سلامت نیوز : نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران از كشف 10 هزار آزمایشگاه تولید ATF در سطح جهان كه اكثرا به تولید متامفتامین مبادرت داشتند در سال 2009 كه اكثرا در ایالات متحده آمریكا قرار داشته‌اند خبر داد.

به گزارش فارس، آنتونیو دلئو امروز در دفتر نمایندگی مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران گزارش جهانی مواد مخدر براساس تاریخ 26 ژوئن سال 2011 كه در نیویورك ارائه شده است را قرائت كرد.

وی در ارائه و تشریح گزارش جهانی مواد مخدر گفت: طبق گزارش جهانی مواد مخدر سال 2011 در حالی كه بازار جهان كوكائین، هروئین و كانابیس یا ثابت مانده‌اند یا سیر نزولی را طی می‌كنند تولید و مصرف داروهای تجویزی شبه‌افیونی و مواد روانگردان جدید بالا رفته است، كشت غیرقانونی خشخاش و كوكا نیز به تعدادی از كشورها معدود شده است. اگر كه كاهش نسبتا زیادی در تولید تریاك و كاهش اندكی در كشت كوكا وجود داشته است اما تولید هروئین و كوكائین همچنان قابل مقایسه است.

دلئو ادامه داد: حدود 210 میلیون نفر یا 4.8درصد جمعیت بین 15 تا 64 سال در سال گذشته حداقل یك بار مواد مصرف كرده‌اند. مصرف مواد بطور كلی و مصرف مشكل‌ساز مواد مخدر در 6 درصد جمعیت 15 تا 64 سال ثابت باقی مانده است هرچند تقاضا برای موادی كه تحت كنترل بین‌المللی نیستند همچون پایپرازین و ككینون بالا رفته است.

* تریاك كمتر در افغانستان، افزایش اندك در میانمار

دلئو در ادامه اظهار داشت: كشت جهانی خشخاش در سال 2010 با اندكی افزایش نسبت به سال 2009 به حدود 195 هزار و 700 هكتار رسید هرچند تولید تریاك به دلیل آفتی كه بیشتر محصول خشخاش در افغانستان را از بین برد، با كاهش 38 درصدی به 4 هزار و 860 تن رسید ولی با این وجود بیشتر تولید تریاك (3600 تن یا 74 درصد از تریاك كل جهان) در افغانستان صورت پذیرفت.

وی افزود: با وجود اینكه كشت در افغانستان ثابت ماند روند جهانی تحت تاثیر افزایش كشت تریاك در میانمار بود كه از سال 2009 تاكنون 20 درصد افزایش داشته است. در نتیجه تولید تریاك در میانمار از 5 درصد تولید جهانی در سال 2007 به 12 درصد در سال 2010 رسید.

* مواد روانگردان در آسیای جنوب شرقی و آفریقا تحت كنترل نیستند

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران تصریح كرد: تولید، قاچاق و مصرف فزاینده محرك‌های نوع آمفتامین و رواج مجدد تولید تریاك و قاچاق هروئین نگرانی بزرگ در آسیای جنوب شرقی به شمار می‌رود.

وی افزود: در خصوص تقاضا برای درمان در مناطق مختلف وضعیت‌های متفاوتی وجود دارد و تقاضاها برای درمان مشتقات تریاك در اروپا و آسیا بیشتر است اما در آمریكای جنوبی مشكل اصلی استفاده از كوكائین است.

دلئو تصریح كرد: كشف مشتقات تریاك در سال 2009 ثابت ماند و تركیه و ایران بیشترین كشفیات را به خود اختصاص دادند و با توجه به گزارشات فعلی می‌توان دریافت كه كشفیات جهانی محرك‌های نوع آمفتامین در سال 2009 به ركورد جدیدی دست یافته كه ناشی از افزایش كشفیات متامفتامین است.

وی بیان داشت: 63 درصد مجموعه مساحت تحت كشت تریاك در جهان در افغانستان است و حال ارزش بازار جهانی تریاك در حدود 68 میلیارد دلار در سال 2009 برآورد شده است.

دلئو اظهار داشت: در سال 2009 حدود 10 هزار آزمایشگاه تولید ATF در سطح جهان كشف شد كه اكثر این آزمایشگاه‌ها به تولید متامفتامین مشغول بودند و اكثرا در ایالات متحده آمریكا قرار گرفته بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha