دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 295834

همه‌گیری کووید-19 استرس روانی زیادی را به افرادی که از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند، وارد کرده است، زیرا این بیماری دستگاه تنفسی انسان را درگیر می‌کند، تنگی‌نفس از علائم ابتلا به این بیماری است و این امر افرادی مبتلا به آسم را دچار وحشت فزاینده‌ای کرده است.

علائم آسم و آلرژی شبیه كرونا نیست

سلامت نیوز:همه‌گیری کووید-19 استرس روانی زیادی را به افرادی که از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند، وارد کرده است، زیرا این بیماری دستگاه تنفسی انسان را درگیر می‌کند، تنگی‌نفس از علائم ابتلا به این بیماری است و این امر افرادی مبتلا به آسم را دچار وحشت فزاینده‌ای کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، در کل آسم عامل خطری برای ویروس کووید-۱۹ به شمار نمی‌رود ولی هرگونه بیماری تنفسی از جمله کووید-19 باعث شدت یافتن آسم می‌شود. افراد مبتلا به آسم (به خصوص نوع حاد آن) بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های شدید ناشی از ویروس‌های تنفسی قرار می‌گیرند.آسم یک بیماری التهابی است که موجب تنگ‌شدن راه‌های هوایی می‌شود.

افراد مبتلا علائمی از جمله سرفه، خس‌خس سینه و تنگی نفس دارند. بیماران مبتلا به ویرس کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی دچار علائم تنفسی از جمله سرفه، تب و آبریزش بینی می‌شوند و از روی علائم نمی‌توان بین کرونا و سایر ویروس‌ها افتراق قائل شد. همچنین علائم کرونا بسیار شبیه آلرژی فصلی (بهاره) است. سرفه‌های خشک همراه با تب و خستگی، گلو و بدن‌درد از علائم تنفسی کروناست و در شدت بالا با تنگی‌نفس همراه می‌شود. 

بیمار مبتلا به کرونا ممکن است سابقه رفتن به منطقه یا شهری که کانون شیوع کرونا باشد یا تماس با بیمار مبتلا را در سابقه خود داشته باشد. سرفه‌های خشک، خس‌خس تنفسی، بدون تب و درد از علائم آسم است.

همچنین افراد مبتلا به آسم، سابقه سایر بیماری‌های آلرژی را در خانواده دارند. علائم تنفسی آسم به طور معمول به اسپری‌های بازکننده مجاری هوایی سریع پاسخ داده و رفع می‌شود، در صورتی که علائم بیماری کرونا با این‌ اسپری‌ها درمان‌ نمی‌شود. تفاوت‌های فاحشی در آزمون‌های آزمایشگاهی بین کرونا و آسم وجود دارد.

البته برای تشخیص دقیق کرونا انجام آزمایشات سرولوژی و مولکولی و انجام سی‌تی‌اسكن لازم است.علائم آلرژی فصلی (آلرژی بینی یا رینیت آلرژیک) شباهت‌های متعددی با علائم بیماری کووید-۱۹ دارد. علائم بالینی آلرژی فصلی شامل عطسه، آبریزش بینی، انسداد و خارش بینی است. البته خارش چشم‌ها، حلق و سقف دهان نیز شایع بوده و علائم بیان شده در صبحدم بسیار بیشتر است.

بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی تنفسی از سرفه و تنگی‌نفس نیز شکایت دارند، به‌ویژه سرفه و تنگی‌نفس آنها هنگام مواجهه با دود، بوهای مختلف، تحریک‌کننده‌ها و همچنین فعالیت بدنی تشدید می‌شود.برخلاف بیماری کووید-۱۹ ایجاد تب و افزایش دمای بدن در بیماران مبتلا به آلرژی وجود نداشته و اساساً خارش، بسیار زیاد است، در حالیکه در بیماری کرونا خارش اصلا وجود ندارد.

پاسخ به آنتی‌هیستامین‌ها از روش‌های متمایزکننده بیماری آلرژی با بیماری کروناست و افراد آلرژیک به آنتی‌هیستامین‌ها پاسخ داده و به میزان قابل‌توجهی علائم آنها فروکش می‌کند. در نهایت سابقه بالینی و پزشکی فرد نیز می‌تواند به افتراق بیماری آلرژی از بیماری کرونا کمک کند. بنابراین آنچه بسیار مهم است آگاهی‌داشتن از شرایط بیماری و پرهیز از تصمیم‌های خودسرانه و توجه به اهمیت مشورت با پزشک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha