سلامت نیوز : یك كارشناس صنعت شیر گفت: بر خلاف باور عمومی شیرهای با ماندگاری بالا مواد نگهدارنده ندارند و تحمیل درجه بالای حرارت به آنهاست كه موجب ماندگاری بالای این شیرها می‌شود.

ثریا نواب‌پور در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: تكنولوژی شیرهای با ماندگاری بالا از كشورهای دیگر به ایران رسیده است و در این شیرها هیچ ماده نگهدارنده‌ای وجود ندارد.

وی با بیان اینكه گفته می‌شود ماده نگهدارنده موجود در شیرهای با ماندگاری بالا موجب نگهداری آن طی 6 ماه می‌شود، تصریح كرد: این شیرها ماده نگهدارنده ندارد و تحمیل درجه بالای حرارت به آنهاست كه موجب ماندگاری بالای این شیرها می‌شود.

نواب‌پور یادآور شد: در این روش كه استرلیزه گفته می‌شود شیر را 135درجه تا 145درجه طی 2 تا 4 ثانیه حرارت می‌دهند لذا همه میكروب‌های آن اعم از بیماری‎زا و غیربیماریزای آن می‌میرند.

وی ادامه داد: بعد از طی 4 تا 5 ماه این شیرها معمولا برخی ویتامین‌های خود را به تدریج از دست می‌دهند لذا ارزش غذایی آن كم می‌شود بنابراین عمر بیشتر از 6 ماه مناسب نیست.

این كارشناس صنعت شیر تصریح كرد: استرلیزه كردن شیر سال 53 وارد ایران شده است اما هنوز یك خط در كتاب‌های درسی درباره آن نوشته نشده است و پزشكان هم در این زمینه اشتباهاتی دارند.

نواب‌پور خاطرنشان كرد: شیرهای استرلیزه و پاستوریزه از نظر تغذیه‌ای با هم برابرند فقط در نوع ماندگاری بالا فرد می‌تواند آن را در خانه خود ذخیره كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha