چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 295961

روز محیط‌بان جایی در تقویم رسمی كشور ندارد، گر چه هر سال و همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع)، روز محیط‌بان نیز به پاس زحمات محیط‌بانان كشور خوانده می‌شود، اما تاكنون تلاش‌ها برای ثبت یك روز در متن اصلی تقویم ملی برای محیط‌بانان به نتیجه نرسیده است.

محیط‌بانان جایی در تقویم ندارند

سلامت نیوز:روز محیط‌بان جایی در تقویم رسمی كشور ندارد، گر چه هر سال و همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع)، روز محیط‌بان نیز به پاس زحمات محیط‌بانان كشور خوانده می‌شود، اما تاكنون تلاش‌ها برای ثبت یك روز در متن اصلی تقویم ملی برای محیط‌بانان به نتیجه نرسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،21 خرداد، فراكسیون نوپای محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی از پیگیری حمایت‌های قضایی و قانونی جامع از محیط‌بانان و ثبت روز محیط‌بان در تقویم ملی كشور در نخستین نشست خود خبر داد. در این نشست سمیه رفیعی، رییس فراكسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی تعداد شهدای محیط‌بان كشور را 300 نفر شمرده و تاكید كرده بود كه تعداد شهدای محیط‌بان از شهدای نیروی انتظامی و مواد مخدر بیشتر است.

این نماینده مجلس، در هفته محیط‌زیست قول پیگیری ثبت روز محیط‌بان در تقویم ملی كشور را داده بود. با این حال و در آستانه روز محیط‌بان، هنوز محیط‌بانان روزی در تقویم رسمی كشور ندارند، گرچه سازمان محیط‌زیست در این روز با برگزاری نشست خبری تلاش دارد تا به بهانه این روز نگاهی به مسائل و مصائب این قشر فداكار داشته باشد، با این حال همچنان تعداد محیط‌بانان كشور كفاف وسعت عرصه‌های طبیعی را نمی‌دهد. «حدود 10درصد علت آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده است.»

سرهنگ جمشید محب‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست در آستانه روز محیط‌بان و در نشست خبری به لزوم كاهش آتش‌سوزی‌ها در كشور اشاره كرد و گفت: «١۴١ محیط‌بان شهید داریم كه باید با رعایت پروتكل‌ها خون آنها را پاس بداریم.» دو روز گذشته، خبر شهادت سه فعال محیط‌زیستی در جنگل‌های زاگرس، شمار داوطلبانی را كه برای اطفای حریق‌های زاگرس جان خود را از دست دادند، به پنج نفر رساند. به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست، در سه ماهه اول امسال هزار و 654 هكتار با 56 آتش‌سوزی از بین رفته‌اند و این آتش‌سوزی‌ها عمدتا در استان‌های فارس، خوزستان، بوشهر و كرمانشاه رخ داده‌اند.

این در حالی است كه تعداد آتش‌سوزی‌ها در مدت مشابه سال گذشته، 620 هكتار با 82 مورد آتش‌سوزی بود و همین نشان می‌دهد كه تعداد و وسعت آتش‌سوزی‌ها به نسبت سال گذشته سه برابر افزایش پیدا كرده‌اند، با این تفاوت كه در سال جاری، تعداد آتش‌سوزی‌ها كاهش پیدا كرده‌اند، اما وسعت آنها بیش از سال گذشته است. علت این امر به‌زعم فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست، «بارندگی خوب امسال و رشد مناسب گیاهان در مراتع و جنگل‌هاست كه زمینه را برای توسعه آتش‌سوزی مساعد كرده است.»

تعداد محیط‌بانان در یگان حفاظت محیط‌زیست كشور همواره جای تامل داشته است. پیش از این فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست كشور در سال 1397 گفته بود كه بر اساس استاندارد جهانی به ازای هر یك‌هزار هكتار عرصه یك محیط‌بان باید باشد كه در ایران 10 تا 12 هزار هكتار یك محیط‌بان انجام وظیفه می‌كند. طبق چارت جهانی، تعداد محیط‌بانان كشور باید به هفت هزار و 400 نفر برسد، این در حالی است كه در سال 97 سه هزار و 400 نفر محیط‌بان در یگان حفاظت محیط‌زیست كشور مشغول به كار بودند و از همان زمان، زمزمه افزایش سالانه محیط‌بانان به گوش می‌رسید.

در آن زمان محب‌خانی تاكید كرده بود كه موافقت لازم از سازمان اداری و استخدامی كشور برای جذب 3 هزار و 400 نفر طی پنج‌سال آینده نیز اخذ شده است. حالا و با گذشت دو سال، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست خبر می‌دهد كه در سال گذشته، 250 محیط‌بان استخدام شده‌اند و این روند ادامه دارد. با توجه به وسعت بالای مناطق دریایی در كشور، هنوز ضرورت تربیت محیط‌بان متخصص در این زمینه احساس می‌شود و به گفته محب‌خانی، قرار است در سال جاری 50 محیط‌بان در این زمینه آموزش ببینند و محیط‌بانان تخصصی محیط‌زیست دریایی نیز به جمع محیط‌بانان حوزه محیط طبیعی افزوده شوند.

ضرورت تربیت محیط‌بان محیط دریایی با توجه به اینكه در سه ماهه نخست سال جاری، صید آبزیان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 751 درصد، برخورد با شكار پرنده 241 درصد و جلوگیری از وقوع جرم 70 درصد افزایش یافته است، بیش از پیش احساس می‌شود.  علاوه بر تعداد محیط‌بانان، یكی دیگر از چالش‌های این حوزه، كمبود تجهیزات است.، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست در نشست خبری اخیر خود خبر داده كه یكی از ابزاری كه در آتش‌سوزی‌ها بسیار كاربردی است و بسیار هم مورد تقاضای محیط‌بانان است، دمنده آتش است.

از این‌رو ۵۰ دمنده آماده شده‌اند و قرار است تا دو هفته دیگر 150 دمنده آماده و به محیط‌بانان تحویل داده شود. او گفت: با توجه به اینكه برای رویارویی با متخلفان باید توان بالایی از نظر تجهیزات داشته باشیم از این‌رو درصدد تقویت توان موتوری یگان حفاظت محیط‌زیست هستیم. او افزود: البته سال گذشته نیز در این راستا یك‌سری خودرو به پاسگاه‌های محیط‌بانی تحویل داده شد، اما چون بیشتر وقت‌ها در حال تعقیب و گریز هستیم پس باید تجهیزات نیز به‌روز شود كه در دستور كار قرار دارد. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد:

همچنین تقویت تجهیزات انفرادی محیط‌بان نیز در دستور كار است، البته پارسال بخشی از تجهیزات دفاع شخصی از قبیل جلیقه ضد گلوله به محیط‌بانان تحویل داده شد و امسال برای تقویت این موضوع دوباره تكرار می‌شود. به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست، تحویل تجهیزات دفاع شخصی و آموزش محیط‌بانان تاكنون موجب شده است تا در 20 ماه گذشته هیچ محیط‌بانی به شهادت نرسد. 


دغدغه اول: شهید و جانباز تلقی‌ شدن محیط‌بان

انفرمانده یگان حفاظت محیط زیست در این نشست، تاكید كرد: یكی از موضوعاتی كه شاید دغدغه اول سازمان حفاظت محیط زیست است، شهید و جانبار تلقی شدن محیط‌بانان است. به گفته او، در این زمینه اقدامات زیادی صورت گرفته است اما روند شهید و جانباز تلقی شدن محیط‌بانان همچنان بسیار طولانی است كه این یگان در نظر دارد تا بتواند در سال جاری این روال را كوتاه‌تر از قبل كند.

علاوه بر این، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاكید كرد كه سال گذشته محیط‌بانان به همراه خانواده‌های خود بیمه تكمیلی شدند و اگر محیط‌بانی به صورت طبیعی فوت كند، 70 میلیون تومان و اگر بر اثر حادثه فوت كند، 120 میلیون تومان از سوی بیمه به خانواده او واریز می‌شد، اما حالا با پیگیری سازمان محیط‌زیست، در صورت فوت هر محیط‌بان چه به صورت طبیعی و چه بر اثر حادثه ۳۶۰ میلیون تومان به صورت ودیعه به خانواده فرد پرداخت می‌شود.

فرمانده یگان محیط زیست با بیان اینكه پیگیری و پرداخت دیه محیط‌بانان ۱۰۰ درصدی پرداخت شده، گفت: محیط‌بانانی كه صدمه دیده بودند از سال ۹۲ معوقات آنها پرداخت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha