رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: چرا یک رئیس دانشگاه باید در برابر حرف رئیس جمهور و وزیر بایستد و بعد از ۸۵ روز به پرستار بگوید خوش‌آمدید.

چرا پرستاران در دوران کرونا اخراج شدند؟

سلامت نیوز: رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: چرا یک رئیس دانشگاه باید در برابر حرف رئیس جمهور و وزیر بایستد و بعد از ۸۵ روز به پرستار بگوید خوش‌آمدید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمد میرزابیگی، مهمان برنامه صبحگاهی شبکه دو سیما، «در انتهای الوند» یکشنبه ۸ تیر ۹۹ بود.

وی در مورد دغدغه‌های پرستاران در این روزها، گفت: یکی از مهم ترین دغدغه‌های پرستاران و مردم تنیدگی دو بحران در هم است. بحران کمبود نیرو و کرونا. تعداد بستری‌شدگان رابطه مستقیمی با نیروهای پرستاری دارد. در بعضی از مناطق به ازای هر تخت در ۲۴ ساعت ۰.۵ نفر نیرو داریم در حالی که این پارامتر باید در کشورمان ۲.۵ نفر باشد و در دنیا حداقل ۳ است. مهمترین بحث ما کمبود نیرو است و انتظار می‌رود قول‌هایی که آقای رئیس جمهور، وزیر بهداشت، سازمان برنامه و ... در مورد استخدام‌ها می‌دهند عملی شود. اکنون ۳-۴ ماه گذشته است و با اعزام نیرو کارها را دنبال می‌کنیم.

میرزابیگی افزود: بگذارید آماری بدهم؛ ما ۱۱۰ هزار پرستار برای ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم که حدود ۰.۸ نفر در ۲۴ ساعت است. این موضوع در حالی است که سالی ۱۰-۱۲ هزار نیروی فارغ‌التحصیل داریم. باید بگویم از ۱۱۰ هزار نفری که بیان کردم، ۷۰ هزار نفر با بیماران کرونایی کار کردند، ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر آنان در فاصله یکی دو هفته‌ای خانواده‌هایشان را ندیدند. علاوه بر این تعداد زیادی از آنان به کرونا مبتلا شدند و عملا از چرخه خدمت فاصله گرفتند. در همین جا از مردم خواهش دارم که به داد خودشان و کادر پرستاری برسند و رعایت کنند.

وی با اشاره به طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: دو نکته در مورد پرستاران وجود دارد، یکی کمبود نیروست و دیگری قوانین بر زمین مانده. جالب است که هر گروهی این مسئولیت را از دوش خود برمی‌دارد. اگر دولت می‌گوید که با این طرح موافق است بالاخره باید امکانات و دستورالعمل‌های لازم را تدارک ببیند. بنده معتقدم که اجرای این طرح نیاز به بودجه زیادی ندارد. اگر وضع موجود را ساماندهی کنیم می‌توان تعرفه‌های پرستاری را اجرا کرد اما باید به عزمی چه در وزارتخانه و چه در مجلس برسیم. به نظرم کرونا درس خوبی در این زمینه به ما داد.

رئیس سازمان نظام پرستاری در مورد طرح قاصدک گفت: طرح قاصدک یک روش پرداخت است و باعث شده است که ترکیبی از اضافه کار و کارانه با هم ادغام شود و با معوقات طولانی مدت به پرستاران پرداخت شود. البته خوشبختانه وزارتخانه اعلام کرد که این طرح ملغی شده است. به نظرم با یک دستورالعمل تنها نمی‌توان کاری کرد و نیاز به پیگیری نظارتی برای اجرا هم است. نباید اینگونه باشد که آقای وزیر دستورالعملی را به دانشگاه‌ها ارسال کنند و سپس رئیس دانشگاه بگوید که دلم بخواهد اجرا می‌کنم و دلم نخواهد اجرا نمی‌کنم. در همین بحران کرونا پرستارانی را داشتیم که بهشان قول جذب داده شده بود اما زمانی که بحران فروکش کرد عذر او را خواستند. حتی بحث به قرادادهای ۸۵ روزه کشیده شد که کاری خلاف وجدان و قانون است.

وی در پایان گفت: از آقای وزیر و همه کسانی که در وزارتخانه مسئول هستند می‌خواهم خواهش کنم که هر بخشنامه‌ای که ابلاغ می‌شود، پیوست نظارتی داشته باشد. آقای رئیس جمهور می‌فرمایند که ۱۰ هزار پرستار برای کرونا گرفتیم؛ کو؟ آقای وزیر می‌گویند اجازه بدهید بدون روند بروکراتیک و سقف گذاشتن ۸۵ روزه پرستار بگیریم که جاذبه داشته باشد و در بحران کرونا کار کند. حال یک رئیس دانشگاه باید در برابر حرف رئیس جمهور و وزیر بایستد و بعد از ۸۵ روز به پرستار بگوید خوش‌آمدید؟ به نظرم علاوه بر دستورالعمل‌ها باید پیوست‌های نظارتی قوی و پشت‌بند آن برخورد داشته باشیم.

برنامه در انتهای الوند به تهیه کنندگی امیرحسین آذر کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای نجمه جودکی، حامد مهربانی و مجید یحیایی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۹:۳۰ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha