یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 295781

همیشه وقتی درد یا مشكلی برای كسی پیش می‌آید بلافاصله به دنبال دارو یا مداخله درمانی مؤثر می‌گردد. در بسیاری مواقع حتی وقت و هزینه گزافی صرف درمان این مشكلات می‌شود.

تغییر سبك زندگی؛ دوای دردهای عضلانی

سلامت نیوز:همیشه وقتی درد یا مشكلی برای كسی پیش می‌آید بلافاصله به دنبال دارو یا مداخله درمانی مؤثر می‌گردد. در بسیاری مواقع حتی وقت و هزینه گزافی صرف درمان این مشكلات می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، اما آنچه كه موضوع بحث ماست یكی از روش‌های شگفت‌آور درمان بیماری‌ها خصوصا در اختلالات عصبی اسكلتی-عضلانی‌ است كه فیزیوتراپیست‌ها بیمارانشان را از این روش‌ها آگاه می‌کنند.این روش بسیار ارزان و بااهمیت «تغییر سبك زندگی» است. گاهی تجویز یك دوش آب گرم صبحگاهی، خستگی عضلانی و افسردگی و درد مفاصل ناشی از آن را كه ممكن است باعث مدت‌ها مصرف داروهای مختلف شود، درمان می‌كند.

مثال دیگر گنجاندن نیم‌ساعت تا 45دقیقه پیاده‌روی در سطح صاف در فعالیت‌های روزانه است كه در یك بیمار كم‌تحرك، به‌تنهایی می‌تواند درمان مشكلاتی همچون كمردرد، گردن‌درد و زانودرد باشد.

بیماری كه ام‌آرآی او بیرون‌زدگی دیسك بین مهره را نشان می‌داد و درد تیركشنده در اندام تحتانی هنگام ایستادن او را كلافه كرده و كاندیدای جراحی بود، بعد از ارجاع به بخش فیزیوتراپی و توجه فیزیوتراپیست به كفش او كه فاقد پاشنه با ارتفاع مناسب و كفی استاندارد بود، با خرید یك جفت كفش با ویژگی‌های مورد نظر درمانگر، علائمش به كلی از بین رفت و حتی نیاز به ادامه درمان فیزیوتراپی هم پیدا نكرد.

این الگوهای غلط زندگی عامل بسیاری از دردهای ما هستند كه با توجه، كشف و ایجاد یك تغییر كوچك در آنها بیماری كه از فعالیت‌های شغلی خود ناتوان شده و كیفیت زندگی‌اش تنزل یافته به زندگی طبیعی خود باز خواهد گشت. یك كمردرد مقاوم به دارودرمانی، فیزیوتراپی و آب‌درمانی باعث شد تا بیمار و درمانگر فعالیت‌های روزانه را یك بار به دقت با هم مرور كنند.

آنها به چرت نیمروز روی كاناپه اتاق نشیمن مشكوك شدند و حذف این عادت همیشگی به‌طور معجزه‌آسایی باعث بهبودی كمردرد بیمار شد.جوانی كه به تنیس و بدنسازی می‌پرداخت با درد شدید هر دو آرنج و تشخیص اختلال «آرنج تنیس‌بازان» به فیزیوتراپی مراجعه كرد و پس از هر جلسه درمان، درد كاملا از بین می‌رفت و مجددا در جلسه بعد بیمار با درد و محدودیت شدید بازمی‌گشت. بررسی شرایط و تاریخچه او نشان داد درد او صبح‌ها هنگام بیدار شدن از خواب، شدید است.

بعد از سؤال راجع به نحوه خواب مشخص شد او عادت به قرار دادن آرنج به صورت كاملا خم در زیر سر دارد و اصلاح این وضعیت خواب برایش غیرممكن بود. بستن بازو به تنه با یك شال و فیكس‌كردن آن در كنار بدن باعث شد كه درد دیگر برنگردد و بیمار به كار و زندگی و ورزش خود بازگردد.از نمونه‌های دیگر تغییر سبك زندگی استفاده از بالش مناسب برای درمان گردن‌درد یا اصلاح نحوه ایستادن و عقب ندادن زانو به‌ویژه در نوجوانان برای درمان زانودرد آنهاست.

قرار دادن كیف پول در جیب پشتی شلوار كه با فشار روی عضلات باسن هنگام نشستن باعث كمردرد با درد منتشر در ران و ساق می‌شود با تغییر این عادت غلط به طور كامل درمان می‌شود.در نهایت گنجاندن چند تمرین ساده در افزایش فعالیت عضلانی و افزایش دامنه حركتی مفاصل هم به عنوان یك تغییر در الگوی زندگی می‌تواند درمانی ساده، ارزان و مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha