سلامت نیوز : دبیر همایش اعتیاد و آسیب های روانی و معاون آموزشی مركز ملی مطالعات اعتیاد گفت: مطالعات نشان می دهد كه 24 درصد معتادان به پدیده جسمی سازی مبتلا هستند به این معنا كه استرس و مشكلات بین فردی در این افراد تبدیل به علایم بیماری جسمی می شود.
 
آذرخش مكری در حاشیه همایش اعتیاد و آسیب های روانی در گفت و گو با ایرنا افزود: معتادان - به ویژه معتادانی كه متادون مصرف می كنند- ، شكایت های مختلف جسمی و احساس های عجیبی را ابراز می كنند.
وی اظهار داشت: سرگیجه، دل پیچه، عرق كردن دست و بدن، سوزش كف پا، كمردرد، پا درد، گردن درد و درد قفسه سینه از جمله علایمی است كه معتادان از آن شكایت دارند.
این متخصص روانپزشك خاطرنشان كرد، گاهی پزشكان این علایم را ناشی از محرومیت مواد مخدر قلمداد كرده و مقدار متادون بیشتری برای معتادان تجویز می كنند كه منجر به زمینگیر شدن معتادان می شود.
مكرمی گفت:‌ خستگی و كاهش انرژی، ناتوانی در كنترل خویش، خودزنی و خودكشی، افسردگی، وسوسه، مشاجرات خانوادگی و زناشویی، خودآزاری، خشم و پرخاشگری و همچنین بی برنامگی از دیگر شكایت های جسمی این دسته از معتادان به شمار می رود.
وی با اشاره به اینكه‌ هزینه درمانی معتادان مبتلا به جسمی سازی شش تا 14 برابر دیگران است، افزود: پدیده جسمی سازی یا تبدیل مشكلات روانی به علایم بیماری لزوما ارتباطی با معتادان ندارد و می تواند تمام افراد جامعه را درگیر كند چنانكه امروزه بسیاری از پزشكان از پیداكردن علت ارگانیك برخی از بیماری ها عاجزهستند چراكه این علایم، منشای روانی دارد.
مكری یادآور شد، پزشكان باید معتادان مبتلا به جسمی سازی را از طریق مشاوره و رفتار درمانی، مداوا كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha