با این‌که تولیدکنندگان و فروشندگان مواد غذایی قوانین مربوط به ایمنی را رعایت می‌­کنند، کیفیت و ایمنی غذای شما می­‌تواند با روش خرید و جابه‌جایی آن نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. از زمانی که شما ماده غذایی را خریدید، بخش زیادی از ایمنی ماده غذایی به مسؤولیت‌پذیری شما نسبت به آن غذا بستگی دارد.

8 فرمول نخریدن مواد خوراکی نامرغوب

سلامت نیوز:با این‌که تولیدکنندگان و فروشندگان مواد غذایی قوانین مربوط به ایمنی را رعایت می‌­کنند، کیفیت و ایمنی غذای شما می­‌تواند با روش خرید و جابه‌جایی آن نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. از زمانی که شما ماده غذایی را خریدید، بخش زیادی از ایمنی ماده غذایی به مسؤولیت‌پذیری شما نسبت به آن غذا بستگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،برخی افراد نظیر زنان باردار، کودکان، سالمندان یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض خطر مسمومیت‌­های ناشی از مواد غذایی هستند. بنابراین باید دقت لازم در حین خرید، ذخیره‌سازی و آماده‌سازی مواد غذایی در خانه به عمل آید. در درجه اول لازم است مواد غذایی را به‌دقت انتخاب کنید.

با این‌که بسیاری از تولیدکنندگان کالای با کیفیتی را به فروشندگان تحویل می­دهند، اما ممکن است به دلیل نگهداری نامناسب در حین انتقال به فروشگاه‌­ها، بسته­‌بندی نامناسب یا آسیب به بسته‌‌بندی در حین فروش یا نگهداری، کیفیت آن محصول افت کند.

8 فرمول نخریدن مواد خوراکی نامرغوب

در زمان خرید هرگز مواد زیر را انتخاب نکنید:

 مواد بسته‌بندی شده بدون هیچ‌گونه تاریخ تولید و انقضا. زیرا اغلب آنها مواد فله بی‌کیفیتی هستند که بسته‌بندی فقط به عنوان مانعی برای ارزیابی اولیه شما از بو یا مزه آنها انجام می‌شود.مثل برخی آجیل­‌ها، حبوبات، نان، نان‌خشک و ... 

محصولاتی که بسته‌بندی آنها آسیب‌دیده‌است. 

مواد غذایی منجمد یا فسادپذیری که در یخچال یا فریزر نگهداری نشده‌اند.

 تخم‌مرغ‌های بسیار کثیف و ترک‌دار که می‌توانند عامل انتقال میکروب‌ها باشند. 

مواد غذایی که علائم کپک دارند حتی اگر خشک باشند؛ مثل بسیاری از دانه‌ها ، غلات یا آرد. تخم‌مرغ‌های بسیار کثیف و ترک‌دار.

مواد غذایی آماده به مصرف بدون بسته بندی یا پوشش که در گوشه‌ای به حال خود رها شده‌اند. 

تخم‌مرغ‌های بسیار کثیف و ترک‌دار.قوطی‌های کنسروی که دارای نشتی، سوراخ، بادکردگی و هر گونه علائم مشکوک دیگر هستند. در کل هر چیزی که هنگام خرید به سلامت آن شک می‌کنید بهتر است نخرید.


دقت در فاصله خرید تا بسته‌بندی خانگی

در مورد گروه‌های غذایی پر خطر باید دقت ویژه‌ای به فاصله خرید تا آماده‌سازی در منزل داشته باشید؛ زیرا میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا به سرعت می‌توانند روی برخی مواد غذایی رشد کرده و تکثیر یابند. مواد غذایی پرخطر نباید در محدوده دمایی خطرناک (بین 5 تا 60 درجه سانتیگراد) قرار بگیرند.

زمانی که این مواد غذایی در سبد خرید شما قرار دارند، بایستی زمانی را که ناحیه دمایی خطرناک می‌گذرانند تا حد ممکن کوتاه کنید و آنها را سریعا به منزل برسانید تا در دمای زیر 5 درجه یا همان دمای یخچال یا فریزر (با توجه به نوع ماده غذایی) نگهداری کنید یا در دماهای بالاتر از 60 درجه سانتی‌گراد بپزید.

برخی از آنها عبارتند از: 

گوشت‌های خام یا پخته از قبیل گوشت قرمز و طیور و غذاهای حاوی آنها فرآورده‌های لبنی، دسرها، چیز کیک همبرگر غذاهای دریایی، سالادهای حاوی ماهی یا سایر فرآورده‌های دریایی، سوپ‌ها، خورش‌ها و سایر غذاها تخم مرغ تازه و غذاهای حاوی تخم مرغ خام (مثل برخی دسرها یا سس‌ها که لازم است مواد تشکیل دهنده مواد غذایی نگهداری شده به خصوص در بخش یخچال مغازه‌ها را به دقت بررسی کنید) برنج پختهسالادهای آماده (سالاد کلم، پاستا و برنج) یا سالادهای میوه غذاهای آماده مصرف مثل انواع ساندویچ‌ها، پیتزا یا هر غذایی که حاوی مواد ذکر شده در بالا باشد. بنابراین اگر پس از صرف غذا در رستوران قصد دارید بقیه آن را به منزل ببرید، حتما به فاصله زمانی بین منزل تا رستوران دقت کنید.


هرگز از بررسی تاریخ تولید و انقضا غافل نشوید

اهمیت چک کردن تاریخ تولید و انقضا برای مواد غذایی فسادپذیر (لبنیات و فرآورده‌های گوشتی) به خصوص غذاهایی که در یخچال یا فریزر نگهداری می‌­شوند دوچندان است. مواد غذایی که تاریخ انقضای آنها به پایان می‌رسد نباید فروخته شود. تاریخ دیگری تحت عنوان «بهترین قبل از» روی برخی مواد غذایی درج می‌شود که با تاریخ انقضاء متفاوت است. اگر غذایی قبل از این تاریخ خریداری و مصرف شود کیفیت آن در بهترین وضعیت است اما پس از این تاریخ نیز تا زمان رسیدن به تاریخ انقضا قابل مصرف است.


برای خرید سالم و ایمن برنامه‌ریزی کنید

همیشه سعی کنید مواد غذایی منجمد و موادی را که باید در یخچال نگهداری شوند، در انتهای خرید خود از یخچال‌ها یا فریزرهای فروشگاه بردارید. این موضوع در مورد غذاهای داغ هم صدق می‌کند.حتما فهرست خرید داشته باشید تا از اتلاف وقت و صد البته خریدهای غیر ضروری جلوگیری شود.قبل از خرید نگاهی به یخچال و کابینت‌های خانه بیندازید تا از خرید مواد غذایی اضافی که در نهایت احتمالا بخشی از آنها را دور می‌ریزید، جلوگیری شود.

 خریدهای آخر وقت و نزدیک به زمان بسته شدن مغازه‌ها همیشه بدترین نتیجه را در بر دارد؛ زیرا وقت کافی برای بررسی اطلاعات غذایی مورد اشاره را ندارید.از خریدهای در حجم زیاد به جز مواد غذایی بسیار پر مصرف در خانواده‌تان پرهیز کنید چون نتیجه‌ای جز پر شدن یخچال و فریزر و از دست رفتن فضای کافی برای چرخش هوا و ندیدن مواد غذایی قدیمی و کهنه یا فاسد شدن آنها به‌دنبال نخواهد داشت.

در زمان خرید گوشت، ماهی و طیور مواظب نشت شیرابه‌ آنها و انتقال به سایر مواد غذایی باشید و از فروشنده بخواهید آنها را به طور صحیح بسته‌بندی کند. مراقب پاره‌شدن بسته‌بندی آنها باشید و آن را در زیر بقیه خریدها قرار ندهید.اگر قصد استفاده مجدد از پلاستیک‌های خرید را دارید، مراقب آلودگی‌های احتمالی آنها و به‌خصوص نشتی‌های مواد غذایی مایع باشید و هرگز آنها را در تماس مستقیم با مواد غذایی قرار ندهید. 


مواد غذایی را چطور به منزل منتقل کنیم؟

مواد غذایی پر خطر که به صورت داغ نگهداری شده در یخچال یا منجمد خریداری شده‌اند باید حداکثر تا 30 دقیقه پس از خرید به محل مناسب نگهداری منتقل شوند. اگر محل سکونت شما بسیار گرم است یا در فواصل مکانی، بیشتر می‌توانید از جعبه‌های یخچالی یا کیسه‌های ایزوله برای نگهداری مواد غذایی سرد استفاده کنید و به محض رسیدن به منزل مواد غذایی را طبق دستورالعمل تولیدکننده در شرایط مناسب و مقتضی قرار دهید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha