شنبه ۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 29580
سلامت نیوز :  استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: كاسنی، ضد میكروب، مقوی قلب و محافظ سلول‌های كبدی است البته در مواردی موجب حساسیت‌های پوستی و درماتیت می‌شود.

به گزارش فارس ، گیاه كاسنی از جمله گیاهان مفیدی است كه تاریخ استفاده آن به دوران‌های قبل از میلاد مسیح می‌رسد و مصرف آن بین افراد جوامع مختلف متداول بوده است.

طبیعت كاسنی سرد و تر است. این گیاه در پزشكی اهمیت بسیاری دارد به طوری كه ابن‌سینا پزشك بزرگ مسلمان در مورد گیاه كاسنی و خواص گفته است كه كاسنی برطرف‌كننده تشنگی مفرط، مدر صفرا، تب‌بر، مؤثر در درمان دیفتری، تصفیه‌‌كننده خون و برای درمان بیماری‌های پوستی مفید است.

*كاسنی مقوی اشتها و مقوی معده است

عصاره گیاه دارای اثرات ضد باكتریایی مناسبی است همچنین برگ‌های كاسنی وحشی سرشار از ویتامین c و دارای پتاسیم و فسفر است كه كاسنی مقوی اشتها، مقوی معده، تصفیه‌كننده خون، ملین و تب‌بر است.

تركیبات محلول در آب كاسنی، خاصیت مسكن دارند و بعضی از قندهای موجود در آن (اولیگوساكاریدها oligosacharides) دارای خاصیت افرایش میكروب‌‌های مفید و كاهش باكتری‌‌های بیماری‌‌زا در روده است در مطالعات جدید نشان می‌‌دهند كه برخی تركیبات موجود در كاسنی، در مشكلاتی از جمله یبوست، اسهال‌های میكروبی، سرطان و بیماری‌های قلبی- عروقی، می‌توانند موثر باشد.

همچنین طبق مطالعات انجام شده بر حیوانات آزمایشگاهی، مواد مؤثر كاسنی می‌توانند از سرطان روده جلوگیری كند. از دیگر اثرات مفید كاسنی، حفاظت كبد در برابر سموم كبدی است و این اثر با ماده‌ای به نام تتراكلروكربن (carbon tetracholoride) به اثبات رسیده است.

*مضرات كاسنی چیست؟

البته در برخی از سایت‌ها گزارش شده است كه گیاه كاسنی دارای عوارض محدودی است كه موجب درماتیت و حساسیت پوستی می‌شود.

محمد صالحی سورمقی استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره فواید و مضرات گیاه كاسنی به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: گیاه كاسنی یكی از گیاهان پر مصرف در دنیا است و در طب سنتی كاربرد فراوان دارد.

به گفته وی از مهمترین خواص كاسنی می‌توان به ضد میكروب، ضد صفرا، مقوی قلب، شیرافزا، ادرارآور، كاهنده كلسترول خون، هضم كننده غذا و تا حدی كاهنده قند خون اشاره كرد. داروهای شیمیایی اولین صدمه را به كبد وارد می‌كند در سال‌های اخیر از گیاه كاسنی داروهایی به اشكال مختلف ساخته شده است.

استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی می‌افزاید: از گیاه كاسنی امروزه بیشتر به عنوان یك داروی مفید برای كبد استفاده می‌كنند و گیاه كاسنی محافظ كبد است و با توجه به اینكه در سال‌های اخیر مواد مصنوعی به مقدار زیاد استفاده می‌شود بر روی سلول‌های كبدی اثر می‌گذارد.

* كاسنی در مواردی موجب حساسیت‌های پوستی و درماتیت می‌شود

محمد صالحی سورمقی اضافه می‌كند: گیاه كاسنی، مانند سایر گیاهان ممكن است، عوارض محدودی ایجاد كند كه مصرف آن می‌تواند در مواقعی موجب بروز حساسیت‌های پوستی و ایجاد درماتیت می‌كند و این واكنش‌های پوستی مربوط به به تركیبات لاكتونی موجود در كاسنی است.

استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران بیان می‌دارد: كاسنی دارای اثراتی از جمله مقوی معده، ادرار آور، تصفیه‌كننده خون، صفرا بر، تب‌بر، اشتها آور، درمان كننده نقرس ، كمك در درمان رماتیسم، دفع رسوبات ادراری و رفع كم‌ خونی برای آن قائل هستند كه این موارد در حال تحقیق است و در آینده‌ای نه چندان دور موارد درمانی قطعی و جدیدی برای آنها پیش ‌بینی می‌‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha