابولیسم گلوکز ۲۲ درصد کمتر بود. همچنین حجم ماده خاکستری و سفید در مغز زنان ۱۱ درصد کمتر بود.


موسکانی در ادامه می‌افزاید: «یافته های ما بیانگر ان است که زنان میانسال بیشتر در معرض ریسک بیماری هستند که احتمالاً ناشی از میزان کمتر هورمون استروژن در طول یائسگی و بعد از آن است.»


محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha