بیشتر شاغلان بخش اصلی زمان روزانه خود را در محیط كار می‌گذرانند. در جایی كه دسترسی به یخچال خانه و مواد غذایی خانگی به طور معمول كمتر امكان‌پذیر است، بیشتر افراد سه رویكرد را نسبت به تغذیه در پیش می‌گیرند.

چه كارهایی برای تغذیه بهداشتی و سالم در محیط كار انجام دهیم؟

سلامت نیوز:بیشتر شاغلان بخش اصلی زمان روزانه خود را در محیط كار می‌گذرانند. در جایی كه دسترسی به یخچال خانه و مواد غذایی خانگی به طور معمول كمتر امكان‌پذیر است، بیشتر افراد سه رویكرد را نسبت به تغذیه در پیش می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،دسته اول بیشتر از حالتی كه در خانه غذا می‌خورند به ناهار و میان‌وعده و تعارف غذا به همكاران و خوردن دو لقمه صبحانه و عصرانه با همكاران واحد كناری و... می‌پردازند كه معمولا نتیجه این پرخوری را در اندازه شكم و اضافه‌وزن این افراد می‌توان دید. دسته دوم به خوردن بیش از اندازه غذاهای ناسالم در زمان كار روی می‌آورند كه عموما دچار مشكلات تغذیه‌ای می‌شوند.

دسته سوم هم معمولا جز صرف وعده‌های اصلی صبحانه و ناهار، به میان‌وعده و مصرف میوه و سبزیجات در طول روز كم‌توجهی می‌كنند كه همین موضوع آنها را دچار نوع دیگری از اختلالات تغذیه‌ای و اضافه‌وزن ناشی از مصرف حجم بالای غذا در یكی دو وعده اصلی در روز می‌كند. در ادامه شش اصل مهم تغذیه در محیط كار و نكات قابل توجه برای صرف غذا در دوران شیوع كووید-19 را با هم بررسی می‌كنیم.

غذای سالم بخورید

هشت ساعت كار و گاهی اضافه‌كاری باعث شده معمولا زمانی برای صرف غذا نداشته باشیم. اگر هم زمانی برای این كار درنظر گرفته شده باشد، با خوردن غذای حاضری فقط تلاش می‌كنیم شكم را سیر كنیم و دوباره به كار ادامه دهیم.

اما، اولین نكته‌ای كه باید مدنظر قرار دهیم این است كه حتی اگر برای غذا خوردن ده دقیقه زمان داشته باشیم، باید غذای سالم بخوریم. تكرار مصرف كنسروها یا صرف غذاهای ناسالمی مانند فست‌فودها یا غذای باقیمانده در یخچال اداره كه از روز قبل آن را باقی گذاشته‌ایم، به‌تدریج باعث مشكلات گوارشی خواهد شد. بنابراین همیشه یادتان باشد شرط اول سلامت، تغذیه سالم است.


به‌اندازه باشید

تغییر در مقدار غذای مصرفی، مسأله دیگری است كه معمولا باعث ایجاد اختلال در روند تغذیه سالم و اضافه یا كاهش وزن نامناسب می‌شود. مقدار غذایی‌ كه در محل كار می‌خورید، همیشه باید مشخص باشد؛ مگر این‌كه به دلیلی اشتها نداشته و آن روز خاص، میل به خوردن غذا نداشته باشید. زیاد و كم شدن حجم غذا در طول هفته، رفتار تغذیه‌ای اشتباهی است. بنابراین همیشه برای خودتان اندازه مشخصی غذا در نظر بگیرید و به همان مقدار غذا بخورید؛ حتی اگر روزی قرار است- با رعایت همه نكات بهداشتی- چند لقمه از غذای همكارتان بخورید. آن چند لقمه را در اندازه‌گیری میزان غذای مصرفی، مدنظر قرار دهید.


سیراب باشید

با قدم گذاشتن به محل كار، این‌قدر مشغول می‌شویم كه همه چیز را فراموش می‌كنیم. یكی از مهم‌ترین مواردی كه معمولا فراموش می‌كنیم و اصلا هم خوب نیست، نوشیدن آب است. مصرف آب از نیازهای روزانه سلول‌هاست كه اگر به مقدار كافی نباشد، بسیاری از عملكردهای بدن مختل می‌شوند. سرگیجه، تهوع، اشتهای كاذب، بی‌حالی و بسیاری از نشانه‌های دیگر، بیانگر كمبود آب در بدن است.

بنابراین هر روز همراه‌ خودتان یك بطری آب بیاورید، آن را روی میز یا هر محل دیگری كه در مقابل چشم‌ شماست، قرار داده و هر از گاهی، كمی از آن بنوشید. اگر كار شما بدنی است و انرژی زیادی صرف كرده و عرق می‌كنید، میزان آبی كه به آن نیاز دارید، بیش از افرادی است كه پشت میز می‌نشینند.


درست، كافی و به‌موقع باشید

محیط كار، معمولا به شكلی است كه افراد به خوردن خوراكی‌های ناسالم، در وقت نامناسب و به مقدار زیاد تشویق می‌شوند! برای مثال حتی اگر در منزل صبحانه خورده باشید، وقتی در محل كار سفره صبحانه پهن می‌شود، محال است چند لقمه از آن با همكاران نخورید (البته كه اكنون در شرایط شیوع كرونا باید احتیاط كرد و ترجیحا سفره‌ای پهن نكرد؛ مگر با رعایت كامل نكته‌های بهداشتی). زمانی كه همكار شما خوراكی‌ای تعارف می‌كند، كمتر پیش می‌آید كه دست او را رد كنید. بنابراین انرژی بیش از نیاز، در وقت نامناسب و گاهی به مقدار زیاد وارد بدن می‌شود. بنابراین همیشه پیش از این‌كه خوراكی‌ای را در محل كار بخورید، به این چرخه دقت كنید.


مراقب پروتئین باشید

بدن ما برای ترمیم و بازسازی به پروتئین نیاز دارد.اگر كار شما، كار بدنی بوده و ممكن است در حین كار به شما آسیب وارد شود، باید حتما روزانه مقدار مشخصی مواد غذایی حاوی پروتئین- ترجیحا از منابع حیوانی و در غیر این صورت از منابع گیاهی خوب - دریافت كنید تا بدن بتواند آسیب‌ها را بازسازی كند. بهتر است این مقدار پروتئین، در وعده ناهار مصرف شود.


همراه مخلفات باشید

همراه وعده‌های غذایی یا اگر در محل كار صبحانه می‌خورید باید میوه یا سبزی میل كنید.برای این كار حتما سالاد یا ماست و خیار یا سبزی‌خوردن همراه ناهار یا شام بخورید.در وعده صبحانه هم از میل كردن یك عدد گوجه‌فرنگی و یك عدد خیار غافل نشوید. برای میان‌وعده هم، میوه بهتر از هر خوراكی‌های دیگر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha