سلامت نیوز : نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران گفت: ایران 89 درصد تریاك و 41 درصد هروئین جهان را در سال 2009 كشف كرده است.

به گزارش فارس، آنتونیو دلئو امروز در نشست خبری خود در زمینه ارائه گزارش جهانی مواد مخدر كه در دفتر این سازمان در تهران برگزار شد، اظهار داشت: بازارهای مواد مخدر ثابت مانده‌اند اما مصرف مواد روانگردان و داروهای تجویزی بالا می‌رود.

وی در ادامه افزود: قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته در جهان برای كشورهای عضو تبدیل به یك چالش شده است و مخاطرات جدی برای اهداف هزاره این مسائل به وجود خواهد آورد.

دلئو تصریح كرد: یك توافق بین تمام كشورهای عضو سازمان ملل برای رسیدن به صلح و امنیت وجود دارد و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) تخمین می‌زند كه در سال 2009 در سطح جهان بین 149 تا 272 میلیون نفر یعنی 3.3 درصد تا 6.1درصد جمعیت 15 تا 64 سال حداقل یك بار در سال قبل مواد مخدر مصرف كرده‌اند.

دلئو اظهار داشت: مسائل بهداشتی و معضلات مواد مخدر نه تنها برای ایران بلكه برای تمام كشورها یك معضل به حساب می‌آید و در این راستا در سال 2009 كشفیات ایران بالغ بر 89 درصد تریاك و 41 درصد هروئین جهان را دربر می‌گیرد.

وی ادامه داد: طبق آمار سال 2009، 145 تن (معادل هروئین) وارد ایران شده است كه 82 تن به تركیه، 6 تن به آفریقا، 3 تن به كشورهای قفقاز و مابقی به كشورهای اروپایی قاچاق شده است.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران اظهار داشت: در مبارزه و مقابله با مواد مخدر فعالیت‌های ایران قابل تقدیر است زیرا تاكنون ایران 3 هزار و 600 شهید و 11 هزار معلول و جانباز در اثر مبارزه با مواد مخدر داشته است.

دلئو افزود: در حال حاضر دغدغه و نگرانی در تولید آمفتامین و سوءمصرف آن در ایران وجود دارد زیرا افزایش كشفیات در ایران تاییدی بر این دغدغه‌ها در نوع افزایش مصرف آمفتامین است.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران ادامه داد: در این راستا دستگیری اتباع ایرانی در آسیای جنوب شرقی كه در قاچاق آمفتامین نقش دارند نیز از دیگر دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به حساب می‌آید.

دلئو افزود: برای نخستین بار در گزارش جهانی مواد مخدر مسئله درمان و تقاضا برای مواد مخدر، علاقه، مرگ و میر و عفونت‌ها و بیماریهایی مانند هپاتیت ذكر شده است.

دلئو تصریح كرد:‌ از سال 2008 تا سال 2009، ششصد و 60 هزار نفر در ایران در زمینه مواد مخدر تحت درمان قرار گرفته‌اند كه 83 درصد در زمینه تریاك و 2.6درصد در زمینه آمفتامین تحت درمان بوده‌اند.

وی تصریح كرد: مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر نیز در ایران 91 نفر در هر یك میلیون جمعیت در 2009 در ایران گزارش شده است.

دلئو ادامه داد: در گزارش جهانی مواد مخدر از فعالیتهای ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر كه ایران نقش فعالی ایفا كرده است تقدیر به عمل آمده است كه یكی از ابتكار سه جانبه ایران، افغانستان و پاكستان در زمینه تبادلات اطلاعات برای عملیات مشترك بر علیه باندهای مواد مخدر بوده است.

دلئو ادامه داد: در این زمینه پیمان پاریس كه یك پیمان جهانی برای مبارزه قاچاق در افغانستان به حساب می‌آید و همچنین عملیات تارست برای مقابله با پیش‌سازه‌های مواد تبدیلی تریاك به هروئین در افغانستان می‌توان عنوان كرد كه منجر به كشفیات مهمی در این راستا نیز شده است.

وی به مواد دیگر گزارش جهانی مواد مخدر اشاره كرد و گفت: البته این گزارش بسیار حجیم است ولی ضرورت افزایش در كاهش تقاضا و پیشگیری و درمان HIV/ ایدز در معتادان تزریقی كه نشان‌دهنده برنامه‌های UNODC برای سالم‌سازی جوامع از مواد مخدر اشاره شده است.

دلئو اظهار داشت: امسال به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر UNODC مصمم است برای هر بخش از جامعه براساس برنامه‌های علمی موارد پیشگیرانه را در جوامع بخصوص در ایران اجرا كند زیرا هر یك دلاری كه ما برای پیشگیری در زمینه مقابله با مواد مخدر هزینه می‌كنیم 9 دلار به ما برمی‌گردد.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر توضیحات بیشتر برای عملیات تارست گفت:‌ عملیات تارست با هماهنگی UNODC صورت می‌پذیرد و فقط نیز در منطقه نیست بلكه در خارج منطقه نیز صورت می‌پذیرد و برای مبارزه با قاچاق مواد اصلی تولید هروئین در افغانستان این عملیات شكل می‌گیرد زیرا فقط در افغانستان تولید هروئین صورت می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha