با شیوع بیماری کووید_19، مردم یا کارمندان در معرض تماس با ارباب‌رجوع، کادر درمان بویژه در بیمارستان‌ها و... دچار چالش‌های پرشماری شدند. چالش‌هایی که هم ابعاد جسمانی و هم ابعاد روانی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آسیب‌های روان‌تنی، کاهش کارآمدی، استرس و... همگی از چالش‌هایی هستند که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

نوشیدنی‌هایی برای بهبود تاب‌آوری جسمی و روانی در بحران کرونا

سلامت نیوز:با شیوع بیماری کووید_19، مردم یا کارمندان در معرض تماس با ارباب‌رجوع، کادر درمان بویژه در بیمارستان‌ها و... دچار چالش‌های پرشماری شدند. چالش‌هایی که هم ابعاد جسمانی و هم ابعاد روانی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آسیب‌های روان‌تنی، کاهش کارآمدی، استرس و... همگی از چالش‌هایی هستند که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا و بنابر اعلام دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، نوشیدنی‌ها مختلفی وجود دارند که می‌توانند به کاهش آسیب‌های جسمی و روانی افراد کمک کنند. آبمیوه‌ها،‌ شربت‌ها، دمنوش‌ها،‌ شیره مغزها و دانه‌های روغنی گوناگونی وجود دارد که نحوه تهیه و مصرف آنها در پی می‌آید.


آبمیوه‌ها
آبمیوه‌هایی شامل: آب سیب، آب سیب و هویج همراه قدری از پورە آنها و آب کامل پرتقال همراه با بخش سفید آن


شربت‌ها
شربت‌هایی مثل شربت تخم بالنگو یا تخم شربتی همراه با گلاب، شربت گلاب و زعفران و شربت عسل‌آب ساده و شربت عسل‌آب نارَنجی
_ شربت عسل‌آب ساده: یک استکان آب حدود 150 سی‌سی را همراه با یک قاشق مرباخوری عسل می‌توانید تهیه کنید.
_ شربت گلاب و زعفران: شربت عسل‌آب ساده به همراه 2 تا 3 قاشق غذاخوری گلاب و حدود 15 میلی‌گرم زعفران (به اندازه‌ای که رنگ و بوی زعفران به طور ملایم محسوس باشد.) تهیه کنید.


_ شربت تخم بالنگو یا تخم شربتی همراه با گلاب: شربت عسل‌آب ساده + 2 تا 3 قاشق غذاخوری گلاب + 1 قاشق چایخوری تخم بالنگو را تهیه کنید و حدود 20 دقیقه پس از آمیختن، هم زده و بنوشید.
_ شربت عسل‌آب نارَنجی: شربت عسل‌آب ساده + 1 تا 2 قاشق غذاخوری آب نارنج تازە صاف نشده تهیه کنید.
شیره مغزها و دانه‌های روغنی
شیرە بادام به صورت تنها یا ترکیبی: 10 تا 12 عدد مغز بادام درختی شیرین را یک شب در آب بخیسانید، صبح روز بعد آنها را پوست بگیرید  و همراه با یک لیوان آب ولرم در مخلوط کن به صورت همگن درآورید و سپس یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید و تازه بنوشید. می‌توانید تعداد 5 تا 7 عدد مغز پسته، یا یک قاشق مرباخوری پودر نارگیل هم به این مخلوط اضافه کنید.


دمنوش‌ها
 دمنوش‌هایی مثل دمنوش بهارنارنج و گل محمدی، دمنوش گل گاوزبان و لیمو و زعفران، دمنوش برگ بادرنگبویە اصلی، دمنوش نعنا، دمنوش لیموعمانی و نعنا، دمنوش بِه و سیب، دمنوش سیب و دارچین، دمنوش هل و دارچین


_ روش تهیه و مصرف دمنوش برگ بادرنگبویه اصلی: نخست مطمئن شوید که برگ بادرنگبویه اصلی در دست دارید: راه تشخیص ساده، ادراک بوی لیمویی از برگ کفمال‌ شدە بادرنگبویە اصلی است. روزی دو بار، هر بار حدود 3 گرم از برگ بادرنگبویه را در قوری چینی ریخته، با یک لیوان آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه روی بخار دم کنید. سپس تا گرم است آن را صاف کرده با کمی عسل یا نبات زرد، یک ساعت پیش از غذا یا دو ساعت پس از غذا بنوشید.


موارد منع و احتیاط مصرف: مصرف مداوم برگ بادرنگبویه در مبتلایان به کم کاری تیروئید مجاز شمرده نمی‌شود. همچنین در بارداری نیز به‌ خاطر اثرات منقبض کنندە رحمی و اثرات ضدتیروئیدی بر روی جنین، نباید مصرف شود.


_ روش تهیه و مصرف دمنوش گل گاوزبان و لیمو و زعفران: برای مقدار مصرف روزانه برای یک فرد بالغ، حدود 5 گرم گل گاوزبان به همراه یک لیموعمانی خشک خردشده و حدود 150 میلی‌گرم زعفران تهیه کنید. سپس ابتدا گل گاوزبان را در حجم حدود 250 سی‌سی آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه آرام و ملایم بجوشانید. سپس لیموعمانی خشک و خردشده به آن بیفزایید و اجازه بدهید 5 دقیقه دیگر به طور ملایم بجوشد. در آخر زعفران را بیفزایید و شعله را خاموش کنید و 10 دقیقه به حال خود بگذارید و سرانجام پس از صاف کردن، گرم بنوشید. لیمو هم دمنوش را خوشرنگ و خوشگوار می‌کند و هم برای تپش قلب اضطرابی همراه با داغی بدن و سینه و صورت سودمندتر است. افزودن مقدار اندکی عسل یا نبات به این جوشانده اشکالی ندارد ولی این شیرینی باید ملایم باشد.


موارد احتیاط مصرف: مصرف جوشانده گل گاوزبان در پرفشاری خون بویژه در مواردی که فشارخون بالا در افراد تنومند و پرخون رخ داده باشد، ملاحظاتی دارد و گاه می‌تواند بحران کریز (پرفشاری خون) ایجاد کند. بنابراین آن را یک داروی گیاهی ایمن برای کاهش فشار خون بالا نمی‌شناسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha