از امروز استفاده از ماسك در كل كشور اجباری است. دیروز، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر كشور این اعلام را موكد كرد كه «به موجب مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری كرونا، از امروز، تمامی مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی شهری كشور اعم از تاكسی، اتوبوس و مترو ملزم به استفاده از ماسك هستند.»

بدون ماسك، شهروند نیستید

سلامت نیوز:از امروز استفاده از ماسك در كل كشور اجباری است. دیروز، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر كشور این اعلام را موكد كرد كه «به موجب مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری كرونا، از امروز، تمامی مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی شهری كشور اعم از تاكسی، اتوبوس و مترو ملزم به استفاده از ماسك هستند.»


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،این اجبار، این‌بار هیچ شباهتی به هشدارها و توصیه‌های 5 ماه گذشته ندارد. این‌بار، استفاده نكردن از ماسك در مراكز شلوغ مشمول مجازات است. دیروز رییس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا خواستار مجازات متخلفان استفاده نكردن از ماسك و رعایت نكردن پروتكل‌های بهداشتی شد و دامنه شمول این مجازات‌ها را از غیبت زدن برای كارمندان متخلف تا ارایه نكردن خدمات به متخلفان در جمعیت عمومی برشمرد. 

این اجبار البته، یك تاخیر 4 ماهه دارد. اگر از نیمه فروردین ماه كه سازمان بهداشت جهانی، پروتكل‌های توصیه‌ای خود را بازبینی كرد و استفاده از ماسك را مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال ویروس كرونا دانست، دولت هم برای جمعیت عمومی این الزام را اجباری كرده بود، شرایط امروز كشور از بابت تعداد مبتلایان و تعداد فوتی‌های كرونا بسیار كمتر از اعداد امروز بود. 

بنا به آخرین اعلام وزارت بهداشت، در فاصله 13 تا 14 تیر، 2 هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به كووید ۱۹ در كشور شناسایی شدند و 148 نفر هم به تعداد فوتی‌های این بیماری ویروسی اضافه شد و حالا مجموع تعداد مبتلایان كووید 19 در كشور به 237 هزار و 878 نفر و تعداد فوتی‌ها به ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسیده است.

 تعداد مناطق و استان‌های قرمز هم در مقایسه با روزهای قبل، كاهش نداشته چنان‌كه به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های‌غربی، آذربایجان‌شرقی، كردستان، كرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان‌رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند و شرایط استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان‌وبلوچستان، البرز و لرستان هم به وضعیت هشدار رسیده است.

 با وجود آنكه استان تهران با 16 شهرستان، از بابت تعداد ابتلا و فوت كووید 19 و بستری‌های بدحال این بیماری ویروسی در وضعیت هشدار قرار دارد اما شهر تهران به دلیل مهاجرت‌های كاری روزانه و ترددهای بالا، وضعیتی بسیار متفاوت از 15 شهرستان این استان دارد چنانكه ظرف روزهای گذشته، فرمانده ستاد مقابله با كرونا در تهران ضمن هشدار به افزایش ۷،۹درصدی بستری‌های كرونایی در تهران آن هم فقط ظرف یك شبانه‌روز، خواستار اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه در پایتخت شد.

 صرف‌نظر از رفتار جمعیت عمومی در تمام استان‌های قرمز و در وضعیت هشدار كه اصلا قابل دفاع نیست و مهم‌ترین دلیل بروز بحران در این مناطق است، ضعف نظارت دولت بر رعایت پروتكل‌های بهداشتی بعد از بازگشایی‌ها را به هیچ‌وجه نباید نادیده گرفت. مردمی كه امروز، بی‌توجه به استفاده از ماسك، در مترو و خیابان و مراكز خرید قدم می‌زنند و در پاسخ به خبرنگار‌ان صدا و سیما و رسانه‌های مكتوب، «تمام شدن كرونا» یا «ضد ضربه بودن در برابر ویروس» یا بدتر از آن، «بی‌‌تفاوتی نسبت به وجود ویروس» را به عنوان دلایل استفاده نكردن از ماسك اعلام می‌كنند،

همان مردمی هستند كه وقتی دولت، الزام به رعایت منع سفر بین استانی در هفته دوم فروردین و اعمال جریمه 500 هزار تومانی برای متخلفان را اعلام كرد، در خانه‌ها ماندند و چنان این الزامات را رعایت كردند كه دولت خود را موظف دید از شهروندان تشكر كند. حالا چه اتفاقی افتاده كه همان مردم، متخلف و قانون‌گریز و بی‌توجه شده‌اند ؟

در ایستگاه‌های متروی تهران، بنرهای ممنوعیت ورود به مترو بدون داشتن ماسك فراوان است اما در ایستگاه‌ها و روی سكوها، ماموران مترو كه بازوی نظارتی دولت هستند، بی‌تفاوت نسبت به قانون‌شكن‌ها، مشغول بازی با گوشی‌های تلفن همراه‌شان هستند یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت، فقط نظارت می‌كنند كه مسافری از خط زرد رد نشود. روی ورودی تمام رستوران‌ها این كاغذ را چسبانده‌اند كه «فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت كنید...

از پذیرفتن مشتریان بدون ماسك معذوریم.» دولت و وزارت بهداشت هم به‌كرات قول داده‌اند كه بازرسان و ناظران، مشغول گشت‌زنی در خیابان‌ها هستند و با رستوران‌های متخلف كه فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نكنند، برخورد می‌كنند اما هفته گذشته، در خیابان ستارخان، یك «آبمیوه‌فروشی» مراسم افتتاحیه برگزار كرد و صف متراكمی كه داخل مغازه و به دلیل چند قطره «آب و قند مجانی یا تخفیف‌دار» تشكیل شد، آن‌قدر كاركنان آبمیوه‌فروشی را شگفت‌زده كرده بود كه تمام الزامات فاصله‌گذاری اجتماعی را از یاد برده بودند و در تمام ساعات برگزاری‌‌ این مراسم،

دریغ از یك بازرس كه بیاید و این وضعیت خجالت‌آور را ببیند و دستور به پلمب این مركز متخلف بدهد. آخرین مصداق، دیروز، شبكه خبر گزارشی از مسابقه نمادین پیاده‌روی از شلمچه تا مشهد پخش كرد. مسابقه‌ای كه بعد از پایان، تمام شركت‌كنندگان، بدون استفاده از ماسك و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، دست بر شانه‌های یكدیگر انداختند و پیروزی را به یكدیگر تبریك گفتند و عكس یادگاری گرفتند.

 اینها مصداق بی‌مسوولیتی شهروندان است و تبعات فقر فرهنگی كه كل كشور را گرفتار كرده، شكی نیست كه روز به روز هم وسعت بیشتری پیدا می‌كند. اما بازرسان و ناظران دولت هم حقوق می‌گیرند كه بر رفتارهای مصوب و برای جامعه عمومی نظارت كنند.

چرا وقتی بحث نظارت بر مسائل مرتبط با بهداشت و سلامت مطرح می‌شود، تعداد ناظران و بازرسان آب می‌رود ولی اگر یك مانتوفروشی در دورافتاده‌ترین نقطه یك شهر، یك مانتوی خنك تابستانی بفروشد، هزار ناظر و نفر و دستگاه مدعی‌العموم می‌شوند و فریاد به خطر افتادن هنجارهای جامعه سر می‌دهند؟

یعنی داشتن جامعه سالم اهمیتی كمتر از وجود هنجارهای سلیقه‌ای دارد؟ هشدارها و اخطارها‌ی چند روز گذشته مسوولان وزارت بهداشت و پاسخ منفی و ناامید‌كننده جامعه عمومی به این خواهش‌ها و توصیه‌ها، نشان داده كه مردم ایران، فقط و فقط زیر تابلوی زور و جریمه و مجازات، از كاری دست می‌كشند یا به كاری وادار می‌شوند.

ملتی كه مدعی مسلمانی است، حتی برای «حق‌الناس» هم ارزشی قائل نیست و به این فكر نمی‌كند كه با رعایت نكردن پروتكل‌های بهداشتی و استفاده نكردن از ماسك در محیط‌های پرتجمع، خطر بیماری و مرگ آدم‌ها را رقم می‌زند. برای چنین مردمی، كل الفبای حقوق و قوانین زیستن در شهر، باید ضمیمه جریمه ریالی داشته باشد به‌خصوص كه در این شرایط نابسامان اقتصادی، هیچ آدم عاقلی دلش نمی‌خواهد بار جریمه نقدی را هم بر سبد هزینه خانوار سربار كند.

امروز مسوولان استان تهران به این نتیجه رسیده‌اند كه برای شهر تهران، باید الزامات ویژه‌تر و سخت‌گیرانه‌تری قائل شوند اما این اتفاق می‌توانست دو ماه قبل اجرایی شود؛ همان زمان كه مسوولان استانی تلاش می‌كردند با خواهش و لبخند و توصیه، ساكنان شهر تهران را از سفرتفریحی در آستانه تعطیلات چند روزه برحذر دارند.

اگر همان زمان، با ساكنان شهر تهران كه همیشه، بیشترین تعداد مسافران تفریحی كشور هستند، با زبان جریمه نقدی و توبیخ ریالی صحبت می‌كردند، امروز شاید شرایطی بهتر از این داشتیم كه حالا دوباره می‌شنویم گروه‌های جهادی، شال و كلاه كرده‌اند كه از خواب شبانه‌شان بگذرند و اماكن عمومی و گذرگاه‌ها را ضدعفونی كنند و دوباره تخت‌های بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی در حال پر شدن از بستری‌های كروناست و.... 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha