یک روان درمانگر معتقد است استرس، ‌اضطراب و نگرانی ناشی از کرونا از جمله موارد تهدید کننده سلامت افراد است و به نظر نمی‌رسد این موارد در دوران پساکرونا نیز از بین برود.

استمرار تهدیدات روانی کرونا در دوره پساکرونا

سلامت نیوز: یک روان درمانگر معتقد است استرس، ‌اضطراب و نگرانی ناشی از کرونا از جمله موارد تهدید کننده سلامت افراد است و به نظر نمی‌رسد این موارد در دوران پساکرونا نیز از بین برود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،زینب یزدانی نژاد  با بیان اینکه در دوره پساکرونا باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای حفظ شرایط سلامت روان مردم داشت،‌ افزود: همه‌گیری ویروس کرونا طی چند ماه اخیر مسایلی را در سطح جامعه به پیش آورد که برخی از آن به اختیار و برخی نیز به دنبال تبعات شیوع بیماری در اختیار مردم نبود. برای نمونه این ویروس باعث شد تا سبک زندگی و کسب و کار افراد تغییر کند و از این رو باید برای این وضعیت برنامه خاصی داشت.


وی گفت: این بیماری موجب شد تا در زندگی بسیاری از مردم اضطراب، افسردگی، ‌وسواس و حتی استرس پس از سانحه به عنوان شایع ترین اختلالات پس از بروز ویروس کرونا ورود کند و به نوعی سلامت روان اکثریت جامعه را با خطر مواجه سازد. یافته‌­های یک داده آماری متمرکز بر تأثیرات قرنطینه بر سلامت روان که اخیراً صورت گرفته حاکی از آن است که طولانی شدن قرنطینه و عدم کنترل و درمان این اختلالات شایع، منجر به روند افزایشی مبتلایان و علائم این اختلالات و علائم بیشتر اختلال استرس پس از سانحه خواهد شد. 


این روانپزشک بالینی تصریح کرد: در دوران پساکرونا بهتر است شاخص های بهداشت جهانی را برای حفظ سلامت جسم و روان خود و دیگر همنوعان ادامه داد و بسیاری از عاداتی که در دوره شیوع کرونا برای خودداری از انتقال و یا ابتلا به بیماری توصیه شده و درس­‌هایی که آموخته بودیم را می‌­توان در دوره پساکرونا برای استفاده بهینه از لحظات زندگی، ‌حفظ کرد.


یزدانی گفت: برای حفظ سلامت جسمی و روحی و دوری کردن از خطرات احتمالی بازگشت بیماری، بهتر است با همان اعتماد به نفس که در دوران شیوع کرونا به دست آوردیم، نه سبک زندگی قبل از کرونا را داشته و نه سبک زندگی دوران کرونا را ادامه دهیم، بلکه با استفاده از تجربیاتی که در این دوره بدست آوردیم، بهترین سبک زندگی را در دوران پساکرونا برای خود بسازیم.


وی افزود: برای بر طرف شدن بیماری در دوره پساکرونا همه محدودیت­‌ها از بین خواهد رفت، از این رو بهتر است حتی الامکان برای اینکه سلامت روان جامعه حفظ شود با ادامه رویه فاصله گذاری های فیزیکی و همچنین دستورالعمل های بهداشتی به حریم خصوصی یکدیگر احترام گذاشته و نقطه عطفی را که فن‌آوری در روش کارکردن، آموختن و ارتباطات‌ ایجاد کرده به شکل بهینه رعایت و در حد اعتدال و به صورت هدفمند ادامه داد.


این روان درمانگر شناختی رفتاری گفت: در دوره پساکرونا بالاجبار باید به نحوی شرایط زندگی خود و فعالیت های اجتماعی را به پیش برد تا سلامت روان و جسم افراد تابع آن دست خوش تغییرات عمده نشود چرا که پساکرونا زمان رشد و تعالی پس از استرس خواهد بود و این نتیجه‌ای است که انسان پس از عبور بحران‌ها به تجربه ثابت کرده است.


یزدانی با تاکید بر در دوره پساکرونا باید سلامت روان افراد جامعه را جدی گرفت، ‌تصریح کرد: در این دوره می‌توان با به‌کارگیری مدیریت بحران و برنامه‌ریزی برای آموزش مردم در زمینه‌های مختلف با افزایش هرچه بیشتر شناخت و رشد توانمندی‌های فردی از بروز افزایش برخی از اختلالات روانی مانند وسواس فکری یا عملی، افسردگی، اختلالات روان تنی، خشم، اضطراب و شک و تردید، جلوگیری به عمل آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha