یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 296127

روغن زیتون یک منبع غنی از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط است که به واسطه توانایی خود در کاهش وزن و حفظ وزن سالم مورد مطالعه قرار گرفته اند.روغن زیتون یکی از سالم‌ترین و مفید‌ترین روغن هایی است که می توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. افراد بسیاری از این روغن برای پخت و پز یا به عنوان چاشنی برای سالاد، پیتزا، یا پاستا استفاده می کنند.

آیا روغن زیتون به کاهش وزن کمک می‌کند؟

سلامت نیوز:روغن زیتون یک منبع غنی از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط است که به واسطه توانایی خود در کاهش وزن و حفظ وزن سالم مورد مطالعه قرار گرفته اند.روغن زیتون یکی از سالم‌ترین و مفید‌ترین روغن هایی است که می توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. افراد بسیاری از این روغن برای پخت و پز یا به عنوان چاشنی برای سالاد، پیتزا، یا پاستا استفاده می کنند.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، از فواید سلامت شناخته شده مصرف روغن زیتون می توان به کاهش التهاب، پشتیبانی از سلامت قلب، و کاهش فشار خون اشاره کرد. همچنین، روغن زیتون ممکن است آثار ضد سرطان و محافظت از سلامت مغز را ارائه کند.


حاوی ترکیباتی که ممکن است به کاهش وزن کمک کنند

 بسیاری از فواید روغن زیتون با پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای قابل مشاهده هستند.
این الگوی غذا خوردن به واسطه مصرف بالای میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، سیب زمینی، مغزها و دانه های خوراکی شناخته شده است. در شرایطی که رژیم غذایی مدیترانه ای اغلب حاوی ماهی است اما منبع چربی اصلی آن روغن زیتون محسوب می شود و همچنین مصرف گوشت قرمز و شیرینی ها در آن محدود است.
روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب تک غیر اشباع است که دارای یک پیوند کربن اشباع نشده در ترکیب شیمیایی خود هستند. این اسیدهای چرب به طور معمول در دمای اتاق مایع هستند.
نتایج یک مطالعه 4 هفته ای نشان داد مردانی دارای اضافه وزن یا چاق که به جای چربی اشباع از چربی های تک غیر اشباع در رژیم غذایی خود استفاده کردند، کاهش وزن کم اما مشهودی را نسبت به گروهی که یک رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع را دنبال می کردند، تجربه کرده و این در شرایطی بود که هیچ تغییر چشمگیری در مصرف چربی یا کالری کلی ایجاد نشده بود.
مطالعه ای دیگر نیز نشان داد زمانی که موضوع حفظ وزن سالم مطرح می شود، اسیدهای چرب غیر اشباع نسبت به چربی های اشباع احتمالا مفیدتر هستند.
همچنین، در مطالعاتی با حضور سوژه های حیوانی، رژیم های غذایی سرشار از چربی های تک غیر اشباع نشان داده اند که از افزایش وزن و انباشت چربی پیشگیری می کنند.
افزون بر این، روغن زیتون یک منبع غنی از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط است که به واسطه توانایی خود در کاهش وزن و حفظ وزن سالم مورد مطالعه قرار گرفته اند.
تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط حاوی اسیدهای چربی متشکل از 6 تا 12 اتم کربن هستند. آنها به سرعت تجزیه شده و توسط کبد، جایی که می توانند برای انرژی استفاده شوند، جذب می شوند.
در شرایطی که برخی مطالعات اثر مثبت تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط بر کاهش وزن را نشان داده اند، برخی مطالعات دیگر هیچ اثری را نیافته اند.
با این وجود، در یک مطالعه که تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط با تری گلیسیریدهای زنجیره بلند مقایسه شدند، مشخص شد تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط به تولید بیشتر هورمون های تنظیم کننده اشتها، مانند پپتید YY، کمک کرده که احساس سیری را تقویت می کند.


مطالعه ای دیگر نشان داد که تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ممکن است از طریق افزایش کالری سوزی و چربی سوزی در بدن به کاهش وزن کمک کنند.


چگونگی استفاده از روغن زیتون برای کاهش وزن

 روغن زیتون ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد اما به نظر می رسد زمانی که به روش ها و مقادیر خاص استفاده می شود، بیشترین فایده را ارائه می کند.
در شرایطی که برخی افراد مدعی هستند که ماساژ روغن زیتون می تواند به تقویت کاهش وزن کمک کند، هیچ پژوهشی که پشتیبان این ایده باشد، وجود ندارد. گفته شده است، مطالعات نشان داده اند که چنین ماساژی می تواند به افزایش وزن نوزادان نارس کمک کند.


ادعایی دیگر این است که ترکیب روغن زیتون و آبلیمو می تواند به کاهش وزن سریع کمک کند. اما این به احتمال زیاد به دلیل آن است که روغن زیتون اغلب به عنوان یک پاک کننده مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا به دریافت کالری بسیار کم و در نتیجه از دست دادن چربی و عضله منجر می شود.
با این حال، روغن زیتون که در یک رژیم غذایی سالم گنجانده می شود، داستان دیگری دارد.


یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن زیتون حاوی 119 کالری و 13.5 گرم چربی است. در یک رژیم غذایی با میزان کالری محدود این می تواند به سرعت بر میزان کالری و چربی مصرفی بیفزاید، از این رو، بهتر است روغن زیتون در مقادیر محدود به آن اضافه شود تا موجب افزایش وزن نشود.
یک برسی سیستماتیک از 11 مطالعه به طور تصادفی انتخاب شده نشان داد که دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون برای حداقل 12 هفته در مقایسه با گروه کنترل به کاهش وزن بیشتر منجر شده است.

 

منبع: "هلث لاین"

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha