آنقدر آمار کرونا در دو هفته گذشته شدت گرفت تا بالاخره بالاترین مسوول اجرایی کشور نیز از الزام پوشیدن ماسک در اماکن عمومی گفت؛ البته آقای حسن روحانی تاریخ الزامی‌شدن استفاده از ماسک را تاریخ 15 تیرماه اعلام کرد.

ماسک، سپر شما دربرابر کروناست

سلامت نیوز:آنقدر آمار کرونا در دو هفته گذشته شدت گرفت تا بالاخره بالاترین مسوول اجرایی کشور نیز از الزام پوشیدن ماسک در اماکن عمومی گفت؛ البته آقای حسن روحانی تاریخ الزامی‌شدن استفاده از ماسک را تاریخ 15 تیرماه اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که همین مساله موجب شده این سوال در افکارعمومی به وجود بیاید که چرا ماسک از همین امروز و فردا اجباری نشده و به چند روز بعد موکول شده است؟ با این وجود سخنگوی وزارت بهداشت هم دیروز از شناسایی 2489 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور خبر داد؛ آماری مشابه اسفند 98 و فروردین 99 که محدودیت‌ها هم با جدیت در کشور اجرایی شده بودند.

رییس‌جمهوری دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه همه باید اصول بهداشتی را رعایت کنند، اظهار کرد که راه دومی وجود ندارد و به همین دلیل از 15 تیرماه همه باید در محل‌های تجمع ماسک به صورت داشته باشند. آقای حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تا امروز دارو و واکسنی برای کرونا نیامده و ممکن است این وضعیت ادامه یابد، تاکید کرد:

نگذاریم در استان‌ها به نقطه پیک کرونا برسیم و همه مردم باید یاری کنند چرا که شدت ناگهانی بیماری، جهادگران درمانی کشور را تحت فشار بیشتر می‌گذارد.

رییس‌جمهوری همچنین یادآور شد: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، هر شهرستانی که به وضعیت قرمز می‌رسد ستاد استانی می‌تواند برای محدودیت یک هفته‌ای به وزیران بهداشت و کشور پیشنهاد بدهد تا در نهایت با تصویب رییس‌جمهوری به مرحله اجرا گذاشته شود.سخنگوی وزارت بهداشت هم دیروز با اعلام شناسایی 2489 بیمار جدید در فاصله ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه، 8 تیرماه گفت: هزار و 406 نفر از این بیماران بستری ‌شدند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به 222 هزار و 669 نفر رسید.

خانم سیماسادات لاری به آمار متوفیان این بیماری هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در مدت یادشده ۱۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر رسید؛ البته در مقابل هم تاکنون ۱۸۳ هزار و ۳۱۰ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

در سوی دیگر هم ۲۹۴۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ اکنون در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک به‌ویژه در اماکن عمومی و تجمعات، گفت:

استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌غربی، هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های بوشهر، ایلام، آذربایجان‌شرقی و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.

 موج دوم قطعی است

در حالی که خبرهای نگران‌کننده‌ای از شیوع ویروس منحوس در استان‌ها و شهرهای مختلف به گوش می‌رسد، رییس کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت کرونا هم موج دوم شیوع این بیماری را قطعی خواند.

آقای علی آقامحمدی دیروز در انتهای جلسه کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت کرونا در جمع خبرنگاران گفت: 6 استراتژی برای دستیابی به واکسن این بیماری وجود دارد که در هر یک، شرکت‌هایی فعالیت‌ می‌کنند؛ لذا باید این شرکت‌ها با مقررات رگولاتوری، سازمان غذا و دارو، موضوعات سرمایه‌‌گذاری و هماهنگی با دستگاه‌های دیگر آشنا شوند که از طریق این پنجره واحد این اقدام انجام خواهد شد.

همچنین این پنجره واحد علاوه بر اطلاع‌رسانی کمک خواهد کرد تحقیقات این حوزه به صورت مشخص اطلاع‌رسانی شود و حامیان آن نیز مشخص شوند. ارتباط و هماهنگی با کشورهای منطقه در این حوزه نیز از همین طریق محقق خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه موج دوم شیوع این بیماری قطعی است، ادامه داد:

ما در حال حاضر در مرحله پایانی موج اول هستیم و استان‌هایی که موج شیوع این بیماری در آنها بیشتر انجام شده، امروز شاهد افزایش ابتلا هستند؛ لذا باید علاوه بر‌‌داشتن امید، احتیاط و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهیم، قطعا باید استفاده از ماسک به‌عنوان یک واجب شرعی و انسانی برای مردم قلمداد شود.این بیماری فقط دستگاه تنفسی را درگیر نمی‌کند. امروز افرادی وجود دارند که دستگاه ایمنی، قلب و مغز آنها درگیر شده؛ لذا احتیاط بسیار مهم است.

زمستان خواهد آمد

اظهارات مسوولان وزارت بهداشت و کارشناسان درمان از آن حکایت دارد که بر خلاف دریافت‌های مردمی و استنباط برخی هموطنان کرونا تمام نشده و همچنان باید مراقب بود. در همین ارتباط رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته که ما در موج سنگین بیماری به سر می‌بریم. آقای محمدمهدی گویا با اشاره به ماه‌های پیش رو نیز گفته است:

نمی‌دانیم در فصل سرما چه اتفاقی می‌افتد و قابل پیش‌بینی نیست که اگر کرونا با بیماری‌ای مانند آنفلوآنزا همزمان شود، چه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی‌ای رخ می‌‌دهد؛ این موارد از نگرانی‌های وزارت بهداشت است. وی در جلسه کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت کرونا اظهار کرد: ما با یک ویروس کاملا جدید مواجه هستیم که شخصیت آن به لحاظ عملکردی با شخصیت سایر ویروس‌های هم‌خانواده خود کاملا متفاوت است.

این ویروس ویژگی‌هایی از خود نشان داده که تا به حال هم‌خانواده‌های آن مشاهده نشده بود و پیچیدگی‌هایی دارد که تا به حال بشر با آن مواجه نشده بود. به گفته این مقام مسوول در وزارت بهداشت، این ویروس هر آن در حال تغییر است و برخی موارد که اعلام شده بود در جلوگیری از شیوع آن موثر است، ممکن است در آینده مشخص شود که تاثیری ندارد.

برای مثال روزی گفته می‌شد که این بیماری فقط دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند، اما امروز مشخص شده که همه دستگاه‌های بدن را می‌تواند درگیر کند. بی‌تردید اگر بگوییم این ویروس روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، اغراق نکرده‌ایم.رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص راه انتقال کرونا ویروس از طریق تنفس اظهار کرد: این ویروس قدرت سرایت بسیار بالایی دارد.

برای مثال اگر امشب 150 نفر در مراسم عروسی شرکت می‌کنند، سه روز بعد 120 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که نشان از قدرت بالای آن است. گویا ادامه داد: در حال حاضر بیماری در بیش از 90 درصد موارد در ابتدا کم‌علامت و خفیف است و اگر بیمار به بیمارستان مراجعه نکند و دارو هم دریافت نکند، ممکن است خود به خود بهبود پیدا کند؛ اما اگر دستگاه تنفسی به صورت شدید در بیماری گرفتار شود، بیمار باید با شرایط خاص تحت درمان قرار گیرد و شکل بدتر اینکه علاوه بر دستگاه تنفسی دستگاه‌های دیگر بدن نیز گرفتار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha