شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 296054

مرغ، محصول پروتئینی که بعد از گرانی سرسام‌آور گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین اقلام سبد غذایی خانوار شد. تولیدکنندگان گوشت مرغ همیشه از پایین بودن قیمت ‌این محصول گلایه داشتند و تولید آن را به‌صرفه نمی‌دانستند.

مرغ از سبد پرید!

سلامت نیوز: مرغ، محصول پروتئینی که بعد از گرانی سرسام‌آور گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین اقلام سبد غذایی خانوار شد. تولیدکنندگان گوشت مرغ همیشه از پایین بودن قیمت ‌این محصول گلایه داشتند و تولید آن را به‌صرفه نمی‌دانستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،هر از چندگاهی هم برای رسیدن به هدفشان که افزایش قیمت مرغ تا حد گوشت قرمز بود تلاش کردند. این تلاش‌ها در مقاطعی جواب داد و باعث شد تا قیمت مرغ هر بار چند هزار تومانی افزایش یابد. این افزایش قیمت‌ها هم راضی‌کننده برای تولیدکننده نبود و برای همین معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه را به بهانه نبود نهاده دامی‌کلید زدند.

این اتفاق قبلا هم تکرار شده بود اما در آخرین بار که فضای مجازی مردم را از این اقدام آگاه کرد رئیس جمهوری هم وارد شد و دستور پیگیری داد ولی موضوع به جایی نرسید،‌ اما این همه قضیه نبود در آن زمان هم برخی از کارشناسان به توطئه گرانی مرغ اشاره داشتند. گرانی‌ای که نه با مجوز بلکه بر پایه برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا در بازار شکل گرفت.

معدوم‌سازی بیش از یک میلیون قطعه جوجه در روز روشن هشداری بود از مافیای تولیدکنندگان گوشت مرغ که بگویند هر کاری بخواهند می‌کنند. از طرفی با افت ارزش پول ملی و پرسود‌تر شدن صادرات، تولیدکنندگان ترجیح دادند تا مرغ را از سبد خانوار ایرانی بردارند و به آن طرف مرزها بفرستند.

حالا خبر رسیده که افرادی که با جاسازی مرغ در بار آجر، این محصول پروتئینی را به عراق صادرات می‌کند هر بار حرف از مافیا در کشور به زبان می‌آید عده‌ای برآشفته می‌شدند که چنین چیزی وجود ندارد،‌ اما حتی اگر در مقابل واقعیت‌های تلخ دیوار هم بکشیم بازهم نمی‌توان آن را انکار کرد. حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی به ایلنا درباره جاسازی مرغ در بار آجر برای ارسال به عراق گفته است:

«افرادی که با جاسازی مرغ در بار آجر، صادراتی به عراق می‌کنند نه تنها به فکر مصرف‌کننده نیستند بلکه با آبروی مردم ایران هم بازی می‌کنند.» او با بیان اینکه هر روز شاهد اتفاقات این‌چنینی هستیم، افزود:

«این اقدامات در ترمینال‌های ایران و جلوی چشمان ماموران گمرگ و مرزبانی انجام می‌شود.» حسینی با انتقاد از این اقدامات خارج از چارچوب انسانی و قانونی، گفت: «یکی از کارهایی که اتاق مشترک ایران و عراق می‌تواند از اتاق بازرگانی مطالبه و پیگیری کند، ابطال فوری کارت بازرگانی این قبیل افراد یا شرکت‌هاست.

در حال حاضر برخی محموله‌های لبنیات هم به این شکل به عراق صادر می‌شود که جای سوال دارد. دلیل این اقدامات ممنوعیت واردات از سوی عراق است.»به‌نظر می‌رسد مافیای اقتصادی در هر موضوعی از دولت و دستگاه‌های نظارتی قوی‌تر عمل کرده و بهتر توانسته برای قاچاق خود دم و دستگاه و آدم مهیا کند. شاید قابل باور نباشد، اما ایران بیش از 150 گمرک برای ورود و خروج کالا به صورت رسمی دارد و چند صد نقطه غیررسمی.

در حالی‌که در دیگر کشورها این عدد به زیر 10 مورد می‌رسد. زیاد بودن راه‌های ورود و خروج دست مافیا را باز گذاشته تا بتواند به امورات خودش برسد. مرغ اولین و آخرین کالایی نیست که گرانی را تجربه کرده و به کالایی پرسود برای عده‌ای بدل شده که در هر دستگاهی دستی دارند تا بتوانند سودشان را چندین برابر کنند.

امروز مردم مرغ را از سبد کالایی خود حذف می‌کنند فردا شاید سایر کالاهای پروتئینی را. موضوع مهم این است که تا وقتی اقتصاد به دست مافیا و دست‌های پشت پرده اداره و منفعت شخصی به منفعت ملی ترجیح داده می‌شود نباید انتظاری داشت که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بهبود یابد.

بیشتر کارشناسان اقتصادی معتقدند که دستان پشت پرده‌ای هستند که نبض اقتصاد را در دست دارند و با ایجاد حرکات جهت‌دار وقایع را آن‌طوری که دوست دارند رقم می‌زنند و ادامه این رویه اقتصاد کشور را به بدتر شدن شرایط نزدیک‌تر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha