نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران گفت: متاسفانه یك پنجم خارجی‌های دستگیر شده در ژاپن در زمینه قاچاق و توزیع مواد افیونی آمفتامین ایرانی هستند.

سلامت نیوز : نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران گفت: متاسفانه یك پنجم خارجی‌های دستگیر شده در ژاپن در زمینه قاچاق و توزیع مواد افیونی آمفتامین ایرانی هستند.

به گزارش فارس، آنتونیو دلئو در حاشیه نشست خبری خود در راستای ارائه گزارش جهانی مواد مخدر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یك پنجم خارجی‌های دستگیر شده در زمینه قاچاق و توزیع مواد افیونی آمفتامین ایرانی هستند و اتباع ایران در حال حاضر در مسئله قاچاق آمفتامین در كشورهای مالزی، سریلانكا، كره‌جنوبی، اندونزی، تركیه و فیلیپین از فعالیت ایرانیان گزارش شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه پیش‌سازه‌های مواد شیمیایی برای تبدیل تریاك به هروئین چرا و چگونه به افغانستان ارسال می‌شود، افزود: طبق آمار در طی سال 2009 تا 2010، ده هزار لیتر پیش‌سازه (استیك، انیدرید) به صورت غیرقانونی برای تبدیل مواد تریاك به هروئین به افغانستان صادر شده است و در مجموع سود غیرقانونی در زمینه مواد مخدر در دنیا 68 میلیارد دلار آمریكا است كه 61 میلیارد دلار آن فقط مختص به افغانستان است كه در این راستا از این مبلغ هنگفت در حمایت از طالبان نیز استفاده می‌شود.

دلئو در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینكه كشفیات ایران در زمینه آمفتامین به چه صورت است گفت: براساس آمار 9 ماهه سال 2010 كشفیات آمفتامین در ایران 883 كیلو بوده است كه نسبت به سال 2009 كه آمار كشفیات آمفتامین 571 كیلو بود ما شاهد افزایش چشمگیری در زمینه آمفتامین در ایران هستیم و این در حالی است كه افزایش كشفیات آمفتامین در ایران از سال 2005 آغاز شده است.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران تصریح كرد: در سال 2009 شش لابراتوار آشپزخانه‌ای تولید آمفتامین در ایران كشف شده است و در چند ماه گذشته رئیس پلیس ایران اعلام كرده بود كه 120 لابراتوار آشپزخانه‌ای برای تولید آمفتامین تنها در شهر تهران كشف شده است و حال ما با وجود افزایش چشمگیر آمار آمفتامین در ایران شاهد تولید غیرقانونی و فعالیت اتباع ایرانی در زمینه آمفتامین در دیگر كشورها نیز هستیم.

دلئو اظهار داشت: ایران یكی از كشورهایی است كه از ماده سودافدرین كه برای مصارف مختلف استفاده می‌شود در جهان خریداری می‌كند و در سال 2009 نیز درخواست خرید 55 تن از این ماده را داشت كه با این درخواست ایران در رتبه چهارم جهان قرار می‌گیرد ولی با این حال تمام خریدها توسط هیئت نظارت بین‌المللی كنترل مواد مخدر در جهان بررسی و كنترل می‌شود.

دلئو در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینكه ماده اسیتیك انیدرید چرا با این حجم و چگونه به افغانستان صادر می‌شود؟ مگر سازندگان این ماده كنترلی بر فروش این ماده مهم ندارند؟ گفت: ماده اسیتیك انیدرید یك ماده شیمیایی برای تبدیل تریاك به هروئین است و در این راستا این ماده در بسیاری از مواد صنعتی قانونی نیز در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و كاملا نیز خرید و فروش آن تحت كنترل سازمان‌های بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر است ولی مشكل اصلی آن است كه این ماده در فروش قانونی لیتری 13 سنت فروخته می‌شود كه امری طبیعی است (به دلیل میلیون‌ها لیتر خرید) ولی برخی برای سودآوری این ماده را لیتری 400 دلار در افغانستان می‌فروشند كه این امر پیش‌زمینه بسیار مناسبی برای صادرات غیرقانونی این ماده به افغانستان است.

دلئو تصریح كرد: ایران در زمینه مواد جایگزین به جای تریاك تجربه خوبی دارد ولی در مورد جایگزینی مواد خاصی برای محرك‌های آمفتامین متعاقبا تجربه بسیاری حتی در دنیا نیز وجود ندارد و در این راستا یك سوم بیماران در این حوزه كه در بیمارستان‌های ایران بستری هستند به خاطر مصرف آمفتامین است.

* مصرف یك دهم جمعیت بالغ ایران به مصرف شبه مفتامین در سال 89

گلاره مستشاری كارشناس ارشد كاهش تقاضای مواد مخدر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران نیز در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: یك دهم جمعیت بالغ ایران كه معادل 50 تا 100 هزار نفر می‌شوند در سال 89 به مصرف شبه آمفتامین روی آورده بودند و باید آگاه باشیم كه وابستگی به این نوع مواد جدا از مشكلات روحی مسائل جسمی را نیز دربر دارد و در حال حاضر نیز مراكز پژوهشی ایران با همكاری UNODC و ستاد مبارزه با مواد مخدر برای كمك و ارتقای مسائل پیشگیری و درمان در این زمینه همكاری می‌كنند.

مستشاری در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر آخرین وضعیت آمار زنان معتاد در ایران و جهان به چه صورت است، گفت: پرسش خوبی در زمینه آمار زنان معتاد پرسیده شد ولی جواب آن سخت است زیرا در گزارش‌های جهانی مواد مخدر مسئله جنسیت در معتادان تفكیك نمی‌شود و ایران نیز گزارش‌های آمار خود را نیز بدون تفكیك ارائه می‌كند.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر نوع همكاری و مشاركت UNODC با وزارت كشور در زمینه مرزهای ایران (مرزهای شرقی) به چه صورت است، افزود: UNODC همكاری خاصی با وزارت كشور ندارد ولی بیشترین همكاری این سازمان با ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران است.

وی ادامه داد: ایران با ابتكار برنامه سه جانبه (ایران، افغانستان و پاكستان) به تبادل اطلاعات برای انجام عملیات برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر كمك می‌كند كه در این راستا در 16 ماه گذشته 10 عملیات به صورت مشترك انجام شده است كه راهبری این عملیات‌ها در تهران صورت پذیرفته است و در طی این عملیاتها 6 تن مواد كشف شده است.

دلئو تصریح كرد: در ا ین راستا در دفاتری در مرزهای این 3 كشور برای گشت‌های مرتب و همچنین ایجاد ظرفیت و آموزش و تامین تجهیزات تخصصی برای مبارزه با عاملان مواد مخدر با پشتیبانی و كمك كشورهای دانمارك و نروژ صورت پذیرفته است.

وی در ادامه مطالب خود به كاهش عرضه نیز اشاره كرد و گفت: در این راستا تسهیل گفت‌وگو بین ایران و جامعه بین‌المللی به دلیل اینكه ایران در مبارزه با مواد مخدر بار سنگینی را بر دوش دارد صورت می‌پذیرد و حال در این راستا با پشتیبانی ارائه دستگاه‌های اسكنر و سگ موادیاب و همچنین آشنایی ایران با روش‌های موثر در مبارزه با مواد مخدر افرادی از ایران از جمله نفراتی از پلیس، گمركات به مجارستان و آلمان اعزام و این افراد تحت پوشش آموزش‌های لازم قرار می‌گیرند.

دلئو در پاسخ به پرسش یكی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینكه در گزارش جهانی مواد مخدر سال 2011 مسئولانی از كشورهای آمریكا و روسیه نام برده شده است؛ در حالی كه این كشورها در برخی از اجرای مفاد پیشگیرانه برای مقابله با مواد مخدر اقدام نكرده‌اند آیا این كشورها صلاحیت در اظهارنظر گزارش جهانی مواد مخدر دارند؟ گفت: این گزارش در نیویورك توسط دبیركل سازمان ملل (بان‌كی‌مون) و مسئولان مبارزه با مواد مخدر آمریكا و روسیه ارائه شده است.

در ادامه مطالب دلئو، مستشاری كارشناس UNODC اظهار داشت:فعالیت UNODC برپایه كار علمی است و در حال حاضر نیز كشورهایی مانند آمریكا در مسائل پیشگیری مقابله با مواد مخدر از جمله ارائه سرنگ و سوزن فعالیت رو به افزایشی داشته‌ا‌ند و حتی در آمریكا منع موارد از دو سال گذشته برداشته شده است.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران در پایان نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینكه UNODC با توجه به فعالیت‌های ویژه ایران در مقابله و مبارزه با مواد مخدر كه تاكنون شهید و جانبازان بسیاری داشته است چه برنامه‌هایی دارد و چه بودجه‌ای در این راستا برای ایران اختصاص داده است خاطرنشان كرد: البته سازمان ملل خود اعتبار خاصی به صورت جداگانه اختصاص نمی‌دهد بلكه با همكاری فنی كشورهای عضو این مسئله صورت می‌پذیرد و ایران نیز مانند برزیل و هند بخشی از اعتبارات فعالیت‌های خود را تامین می‌كند. ولی در مجموع برای 4 سال (2011 تا 2014) مبلغ 13 میلیون دلار كه 6 میلیون دلار آن توسط كشورهای نروژ و دانمارك تامین می‌شود به عنوان كمك به ایران برای مقابله و مبارزه با مواد مخدر اختصاص یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha