سلامت نیوز : نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در تهران گفت: مصرف مواد روانگردان و داروهای تجویزی در جهان در حال افزایش است.
 
آنتو نینو دلئو در كنفرانس خبری معرفی گزارش جهانی مواد مخدر سازمان ملل افزود: طبق گزارش مواد مخدر سال 2011، حدود 210میلیون نفر یا 8/4درصد جمعیت جهان بین سنین 15تا 64در سال گذشته دستكم یك بار مواد مخدر مصرف كرده اند كه تقریبا نیمی از این جمعیت در حال حاضر مواد مخدر مصرف می كنند.
وی اظهار داشت: در حالی كه بازار جهانی كوكائین، هروئین و كانابیس یا ثابت مانده یا سیر نزولی را طی می كند اما تولید و سو مصرف داروهای تجویزی شبه افیونی و مواد روانگردان جدید بالا رفته است.
وی بیان كرد: مواد مخدر باعث حدود 200هزار مورد مرگ در سال می شود و از آنجائی كه افراد با مشكلات مصرف مواد مخدر، تقاضا برای این مواد را فراهم می كنند، درمان این مشكل یكی از بهترین راه های كوچك كردن بازار مواد است.
او در ادامه در خصوص اثرات بهداشتی استفاده از مواد مخدر اظهار داشت: متوسط گسترش جهانی ایدز در بین استفاده كنندگان تزریقی در حدود 9/17درصد است به این معنا كه دو میلیون 800هزار نفر از كسانی كه مواد مخدر تزریق می كنند HIVمثبت هستند.
نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در تهران گفت:یك نفر از هر پنج نفر مصرف كننده تزریقی با HIV زندگی می كند و موجب گسترش 50 درصدی هپاتیت Cدر میان مصرف كنندگان تزریقی در سطح جهان شده اند.
ْآنتو نینو دلئو افزود: میزان مرگ و میر مرتبط یا ناشی از مصرف مواد مخدر در حدود 104تا 263میلیون مرگ در سال در سطح جهان برآورد می شود كه بیش از نیمی از این تعداد ناشی از زیاده روی در مصرف است.
وی تصریح كرد: 63درصد مجموع مساحت زیر كشت تریاك در جهان در افغانستان است كه در سال 2009به دلیل آفت زدگی مزارع تریاك از 7853تن به 4860 تن كاهش یافت.
وی افزود: خانواده ها، مدارس ، جوامع مدنی و سازمان های مذهبی می توانند نقش خود را در رهائی جوامع از مواد داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha