سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: دل‌درد شدید همراه با استفراغ از علائم بیماری "پانكراتیت حاد " است.

فاطمه فرهمند در گفت‌وگو با فارس پانكراتیت حاد را یكی از بیماری‌های دستگاه‌ گوارش بیان كرد و اظهار داشت: در این بیماری لوزالمعده به طور ناگهانی التهاب پیدا می‌كند.

وی گفت: لو‌زالمعده زیر معده بین كبد و اثنی‌‌عشر قرار دارد كه عوامل عفونی، ویروس خصوصاً ویروس اوریون، آنفولانزای نوع a و b ، هپاتیت و میكروب‌ها باعث التهاب لوزالمعده می‌شود.

عضو هیئت علمی علوم‌پزشكی تهران در خصوص علائم بیماری پانكراتیت حاد، افزود: این بیماری خود را به صورت درد ناگهانی شكم در ناحیه بالای ناف نشان می‌دهد؛ در بعضی از موارد درد به قدری شدیدی است كه به پشت كمر می‌زند و با تهوع، استفراغ و عدم خوردن غذا همراه است.

فرهمند با بیان اینكه بیماری پانكراتیت در كودكان نیز دیده می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه این بیماری در كودكان شایع نیست؛ وارد شدن ضربه به شكم كودك نیز می‌تواند منجر به پانكراتیت شود و در موارد شدید‌تر پارگی لوزالمعده را به وجود آورد.

وی در خصوص علائم حاد بیماری پانكراتیت افزود: درنوع حاد این بیماری درد شكم به قدری است كه موجب بستری شدن بیمار می‌شود علاوه بر این بیمار تهوع و استفراغ نیز دارد؛ با توجه به معاینات و آزمایش‌ها بیمار تا 48 ساعت نباید چیزی بخورد و از داروهای بهبود پانكراس و لوزالعمده استفاده كند.

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی تهران ادامه داد: در صورتی كه بیمار به درمان‌های دارویی جواب داد دیگر اقدام جراحی لازم نیست؛ اگر بیماری پانكراتیت در وضعیت شدید‌تری قرار گرفت باید التهاب داخل شكم را با جراحی برداشت.

فرهمند اضافه كرد: بالا بودن چربی خون و سنگ كیسه صفرا از عواملی است كه می‌تواند بیماری را تشدید كند ضمن اینكه پانكراتیت به دنبال كیسه صفرا بیشتر در زنان دیده می‌شود همچنین در آقایان به دنبال مصرف مشروبات الكلی است.

وی در خصوص نحوه تشخیص این بیماری گفت: سونوگرافی، رادیوگرافی در تشخیص این بیماری كمك‌كننده است ضمن اینكه متخصص اطفال با توجه به شدت دل‌درد كودك و انجام سونوگرافی می‌تواند، این بیماری را تشخیص دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پرشكی تهران افزود: بعضی از انگل‌ها نظیر "آسكاریس " حین حركت در بدن می‌تواند لوزالمعده را ببندد و همین مسئله منجر به پانكراس شود؛ این مسئله بیشتر در مكان‌هایی كه شیوع بیماری‌های انگلی در آنجا زیاد است، بیشتر اتفاق می‌افتد.

فرهمند خاطرنشان كرد: افرادی كه دارای چربی خون بالا هستند برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری پانكراتیت حاد باید از افزایش چربی خون خود جلوگیری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha