دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همه طرح‌ها و مطالعات سه دهه نشان می‌دهد 78 درصد جامعه اعتیاد کشور شاغل هستند و بخشی از این افراد برای خرید و مصرف مواد مخدر خود توانایی دارایی لازم را دارند.

سلامت نیوز : دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همه طرح‌ها و مطالعات سه دهه نشان می‌دهد 78 درصد جامعه اعتیاد کشور شاغل هستند و بخشی از این افراد برای خرید و مصرف مواد مخدر خود توانایی دارایی لازم را دارند.

طاها طاهری با اشاره به روز جهانی مواد مخدر، گفت: امروز مواد مخدر یک تهدید جهانی است و در همه برنامه‌های کشورها و مطالعاتی انجام شده در سرفصل امنیت همه کشورها مواد مخدر به عنوان یک تهدید محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه موادمخدر در کشور ما نیز به عنوان اولین تهدید در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای مردم محسوب می‌شود، گفت: 98 درصد مردم اذعان می‌کنند که موادمخدر بزرگترین تهدید در حوزه آسیب‌های اجتماعی است که با آن مواجه هستند.

طاهری خاطرنشان کرد: امروز کسانی که در دایره اعتیاد قرار می‌گیرند دو نوع مصرف‌کننده هستند، مصرف کنندگان مواد سنتی (تریاک،‌ حشیش و موادی با پایه‌های گیاهی) و مواد صنعتی یا محرک‌ها و روانگردان‌ها که عمده مصرف کنندگان کشور ما معتادان به این دو نوع مواد هستند.

وی در خصوص دلایل شیوع اعتیاد به مواد صنعتی و روانگردان‌ها گفت: دیدگاه غلطی که در خصوص مواد صنعتی وجود دارد یکی از عمده‌ترین دلایل گرایش به مصرف این مواد است چرا که تصور می‌کنم افرادی که مواد صنعتی مصرف کنند معتاد به مواد سنتی نمی‌شوند، لذا براساس این تصور غلط مصرف مخدرهای صنعتی به سرعت در کشور رشد کرده است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: معتاد کسی است که تحت هر شرایطی به مصرف یکی از دو نوع مواد سنتی یا صنعتی مخدر وابستگی پیدا کند. البته ممکن است فرد قبول نکند که اعتیاد پیداکرده است و همین وابستگی به مواد که مصرف آن روزانه، هفتگی یا ماهانه است فرد را در لیست آمار معتادان قرار می‌دهد.

طاهری در ادامه با اشاره به تهدیدهای ناشی از مصرف مواد مخدر برای فرد، خانواده و جامعه، گفت: فردی که مواد مصرف می‌کند علاوه بر اینکه خود به عوارض جبران‌ناپذیر آن گرفتار می‌شود در مرحله بعد رفتارهای ناهنجار آن دامن‌گیر خانواده می‌شود و پس از آن منجر به از دست دادن شغل فرد می‌شود، ضمن آنکه پس از بروز این آسیب‌ها ناهنجاری ناشی از مصرف مواد مخدر در جامعه نمایان می‌شود. چرا که فرد برای به دست آوردن هزینه مواد مخدر خود به سرقت و یا هزاران اقدام غیرعادی دست بزند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: معتادان ولگرد آخر خط این افراد است در حالی که اکثر معتادین به مواد مخدر افرادی هستند که در درون جامعه فعالیت می‌کنند، شاغل هستند و ممکن است ظاهر خود را حفظ کنند اما این افراد هنوز نپذیرفته‌اند که معتاد هستند.

10 درصد معتادان کشور، ولگرد و خط آخری هستند

طاهری تصریح کرد: معتادان ولگرد تنها 10 درصد از افرادی هستند که پس از اعتیاد به مواد مخدر به این مرحله از اعتیاد رسیده‌اند، در حالی که 70 درصد از معتادان در کشور علاوه بر اینکه شاغل هستند ودر جامعه حضور دارند در درون خانواده‌ها نیز زندگی می‌کنند که این آمار به صورت پنهانی در درون جامعه وجود دارد.

 

طاهری ادامه داد: همه طرح‌ها و مطالعات سه دهه نشان می‌دهد 78 درصد جامعه اعتیاد کشور شاغل هستند و بخشی از این افراد برای مصرف مواد مخدر خود توانایی دارایی لازم را دارند.

وی با بیان اینکه همه طبقات جامعه درگیر این پدیده شوم اجتماعی هستند، خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان مواد مخدر تنها مربوط به قشر فقرا، مستضعفین و افراد بیکار نیست، بلکه ورود به دایره اعتیاد از بین افراد پولدار و متمول و کسانی که قادر بودند در بخش دیگری از زندگی خود هزینه‌های دیگری انجام دهند، آغاز می‌شود.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین ادامه داد: مصرف مواد مخدر مربوط به طبقه بیسواد، کم‌سواد و بی‌فرهنگ نیز نمی‌شود بلکه امروز دردایره اعتیاد افراد بافرهنگ، نخبگان، افراد باهوش و کسانی که اتکاء به خانواده و پدر و مادر خوب دارند و جزو خانواده‌های مطرح هستند در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه تمام تبلیغات مراکز ترک اعتیاد یک روزه و یک هفته‌ای سرپایی، دکان‌های کلاهبرداری مرسومی است که به خاطر افزایش مشکلات و مطالبات مردم به وجود آمده است تا بتوانند مردم را سرکیسه کرده و سودجویی کنند.

طاهری در خاتمه گفت: در برنامه چهارم و پنجم توسعه تاکید شده درمان معتادان باید در تمام وجوه آن صورت بگیرد. چرا که تنها با انتقال معتادان به کمپ‌ها درمان آنها صورت نمی‌گیرد و باید جامعه و خانواده‌ها فرد معتاد را بپذیرند تا با حل سایر مشکلات فرد از جمله اشتغال وی راه‌های بهبود این افراد مهیا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha