18استان کشور در شرایط هشدار و قرمز از بابت شیوع کرونا قرار دارند. دیروز هم آمار 148 فوتی در یک روز و نیز شناسایی 2449 بیمار جدید مبتلا به کرونا در یک روز اعلام شد.

واکسن کرونا شاید به زمستان برسد

سلامت نیوز: 18استان کشور در شرایط هشدار و قرمز از بابت شیوع کرونا قرار دارند. دیروز هم آمار 148 فوتی در یک روز و نیز شناسایی 2449 بیمار جدید مبتلا به کرونا در یک روز اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که بر اساس اعلام رییس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از امروز، 15 تیر 99 پوشیدن ماسک برای تمام ایرانیان و در تمام مکان‌های عمومی الزامی است؛ البته برای این مساله هم ساز‌وکارهای لازم در نظر گرفته شده چراکه رییس سازمان غذا و دارو هم گفته که ظرفیت تولید روزانه ماسک به هفت میلیون عدد در یک روز رسیده است.

این در حالی است که گفته می‌شود گام‌های جدی در مسیر تولید واکسن کرونا برداشته شده و در پاییز و زمستان امسال این واکسن به بازار عرضه خواهد شد.ظهر دیروز در روند هر روزه اعلام آمار مبتلایان جدید به بیماری کرونا در کشور اعلام شد که در فاصله ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه تعداد 2449 نفر بیماری جدید شناسایی شده که با این احتساب تعداد کلی بیماران کووید19 در ایران به 237 هزار و 878 نفر رسیده است.

همچنین از بیماران جدید دیروز هزار و 148 نفر بستری ‌شدند. خانم سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان همچنین با اشاره به فوت 148 نفر از هموطنان از ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه، تعدادکلی جان‌باختگان بیماری کرونا در کشور را 11 هزار و 408 نفر اعلام کرد. این در حالی است که به گفته وی 3136 نفر از این بیماران در وضعیت شدید و تحت مراقبت ویژه هستند.

نقطه مقابل بیماری کرونا هم بهبودیافتگان هستند که بر اساس آمار رسمی اعلام‌شده تاکنون 198 هزار و 949 نفر بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.اما بخش مهم دیگر سخنان سخنگوی وزارت بهداشت و درمان به مساله شیوع دوباره و اوج‌گیری کرونا در برخی استان‌ها بازمی‌گردد. خانم لاری در این‌باره نیز اظهار کرد:استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند. به گفته وی، استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. این مقام مسوول در وزارت بهداشت یک‌بار دیگر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم تاکید کرد و نقش آنها در پیشگیری از بیماری را مهم دانست. به گفته لاری، روزانه ۱۶۰ هزار نفر در دنیا به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند که در حقیقت ۶۰ درصد کل مبتلایان در یک ماه اخیر هستند و این نشان می‌دهد ابتلا به کووید۱۹ روندی افزایشی در کل دنیا دارد.

 تغییر چهره مردمان شهر

از امروز تمام شهروندانی که می‌بینید، ماسک بر صورت خواهند داشت، مگر افرادی که نسبت به سلامت خود و اطرافیان‌شان بی‌توجه بوده یا آنهایی که معمولا علاقه‌ای به رعایت قانون ندارند. حضور همین افراد است که موجب می‌شود تا ویروس منحوس با شدت بیشتری در جامعه شیوع یافته و حتی به گفته یکی از اعضای کمیته کشوری کرونا، تعداد مبتلایان به کرونا را در کشور به 18 میلیون نفر برساند. آقای دکتر مسعود مردانی با اعلام این خبر هشداری جدی به تمام هموطنان داد. وی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیر همه‌گیری بیماری آنفلوآنزا در فصل پاییز بر تشدید اپیدمی کرونا، گفت:

تنها راهکار قطع زنجیره انتقال کرونا، رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌هاست و در همین راستا برای پیشگیری از بروز فاجعه در فصول سرد سال، باید برای واکسیناسیون افراد در معرض خطر و آسیب‌پذیر برنامه‌ریزی کنیم. وی با بیان اینکه هنوز برای کرونا درمان استاندارد و واکسن پیشگیری قابل‌توجهی تولید نشده است، عنوان کرد: فقط باید با رعایت مسائل بهداشت فردی و اجتماعی، اصول فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست نسبت به مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال آن اقدام کنیم.

درصد صحت انواع تست‌های کرونا

این فوق‌تخصص عفونی با اشاره به انواع تست‌های استاندارد تشخیص کووید ۱۹، عنوان کرد: در این رابطه دو دسته آزمایش عمده وجود دارد؛ آزمایش اول آزمایش مولکولی است که نمونه آن معمولا از مخاط حلق یا بینی گرفته می‌شود و بسته به اینکه از کدام نقطه گرفته شود، درصد درستی و صحت آن متفاوت است. اگر از بینی و حلق گرفته شود تا ۶۴ درصد تایید شده ولی اگر فقط از حلق یا فقط از بینی گرفته شود بین ۳۰ تا ۳۴ درصد تایید شده است.

اگر برای تشخیص بیماری از روش برونکوسکوپی استفاده شود، میزان قطعیت آن بین ۸۰ تا ۹۰ درصد خواهد بود. وی تست سرولوژی یا تست آنتی‌بادی را دومین تست در رابطه با تشخیص کووید ۱۹ عنوان کرد و گفت: با استقرار ویروس در بدن، پروسه تولید آنتی‌بادی آغاز می‌شود و بالا رفتن میزان آنتی‌بادی IgG نشان‌دهنده افزایش ایمنی بدن نسبت به آن است، ولی هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که با افزایش آنتی‌بادی IgG، ‌این ایمنی تا چه زمانی خواهد بود.

وی با اشاره به اهداف اپیدمیولوژیک تست‌های سرولوژی گفت: برای آگاهی از درصد ابتلای افراد یک منطقه به کرونا، از این تست استفاده می‌شود که در همین راستا در ایران نیز این تست به صورت رندوم انجام شده و متوجه شدیم که تا الان ۱۸ میلیون ایرانی یعنی حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 واکسن شاید به پاییز و زمستان برسد

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مقالات منتشرشده در این رابطه، اظهار کرد: نتایج این مقاله نشان داده که میزان آنتی‌بادی IgG بهبودیافتگان بعد از سه ماه کاهش پیدا می‌کند و بعد از ۶ ماه مجددا از بین رفته و ایمنی بدن نسبت به کرونا قطع می‌شود،

ولی این مساله که بعد از نابودی آنتی‌بادی، آیا فرد همچنان ایمن می‌ماند یا نه، هنوز مشخص نیست. وی همچنین در یک گفت‌وگوی زنده در اینستاگرام نیز از تولید واکسن کرونا از سوی یک شرکت اروپایی خبر داد که تست‌های موفق را پشت سرگذاشته است. همچنین یک شرکت دیگر آمریکایی هم واکسنی را تولید کرده که مراحل آخر را پشت سر می‌گذارد.

چینی‌ها هم اقدامات خوبی انجام داده‌اند که به نظر می‌رسد تا اواخر پاییز و شاید زمستان این واکسن به بازار عرضه شود؛ البته تا آن زمان نیز باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم رعایت شود.سازمان جهانی بهداشت (WHO) هم به کشورهای درگیر با شیوع کروناویروس تاکید کرد تا به جای مناقشه و درگیری به واقعیت‌های موجود در مورد این ویروس آگاهی داشته باشند و کنترل بیماری را به دست آورند. دکتر «مایک رایان» رییس فوریت‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت گفت:ضرورت دارد تا افراد از خواب بیدار شوند و واقعیت‌های موجود در مورد بیماری کووید۱۹ را بپذیرند. اطلاعات موجود و شرایطی که در آن قرار داریم دروغ نیستند.اگرچه خبر تولید واکسن برای همه خوشحال‌کننده است اما واقعیت امروز این است که تاکنون بیش‌از‌11 میلیون و 191 هزار نفر در جهان به کرونا مبتلا شده‌ و بیش از 529 هزار و 127 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند، در نتیجه همچنان باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha